- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka i filozofia ochrony przyrody 1400-122EiFOS-OG
Tematyka zajęć obejmuje przegląd i analizę najważniejszych koncepcji filozoficznych i podejść etycznych dotyczących ochrony przyrody i ochrony środowiska oraz omówienie zagadnień kulturowych, ważnych dla zrozumienia współczesnych zagrożeń przyrody. Jednym z założeń jest przyjęcie poglądu że etyka, zwłaszcza w nowoczesnym ujęciu (neuroetyka, etyka kognitywistyczna) nie zawsze i nie całkiem daje się opisać jako dziedzina klasycznej filozofii. Zagadnienia filozoficzne dotyczyć będą głównie kwestii poznania (epistemologia) w ujęciu naturalistycznym, pozytywistycznym i racjonalistycznym skonfrontowanym z podejściem anty-naturalistycznym i pseudonaukowym. Kwestie etyczne oparte będą na przeglądzie i analizie idei dotyczących wartości etycznych obiektów przyrodniczych oraz ich związków z człowiekiem, znanych z piśmiennictwa.
Podczas zajęć, poruszona zostanie następująca tematyka:
1. Ochrona przyrody a ochrona środowiska – najważniejsze zagrożenia w realiach Polski, Europy i świata. Związki człowieka z przyrodą w różnych kręgach kulturowych.
2. Etyka humanistyczna, antropocentryczna i ekologiczna, wartość etyczna i powinności etyczne. Przyroda a zasoby przyrodnicze.
3. Ekologia głęboka, założenia i koncepcje (związki z hipotezą Gai, noosferą, zasadą antropiczną, hipoteza Medei) podstawy metodologii nauki – nauka, falsyfikacjonizm, pseudonauka, paranauka
4. Badania naukowe przyrody a jej ochrona. Etyczne aspekty wykorzystywanie organizmów w badaniach naukowych. Rola nauki w tworzeniu podstaw ochrony przyrody.
5. Człowiek jako łowca - różne „dyskursy” i „narracje” i ich ocena z punktu widzenia filozofii, etyki i nauk społecznych
6-7. Idea praw zwierząt
- Koncepcje tradycyjne i religijne
- Rozumność i wrażliwość zwierząt – „etyka zróżnicowanych natur”:
- Ewolucja podejść i poglądów ma kwestie rozumności i wrażliwości zwierząt od starożytności (Arystoteles, Plutarch, Owidiusz, Lukrecjusz, Kartezjusza) i średniowiecza (Tomasz z Akwinu, św. Augustyn i Franciszek z Asyżu) poprzez Kartezjusza, Locke’a i De Mettrie aż do idealizmu Bergsona i Teillarda de Chardin a w końcu „teorii umysłu” (R. Dunbar), i scjentystycznego racjonalizmu („biofilia” E. Wilsona)
- Antropocentryzm i „słaby antropocentryzm” B. Nortona
- Obrona dobrostanu zwierząt vs idea praw zwierząt
- Powinność ochrony słabych i niewinnych a prawa moralne zwierząt wg. T. Regana
- Prawa zwierząt vs idea równości praw wg. S. Sapontzisa
- Współczesna argumentacja etyków i filozofów (D. De Grazia, S. Wise, G. Franzione, J. Białocerkiewicz, D. Prabucka)
8. Przyroda w świecie ludzi - etyczne i filozoficzne uzasadnienia i argumenty krytyczne:
a. - Udomowienie
b. – Urbanizacja
c. - Eksploatacja (rolnictwo, hodowla, myślistwo, konsumpcja etc.)
9. Waloryzacja przyrody, podejście ekonomiczne – wycena usług ekosystemowych, jej rola w ochronie przyrody i wartość etyczna takiego podejścia
10. Piękno przyrody jako obszar poznania estetyki - dziedziny filozofii i jego rola w ochronie przyrody
11. Poznawanie przyrody a jej ochrona – rola pedagogiki i edukacji ekologicznej w odkrywaniu namysłu etycznego nad przyrodą
12. Funkcjonowanie organizacji i instytucji zajmujących się szeroko pojętą ochroną przyrody. Porównanie założeń, efektów oraz etycznych, prawnych i poznawczych aspektów działania najważniejszych w Polsce państwowych, prywatnych, społecznych, resortowych i pozarządowych instytucji i organizacji w których statutach lub zakresie działań znajduje się ochrona przyrody i ochrona środowiska.
Podczas zajęć odbędzie się 12 spotkań o charakterze konwersatorium. Jedno spotkanie przeznaczone zostanie na wycieczkę związana z zajęciami nr. 10 a także jedno spotkanie przeznaczone zostanie na dyskusję „oksfordzką” z zaproszonymi gośćmi, związaną z zajęciami nr. 9
Kierunek podstawowy MISMaP
biologia
ochrona środowiska
biotechnologia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
Po zaliczeniu zajęć, student:
• Wie, że eksperyment i racjonalne wnioskowanie jest podstawą naukowego poznania świata
• Rozumie zasady hierarchicznej organizacji życia, od cząsteczki po biosferę, i stosuje pojęcia niezbędne dla ich zrozumienia i opisu
• Zna najważniejsze aktualne zagrożenia biosfery w Polsce i na świecie i najważniejsze założenia stojące u podstaw jej ochrony
• Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o zakresie i specyfice etyki, epistemologii i estetyki
• Zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
W zakresie umiejętności
Po zaliczeniu zajęć, student:
• Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych
• Analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami
• Umie uczestniczyć w dyskusji na tematy łączące zagadnienia przyrodnicze, etyczne i filozoficzne wykorzystując racjonalne argumenty
• Umie wymienić różnice pomiędzy naukowymi hipotezami i teoriami a koncepcjami psudonaukowymi w obrębie nauk przyrodniczych
W zakresie kompetencji
Po zaliczeniu zajęć, student:
• Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
• Poszerza zainteresowania w obrębie filozofii i nauk przyrodniczych
Kryteria oceniania
Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności podczas cyklu zajęć) oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
Literatura
Devall B., Sessions G. 1994 – Ekologia głęboka, Pusty obłok, Warszawa
Dzwonkowska D. i inni, 2015 – Filozofia wobec świata zwierząt, Wydawnictwo UKSW, Warszawa
Probucka D. 2013 – Filozoficzne podstawy idei praw zwierząt, Universitas, Kraków
Mepham B. 2008 – Bioetyka, PWN, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: