Stosowanie sygnaturowych zalet charakteru w pracy dydaktycznej – ZIP 0508-SSZCPD-OG-ZIP
Zgodnie z podejściem psychologii pozytywnej, świadome korzystanie z mocnych stron charakteru przynosi szereg korzyści w życiu zawodowym, osobistym i emocjonalnym, a także zdrowotnym.
Korzystanie z tzw. zalet sygnaturowych sprawia, że wykonywanie różnych czynności wiąże się z pozytywnymi emocjami, zaangażowaniem w zadania oraz sprzyja szybszym postępom, zwiększa pewność siebie przy wykonywaniu zadań, i sprzyja ich realizacji. Zajęcia mają na celu rozwijanie poczucia kontroli nad własnymi zaletami charakteru przez uświadomienie sobie własnych zalet charakteru, eksplorację ich dotychczasowych zastosowań w pracy dydaktycznej i znajdowanie ich nowych i częstszych zastosowań w obszarze pracy dydaktycznej.
W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję, by przyjrzeć się własnym wyobrażeniom charakterystyk dobrego wykładowcy, uświadomić sobie własne zalety charakteru, w tym zalety sygnaturowe oraz rozwinąć umiejętności ich świadomego ich stosowania w zakresie pracy dydaktycznej. Zajęcia będą oparte o aktywne techniki obejmujące autorefleksję, dyskusje, pracę w małych zespołach.
Zajęcia mają na celu rozwijanie poczucia kontroli nad własnymi zaletami charakteru przez uświadomienie sobie własnych zalet charakteru, eksplorację ich dotychczasowych zastosowań w pracy dydaktycznej i znajdowanie ich nowych i częstszych zastosowań w obszarze pracy dydaktycznej.
Prowadząca jest trenerem warsztatów umiejętności psychospołecznych rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Pracuje na Wydziale Psychologii UW. Uczy jak projektować i prowadzić szkolenia, na studiach magisterskich i podyplomowych (m.in. Psychologia Pozytywna w Praktyce). Ukończyła specjalizację "Foundations of Positive Psychology”, realizowaną przez University of Pennsylvania on Coursera, prowadzoną przez jednego z twórców koncepcji zalet charakteru, a potem kursy realizowane przez VIA Institute on Character. Prowadziła warsztaty dotyczące zalet charakteru dla dydaktyków, pracowników administracji UW i dla studentów UW.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu szkolenia uczestnik:
● Rozumie własne zalety charakteru.
● Posiada podstawową wiedzę o zaletach charakteru, wie czym są zalety sygnaturowe i dlaczego ich częste stosowanie jest ważne.
● Umie zidentyfikować sposoby zastosowania własnych zalet charakteru w obecnej pracy dydaktycznej.
● Wie, jak zastosować wybrane zalety charakteru do bardziej satysfakcjonującego wykonywania wybranych zadań w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
Prowadzenie dzienniczka dotyczącego własnych zalet charakteru pomiędzy zajęciami. Obecność.
Literatura
Rozdziały nt wybranych zalet charakteru:
Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues : A Handbook and Classification. Washington, DC: Oxford University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=129815 =pl&site=eds-live
McGovern, T. V, & Stowell, J. R. (2012). Faculty virtues and character strengths: Reflective exercises for sustained renewal. Materiały zostały pozyskane ze strony Stowarzyszenia Nauczania Psychologii (Society for the Teaching of Psychology – STP) http://teachpsych.org/.
Niemiec, R. M., & Wedding, D. (2013). Positive Psychology at the Movies: Using Films to Build Character Strengths and Well-Being Gottingen, Germany: Hogrefe.
www.viacharacter.org/research/findings
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: