- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zasady bezpiecznego kontaktu z dziećmi - zachowania i praktyki przeciwdziałające krzywdzeniu i przemocy rówieśniczej - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela 0000-ZBKD-KK-B-OG
Podczas zajęć studenci poznają czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci oraz podstawowe zasady profilaktyki krzywdzenia i przemocy rówieśniczej w relacji dorosły - dziecko, a następnie pracują – w formie warsztatowej – nad adaptacją tych zasad do konkretnych działań związanych z pracą z dziećmi i młodzieżą (polską i ukraińską) w kontekście szkolnym. W toku ćwiczeń uczestnicy szukają sytuacji ryzykownych, analizują je i projektują rozwiązania, które zminimalizują ryzyko krzywdzenia dzieci w ich miejscu pracy, uwzględniając bezpieczeństwo relacji dorosłych i dzieci.
Udział w warsztacie umożliwia uzyskanie przez studenta kompetencji zawodowych oraz analitycznych – w zakresie analizy i rozwiązywania problemów związanych z ochroną dzieci przed krzywdzeniem i przeciwdziałaniem przemocy rówieśniczej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efektem uczenia się jest znajomość podstawowych czynników ryzyka krzywdzenia dzieci oraz zasad działań profilaktycznych w relacji dorosły-dziecko w kontekście szkolnym, a także analityczne podejście do problemu ochrony dzieci przed krzywdzeniem i przemocą rówieśniczą w środowisku szkolnym.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta w 100% wszystkich spotkań
- aktywny udział w ćwiczeniach prezentowanych na warsztacie
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
Literatura
Barlińska, J., Filipiak, B. (2021). Wyzwania w skutecznej profilaktyce cyberprzemocy rówieśniczej. W: A. Burnos, E., K. Bargiel-Matusiewicz, Pisula. Wybrane problemy współczesnej szkoły. Warszawa: Scholar.
Pyżalski, J. (2018) Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 17 (1) s. 30 – 45.
Sajkowska, M. (2020). Zintegrowany model profilaktyki wykorzystywania seksualnego dzieci według Smallbone’a, Marshalla i Wortleya. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 19 (2).
Sajkowska, M. (2011). Program „Chronimy dzieci” – standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo–wychowawczych Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 10 (1).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: