Mindfulness w pracy nauczyciela (edycja 2.) - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela 0000-MPN-KK-B-OG
Mindfulness to praktyka uważności. Celebracja chwil. Umiejętności aktywnego zarządzania uwagą. To narzędzie wspierające procesy poznawcze, stabilizujące pracę układu nerwowego. Reguluje emocje, obniża stres i napięcie. Ukierunkowuje uwagę. Wzmacniania siłę koncentracji o przeciwdziałania rozproszeniu umysłu.
Na warsztacie uczestnicy poznają ćwiczenia wspierające uważność, wyostrzające zmysły i ukierunkowujące uwagę na zewnątrz i do wewnątrz.
Każde z ćwiczeń opatrzone będzie komentarzem prowadzącej oraz wypowiedziami uczestników.
Na warsztacie uruchomimy zmysły. Wyostrzymy wzrok i słuch. Będziemy smakować, dotykać i eksplorować. Oddalać się i przybliżać do naszych doświadczeń. Być z nimi bez oceny.
Poszukamy niewidzialnych włączników naszych reakcji na to co nas otacza i to, co rozgrywa się wewnątrz nas.
Cele warsztatu:
● Poznanie nowego narzędzia do pracy własnej, a także do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi
● Poznanie ćwiczeń wzbogacających doświadczenia zmysłowe
● Poznanie ćwiczeń wspierających i rozwijających uważność
Korzyści:
● Rozszerzenie warsztatu pracy
● Poszerzenie własnej perspektywy myślenia, odczuwania i postrzegania siebie innych osób oraz otoczenia
Proponowane na warsztacie formy pracy mogą być wykorzystane podczas indywidualnej i grupowej pracy z dzieckiem. Ćwiczenia uważności mogą wzbogacać codzienne lekcje lub stanowić element stałej, wspierającej praktyki relaksacyjnej, a także być jednym z elementów zajęć terapeutycznych.
Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych i wychowawczych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu warsztatów student:
● zna podstawowe ćwiczenia i techniki relaksacyjne oraz wspierające uważność wykorzystane na warsztacie
● wie w jaki sposób może wykorzystać je w pracy z indywidualnej i grupowej z dzieckiem
● wie na czym polega edukacyjna i terapeutyczna rola wykorzystanych technik
● zna korzyści płynące z wykorzystania prezentowanych technik relaksacyjnych i wspierających uważność
● zna rolę myślenia abstrakcyjnego, wizualnego w relaksacji
● zna podstawowe zasady zastosowanie technik relaksacyjnych i wspierających uważność podczas pracy z dzieckiem
● potrafi wykorzystać prezentowane na warsztacie ćwiczenia materiały w praktycznych działaniach i w codziennej pracy z uczniem
● potrafi korzystać w z myślenia abstrakcyjnego, wizualnego ucznia
● podejmuje własne próby prowadzenia ćwiczeń relaksacyjnych oraz wspierających uważność
● potrafi stosować ćwiczenia i techniki wspierające kontakt z bieżącym doświadczeniem
● potrafi stosować ćwiczenia i techniki wspierające uważną postawę wobec problemów, świadomego radzenia sobie z trudnymi emocjami, stresem
● rozumie potrzebę zastosowania w pracy wychowawczej i terapeutycznej z dzieckiem elementów Mindfulness
● wie jak wykorzystać poznane techniki w pracy z dzieckiem lub grupą, by podjęte działania wspierały procesy edukacyjne, emocjonalne i poznawcze uczestników
● posiadania zaplecze dobrych praktyk wspierających uważność edukacyjnym
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
- aktywny udział w warsztacie
- aktywna praca własna podczas warsztatu
- praktyki codziennej uważności; omówienie praktyk w grupie warsztatowej
- prowadzenie uważnego notatnika i porannych stron
Zaliczenie jest formą treningu zdobytej wiedzy i umiejętności. Odbywa się w przyjaznej, bezstresowej atmosferze i stanowi integralną część zajęć.
Literatura
Snel Eline, Spokój i uważność żabki, wydawnictwo CoJaNaTo, Warszawa 2016
Ann Weiser Cornell, Focusing. Madrość Ciała. Przewodnik po emocjonalnym uzdrawianiu siebie, wydawnictwo MiND, 1996 Podkowa Leśna
Jon Kabat -Zin, Gdziekolwiek jesteś bądź. Przewodnik uważnego życia, IPSI Press, Warszawa 2007
Asa Lind, Raz dwa trzy Piaskowy Wilk. Wydawnictwo Zakamarki, Poznań 2017
Mark Williams, Danny Penman, Mindfulness. Trening uważności. Jak znaleźć spokój w pędzącym świecie, wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2014
Rafał Ohme, Ula Dąbrowska, SPA dla umysłu. Zadbaj o siebie, by dbać o innych, Burda Media Polska Sp.z o.o. , Warszawa 2019
Leo f. Buscaglia, Miłość. O sztuce uzdrawiania uczuć, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007
Leo f. Buscaglia, Radość życia. O sztuce miłości i akceptacji, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007
Leo f. Buscaglia, Sztuka bycia sobą, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007
Jonathan Caroll, Oko dnia, Dom wydawniczy REBIS Sp. Z o.o., Poznań 2006
Philippe Delerm, Pierwszy łyk piwa i inne drobne przyjemności, Wydawnictwo Sic! S.c., Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: