Readings in American Studies (B2+) 4219-ZP104
W czasie kursu dyskutujemy teksty źródłowe, które są kluczowe dla zrozumienia historycznego i współczesnego społeczeństwa i polityki Stanów Zjednoczonych. Na każdych zajęciach skupiamy się na jednej tylko sprawie i często na jednym tylko tekście, który wpływał na amerykańską tożsamość i wciąż jest przedmiotem debaty publicznej. Wśród dodatkowych, zalecanych lektur studenci znajdą podręcznik do historii i socjologii, specjalistyczne teksty akademickie, filmy dokumentalne i klasyczne filmy fabularne. Przyjęliśmy zasadę, że teksty omawiamy chronologicznie. Jednak ważną rolę odgrywają też w naszych dyskusjach porównania między różnymi okresami amerykańskiej historii oraz bieżące skutki przeszłych wydarzeń.
Type of course
proseminars
Mode
Learning outcomes
WIEDZA
1. Wiedza na temat historycznych źródeł i obecnego stanu wartości i ideologii, trendów społecznych i politycznych w Stanach Zjednoczonych
2. Rozumienie sposobów, w jaki amerykańska historia, społeczeństwo i polityka różniła się od tych charakterystycznych dla innych społeczeństw świata
3. Znajomość podstawowych tekstów źródłowych kluczowych dla rozumienia amerykańskiej historii, społeczeństw i polityki
UMIEJĘTNOŚCI
4. Przygotowanie referatów wygłaszanych w sali, przed publicznością, a przygotowanych na podstawie obowiązkowych i zalecanych lektur I pod kierunkiem wykładowcy
5. rozumienie tekstów źródłowych i umiejętność umieszczania ich w kontekście historycznym, z którego pochodzą
6. odróżnianie zawartości tekstów źródłowych od interpretacji tych tekstów wypracowanych przez komentatorów ze świata akademickiego w kolejnych epokach amerykańskiej historii
7. formułowanie tez, umiejętność ich uzasadniania, argumentowania oraz powoływania się na istniejące dane w krótkich tekstach
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
8. dyskutowanie, formułowania argumentów i powoływania się na dane w czasie debat
Assessment criteria
1. Systematyczne uczęszczanie na kurs ORAZ udział w dyskusji (23%)
2. Krótka (2 do 4 standardowych stron (3600 do 7200 znaków)) praca pisemna co 3 tygodnie. W sumie, każdy student pisze w ciągu semestru 3 prace. Pierwszą pracę studenci piszą w czwartym tygodniu zajęć, na jeden z trzech wybranych tematów. Kolejne dwie prace piszą PRZED zajęciami, na których omawiany jest tekst. Drugą praca odpowiada na jeden z zadanych tematów. Trzecia praca jest samodzielnie skomponowanym przez studenta komentarzem do przeczytanego tekstu.
Instrukcja pisania prac jest częścią materiałów na kurs. Druga i trzecia praca powinna trafić do wykładowcy przez email do godziny 11.00 dnia poprzedzającego zajęcia. Każda z prac odpowiada za 18% ostatecznej oceny. W sumie, prace odpowiadają za 54% końcowej oceny.
3. Piętnastominutowy referat na podstawie zarówno obowiązkowego, jak i dodatkowego tekstu lub filmu. Instrukcja przygotowania referatu jest częścią materiałów na kurs. (23%)
Bibliography
Jak w opisie kursu. Studenci otrzymają listę dodatkowych, zalecanych lektur na pierwszych zajęciach.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: