- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Skuteczne zarządzanie zespołem klasowym - aspekty dydaktyczne i wychowawcze 0000-ZZK-KKPN-OG
Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do skutecznego zarządzania zespołem klasowym zarówno w pracy dydaktycznej jak i wychowawczej. W czasie zajęć studenci zostaną uwrażliwieni na wybrane aspekty psychopedagogiczne procesu dydaktycznego, które są związane z budowaniem relacji w zespole klasowym. Uczestnicy zajęć poznają role, jakie odgrywają zarówno nauczyciele jak i uczniowie w szkole. Dowiedzą się, w jaki sposób skutecznie budować relacje pomiędzy różnymi uczestnikami edukacji: nauczycielami, uczniami oraz rodzicami.
W czasie zajęć zostaną omówione następujące tematy:
role przyjmowane przez uczniów i nauczycieli w procesie edukacyjnym;
szkolne zderzenie kultur;
rozpoznawanie potrzeb uczniów;
budowanie relacji w klasie;
pierwsze spotkanie z zespołem klasowym;
motywowanie uczniów;
ocenianie postępów uczniów;
konfrontacja w klasie;
mediacja pedagogiczna;
mediacja poznawcza;
mediacja kulturowa;
mediacja rówieśnicza;
współpraca nauczyciela z psychologiem i pedagogiem szkolnym;
współpraca nauczyciela z rodzicami;
skuteczne angażowanie uczniów w lekcję.
Zajęcia umożliwią uczestnikom nabycie kompetencji zawodowych związanych z pracą nauczyciela, jak również kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych (praca w grupie).
Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończonym kursie, student:
określa role przyjmowane przez uczniów i nauczycieli w procesie edukacyjnym;
rozpoznaje potrzeby uczniów w obszarze edukacyjnym i wychowawczym;
stosuje techniki służące budowaniu właściwych relacji w klasie;
ocenia uczniów zgodnie z założeniami oceniania wspierającego;
stosuje techniki umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w klasie;
zna zakres współpracy nauczyciela z psychologiem i pedagogiem szkolnym;
współpracuje w grupie, szanując odmienność jej członków.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
- zrealizowanie projektu zaliczeniowego
Literatura
Elementy bibliografii
Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Duda, A. K. et al. (2021). Masz prawo do mediacji w szkole. Pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania mediacji w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Harmin, M. (2005). Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki? Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Janowski, A. (1998). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Niemierko, B. (2018). Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym. Sopot: Smak Słowa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: