Współpraca Nauczyciela i Rodzica ucznia z Ukrainy - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela 0000-WNRU-KK-B-OG
Budowanie dobrej współpracy z rodzicami uczniów jest jednym z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych zadań nauczyciela. W obecnej sytuacji nauczyciel staje przed wyzwaniem towarzyszenia uczniom z Ukrainy i ich rodzicom w adaptacji do nowej rzeczywistości szkolnej. Celem kursu jest przedstawienie szczególnej sytuacji psychologicznej rodzin z Ukrainy, które w Polsce szukają ucieczki przed wojną i tego, z jakimi trudnościami mogą się one mierzyć. Zastanowimy się w jaki sposób może być to widoczne w relacji z nauczycielem. Praktyczna część kursu poświęcona będzie nabywaniu konkretnych umiejętności nauczyciela, facylitujących budowanie porozumienia z rodzicami uczniów z Ukrainy. Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnik:
Potrafi zdefiniować czym jest doświadczenie traumatyczne i wyjaśnić, jaki może mieć wpływ na funkcjonowanie dorosłego i dziecka.
Potrafi opisać podstawowe konsekwencje traumy wojennej.
Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób doświadczenie traumatyczne utrudnia procesy adaptacyjne.
Potrafi rozpoznać jakie zachowania rodzica i dziecka w szkole mogą być konsekwencjami doświadczeń traumatycznych.
Potrafi zidentyfikować obszary wsparcia, jakiego udzielić może nauczyciel rodzinom z Ukrainy, w kontekście funkcjonowania dziecka w szkole.
Potrafi opisać i zastosować konkretne strategie komunikacyjne, budujące współpracę między nauczycielem a rodzicem ucznia z Ukrainy.
Potrafi określić swoje zasoby, z których korzystać może w sytuacji pracy z rodzicami i dzieckiem z Ukrainy, jak i te obszary, które wciąż stanowią wyzwanie.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
- Zajęcia zaliczać będzie opracowanie przedstawionego przez prowadzącą przypadku. Oceniane będą:
1. Poprawność rozpoznania złożonej sytuacji rodziny - psychologicznej i społecznej.
2. Zidentyfikowanie możliwych dla nauczyciela obszarów wsparcia ucznia i jego rodziny.
3. Poprawne zidentyfikowanie i używanie odpowiednich, konkretnych strategii komunikacyjnych, przydatnych w pracy z rodzicami uczniów z Ukrainy
4. Poprawność formalna pracy.
Literatura
1.Popiel A. Trauma, stresor traumatyczny - czym jest uraz psychiczny?
https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/choroby/74803,trauma-stresor-traumatyczny-czym-jest-uraz-psychiczny
2. Król - Fijewska M. (1993) Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Intra
3.Malinowska K., Hernik K. (2015) Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. IBE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: