American Graphic Memoir (Amerykański komiks autobiograficzny) 4219-SC082
Alison Bechdel, autorka komiksu Fun Home, stwierdziła w jednym z wywiadów, że „rysowanie komiksów jest autobiograficzne w swojej naturze.” W ramach kursu zanalizujemy wybrane autobiograficzne powieści graficzne oraz zastanowimy się, co sprawia, że komiks tak dobrze sprawdza się jako medium do przekazywania bardzo osobistych i intymnych historii. Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się jak czytać komiksy i w jaki sposób analizować powieści graficzne. Skupiając się zarówno na formie, jak i na treści wybranych komiksów, zastanowimy się jak płeć, klasa i rasa funkcjonują w wybranych narracjach, jak i w szerszym kontekście kultury amerykańskiej.
Zanalizujemy zarówno znane powieści graficzne takie jak Maus Arta Spiegielmana, Fun Home Alison Bechdel, czy Blankets Craiga Thompsona, jak i mniej znane autobiograficzne komiksy: Can’t We Talk About Something More Pleasant? Roz Chast i The Infinite Wait and Other Stories Julii Wertz. Trzy główne tematy kursu – powieści graficzne o dorastaniu, o Holokauście, oraz o chorobie – odzwierciedlają popularne tropy obecne w rozwoju komiksu autobiograficznego w USA.
Tematy:
1. Czym jest graphic memoir? Wprowadzenie.
2. Rola prawdy w graphic memoirs. The Impostor’s Daughter
3. Powieści graficzne o Holokauście: Maus
4. Dorastanie (część pierwsza): Blankets
5. Dorastanie (część druga): Fun Home
6. Dorastanie (część trzecia): Gender Queer
7. Komiksy o chorowaniu (część pierwsza): Stitches
8. Komiksy o chorowaniu (część druga): Hyperbole and a Half
9. (Auto)biografia o umieraniu: Can’t We Talk About Something More Pleasant?
10. Historie rodzinne: The Best We Could Do
11. Jak zrozumieć siebie? Passing for Human
12. Rysując o rysowaniu: The Loneliness of the Long-Distance Cartoonist
13. Rysując codzienne życie (część pierwsza): The Impossible People
14. Rysując codzienne życie (część druga): wybrane komiksy internetowe
15. Test końcowy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/studentka:
1. Wiedza:
- ma wiedzę na temat budowania narracji w komiksie
- posiada wiedzę na temat gatunku jakim jest memoir
- używa terminologii związanej z komiksem
2. Umiejętności:
- potrafi formułować argumenty w dyskusji dotyczącej medium komiksu i gatunku jakim jest memoir
- potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy autobiograficznych powieści graficznych
- jest w stanie dyskutować na tematy poruszane w analizowanych tekstach kultury, ze szczególnym uwzględnieniem narracji o dorastaniu, Holokauście i chorobie
3. Kompetencje:
- jest świadomy/a znaczenia graphic memoirs w kulturze amerykańskiej
- potrafi pracować w grupie
- potrafi napisać krótką pracę pisemną dotyczącą tematyki kursu
Kryteria oceniania
20%: Test (midterm)
30%: Aktywność na zajęciach
30%: Esej
20%: Test końcowy
Literatura
Wybrane komiksy (lista może ulec zmianie):
The Best We Could Do: An Illustrated Memoir by Thi Bui (2017)
Maus by Art Spiegelman (1980)
Blankets by Craig Thompson (2003)
Fun Home: A Family Tragicomic by Alison Bechdel (2006)
Drinking at the Movies by Julia Wertz (2010)
Stitches: A Memoir by David Small (2009)
Hyperbole and a Half by Allie Brosh (2013)
Can’t We Talk About Something More Pleasant? A Memoir By Roz Chast (2014)
The Impostor’s Daughter: A True Memoir by Laurie Sandell (2009)
Passing for Human by Liana Finck (2018)
Gender Queer: A Memoir by Maia Kobabe (2019)
The Impossible People by Julia Wertz (2023)
The Loneliness of the Long-Distance Cartoonist by Adrian Tomine (2020)
Wybrana literatura przedmiotu (lista może ulec zmianie):
Graphic Subjects: Critical Essays on Autobiography and Graphic Novels ed. by Michael A. Chaney (2011)
Graphic Women. Life Narrative and Contemporary Comics by Hillary L. Chute (2010)
Why Comics?: From Underground to Everywhere by Hillary L. Chute (2017)
Autobiographical Comics: Life Writing in Pictures by Elisabeth El Refaie (2012)
Autobiographical Comics by Andrew J. Kunka (2017)
Understanding Comics: The Invisible Art by Scott McCloud (1993)
Reading Comics: How Graphic Novels Work and What They Mean by Douglas Wolk (2008)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: