Metody i formy kształcenia akademickiego – ZIP 0508-MFKA-OG-ZIP
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl
Zajęcia w głównej mierze poświęcone są poznawaniu tradycyjnych oraz innowacyjnych metod i technik kształcenia oraz kształtowaniu umiejętności świadomego dobierania ich do celów, treści, form i efektów kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: doktorant
zna i charakteryzuje elementy procesu kształcenia
rozróżnia formy od metod kształcenia
zna i charakteryzuje tradycyjne metody kształcenia
zna i charakteryzuje innowacyjne metody wykorzystywane w kształceniu formalnym, nieformalnym i pozaformalnym
Umiejętności: doktorant
potrafi zastosować wybraną metodę adekwatnie do celów, treści, form i zakładanych efektów kształcenia
potrafi dobrać odpowiednią formę do celów, treści, metod i zakładanych efektów kształcenia
potrafi zastosować wybraną tradycyjną metodę kształcenia
potrafi zastosować wybraną innowacyjną metodę kształcenia
potrafi poprawnie wykorzystać wybraną metodę aktywizującą proces poznawczy studentów
potrafi zaktywizować grupę do czynnego udziału
w zajęciach
potrafi zastosować wybrane narzędzie dydaktyczne, które uatrakcyjni proces kształcenia
Kompetencje społeczne: doktorant
docenia wartość całożyciowego uczenia się
docenia znaczenie etycznych zachowań w pracy wykładowcy akademickiego
aktywnie pracuje w grupach
Kryteria oceniania
Opracowanie i przeprowadzenie fragmentu zajęć
z wykorzystaniem wybranych metod i form kształcenia
Literatura
Brookfield S. (2013) Understanding and Facilitating Adult Learning: A Comprehensive Analysis of Principles and Effective, Practices, Jossey-Bass.
Kahneman D. (2012), Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań.
Knowles M., Holton E. F., Swanson R. (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
Matlakiewicz A.,Solarczyk-Szwec H. (2005), Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, CKU, Toruń.
Rea L. (2016), Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna a Wolters Kulwer business, Warszawa.
Smith P. (2018), Free Range Learning in the Digital Age: The Emerging Revolution in College, Career, and Education, Select Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: