Zagadnienia programowania obiektowego 1000-2D03PO
Tematyka poruszana na seminarium:
- koncepcji programowania obiektowego,
- języki programowania obiektowego,
- współczesne środowiska programistyczne programowania obiektowego (np. NetBeans, Visual Studio,...),
- znaczenie programów (analiza semantyki wybranych konstrukcji obiektowych języków programowania i ich maszyn wirtualnych),
- problemy kompilowania języków obiektowych (efektywne realizacje klas zagnieżdżonych, wielodziedziczenia, polimorfizmu; elastyczne systemy typów),
- wpływ narzędzi programowani (obiektowego) na inżynierię oprogramowania, efektywne używanie narzędzi programowania obiektowego, wzorce projektowe, projektowanie obiektowe, UML,
- formalny (aksjomatyczny) opis języków programowania obiektowego,
- oraz inne.
Praca magisterska na tym seminarium może mieć charakter:
- praktyczny (np. opracowanie kompilatora lub edytora wspomagającego tworzenie specyfikacji), lub
- teoretyczny (np. podanie pełnej aksjomatycznej charakteryzacji struktury danych TablicaSymboli).
Podczas spotkań będziemy też omawiać nowe pozycje literatury.
W przypadku obecności cudzoziemców zajęcia będą prowadzone po angielsku.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Zna problemy, techniki i narzędzia związane z budową kompilatorów języków obiektowych (K_W03).
2. Ma pogłębioną wiedzę w dziedzinie analizy, projektowania i programowania obiektowego.
Umiejętności
1. Ma pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie informatyki lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych (K_U11).
2. Potrafi opisywać wybrane problemy informatyczne i ich rozwiązania w sposób zrozumiały dla nieinformatyka; potrafi przygotować prezentację (artykuł) z użyciem narzędzi informatycznych (K_U12).
3. Potrafi przygotować (także w języku angielskim) opracowanie naukowe z wybranej dziedziny informatyki (K_U13).
4. Ma umiejętności językowe w zakresie informatyki zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U14).
5. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia (K_U15).
Kompetencje
1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, w tym zdobywania wiedzy pozadziedzinowej (K_K01).
2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu (w szczególności w kontaktach z nieinformatykiem) lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania (K_K02).
3. Potrafi pracować zespołowo, w tym w zespołach interdyscyplinarnych; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter (K_K03).
4. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień informatycznych (K_K06).
5. Rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy (K_K08).
Kryteria oceniania
Przedstawienie wymaganej liczby referatów, przesłanie (i ew. poprawienie wg uwag) ich wersji elektronicznej oraz konspektów.
Spełnienie warunków formalnych (1. rok: zatwierdzenie tematu pracy magisterskiej, 2. rok: złożenie pracy magisterskiej).
Literatura
Współczesna literatura z tej dziedziny, w tym czasopisma naukowe i artykuły z konferencji. Szczegóły przedstawią prowadzący na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: