- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zmaluj coś! Notatki wizualne w pracy z uczniem – Klinika Kariery przyszłego nauczyciela-ZIP 0000-ZCNWPN-OG
Uwaga – to jeden z najcenniejszych zasobów we współczesnym świecie. W edukacji zaangażowanie ucznia jest kluczową kompetencją pedagogów, która w formule edukacji online jeszcze bardziej przybrała na swoim znaczeniu. Gdy walczymy o uwagę słuchacza zwykły slajd z masą tekstu, czy zapisana tablica już nie wystarczą.
Jednym z narzędzi, które mamy w przenośni i dosłownie „pod ręką”, są tzn. notatki wizualnie. Proste, estetyczne ilustracje nie tylko wzbogacają materiały edukacyjne, ale przede wszystkim wspierają proces zdobywania i wykorzystywania nowych informacji.
Notatki wizualne w pracy z uczniem pełnią trzy funkcje:
1. Pozwalają na dłuższe utrzymanie uwagi i zaangażowania ucznia.
2. Ułatwiają zapamiętywanie treści poprzez tzn. „podwójne kodowanie”.
3. Ułatwiają odtworzenie omawianych treści.
Warsztat ma na celu wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności ułatwiające wdrożenie notatek wizualnych w codzienną praktykę.
Będziemy zajmować się zarówno tworzeniem własnych notatek wizualnych, ko-kreacją notatek wizualnych z uczniami oraz tym, jak zachęcić ucznia do tworzenia samodzielnych notatek wizualnych.
Przyjrzyjmy się, w jakich sytuacjach zastosowanie ikon i grafik będzie szczególnie wspierające dla zarówno nauczyciela, jak i ucznia, a kiedy będzie tzw. przerostem formy nad treścią.
W efekcie, uczestnicy po zakończeniu zajęć będą w stanie samodzielnie stworzyć notatki wizualne dopasowane do (a) celów edukacyjnych oraz (b) potrzeb swoich uczniów.
Warsztat umożliwia rozwijanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych i analitycznych
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Uczestnik wie, w jaki sposób notatki wizualne mogą wspierać proces edukacyjny.
2. Uczestnik wie, jak pracować z przekonaniami zniechęcającymi do tworzenia własnych notatek wizualnych.
3. Uczestnik potrafi samodzielnie stworzyć notatkę wizualną; rysować przedmioty, postaci oraz pojęcia abstrakcyjne.
4. Uczestnik potrafi świadomie zarządzać tekstem, przestrzenią, kształtem i kolorem w projektowaniu i tworzeniu notatki wizualnej.
5. Uczestnik wie, jak zachęcać uczniów do tworzenia i współtworzenia notatek wizualnych w pracy własnej.
Uczestnik zyskuje większy komfort w posługiwaniu się notatkami wizualnymi, także tymi tworzonymi „na żywo”.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
Wykonanie własnego projektu notatki wizualnej do wykorzystania w pracy z uczniami, w której znajdą się wybrane elementy przerabiane podczas zajęć.
Terminowe wykonanie własnego projektu notatki wizualnej do wykorzystania w pracy z uczniami, w której znajdą się wybrane elementy przerabiane podczas zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: