Child?s Speech Development with Elements of Psycholinguistics 3003-3122RM
I. Introduction
1. Basic terms: speech and language
2. What is "children's speech"?
3. Research on speech development of children - historical review
II. Biological, social and intelectual conditioning of speech development of children
1. Language and its acquisition (Chomsky's nativism, Piaget's constructivism)
2. Psychophysical development of children v. speech development
3. Children socializing v. speech development
4. Education v. speech development
5. Thinking v. speech
III. Periods of children speech development
1. Relative chronology of speech development
2. Does a child communicate with social surroundings only after acquiring the language?
3. Periods of children speech development in different approaches
4. Problem of language maturity
IV. Process of language acquisition as a system by children
1. Development of phonology system
2. Development of morphology system, inflection acquisition
3. Syntax system development
4. Lexis and semantics development
V. Meanings acquisition of children
1. Ontogenesis of speech acts
2. Acquisition of meanings in ontogenesis
3. Categorization
4. Semantic relativity in children speech
5. Children neologisms
VI. Speech development of children from pragmaliguistic perspective
1. Functions of children speech
2. Characterizing children speech from developmental perspective
3. Conversation and narration of children
VII. Discourse of children
1. The term
2. Development of discourse
3. Characteristics of discourse
4. Language and communication skills in different age groups
EXAMINATION REQUIREMENTS
Final examination includes the knowledge of two subjects: 1. psycholinguistics, 2. speech development of children, and it covers the following issues:
Definition of the following terms: speech (langage), language (langue), speaking (parole), comprehension (comprehension); language sign, language competence, language awareness, speech skills, speech acts, functions of speech, discourse; linguistic categorization; filo/ontogenetic development of speech, relative chronology of speech development, stages of development
Knowlegde of some basic terms of descriptive grammar: sound, phoneme, morpheme, word, sentence; meaning (of language expressions)
Knowledge of some basic terms of the culture of language: language norm, language use, language error, criteria for language correctness
Knowledge of some theories of language acquisition as a system including: 1. nativist theory of Noam Chomsky, 2. contructivist theory of Jean Piaget
Knowledge of some sociolinguistic theories of language acquisition and development including: 1. Michael Halliday's theory of meanings acquisition, 2. Jerome Bruner's theory of acts ontogenesis, 3. Basil Bernstein's theory of two codes
Periods of speech development of children in different studies and applying different criteria
Description of speech development of children: phonological, morphological, syntax and sematics
1. Description of children speech development in the case of conversation and narration
2. Functions development of children speech
Type of course
Bibliography
1. basic
Bernstein B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, [w:] "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów", pod red. G.W.Shugar i M.Smoczyńskiej, Warszawa 1980, s. 557-596.
Bokus B., Tworzenie opowiadań przez dzieci. O linii i polu narracji, Kielce 1991.
Boniecka B., Pragmatyczne aspekty wypowiedzi dziecięcych, Lublin 1995.
Bruner J. S., Ontogeneza aktów mowy, [w:] "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów", pod red. G.W.Shugar i M.Smoczyńskiej, Warszawa 1980, s. 483-513.
Chmura-Klekotowa M., Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci, "Prace Filologiczne" XXI, Warszawa 1971, s.99-235.
Chomsky N., O strukturach poznawczych i ich rozwoju - odpowiedź na wykład Piageta, [w:] "Noama Chomsky'ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów", wyboru dokonała K. Rosner, T. 1.: "Język i jego nabywanie. Debata między Jeanem Piagetem i Noamem Chomskym", Warszawa 1995, s. 46-71.
Dąbrowska E., Kubiński W. (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków 2003.
Fraser C., Bellugi U., Brown R., Poziom opanowania gramatyki w naśladowaniu, rozumieniu i produkowaniu mowy, [w:] "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów", pod red. G.W.Shugar i M.Smoczyńskiej, Warszawa 1980, s.113-144.
Halliday M. A. K., Uczenie się znaczeń, [w:] "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów", pod red. G.W.Shugar i M.Smoczyńskiej, Warszawa 1980, s. 514-556.
Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1966, Wyd. Lub.
Kielar-Turska M., Mowa dziecka. Słowo i tekst, Kraków 1989.
Kurcz I., Język a psychologia, Warszawa 1992.
Łobacz P., Polska fonologia dziecięca, Warszawa 1996, Energeia.
Piaget J., Psychogeneza wiedzy i jej znaczenie epistemologiczne, [w:] "Noama Chomsky'ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów", wyboru dokonała K. Rosner, T. 1.: "Język i jego nabywanie. Debata między Jeanem Piagetem i Noamem Chomskym", Warszawa 1995, s. 33-46.
Porayski-Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne, Warszawa 1994.
Przetacznik-Gierowska M., Od słowa do dyskursu. Studia nad mową dziecka, Warszawa 1994.
Mystkowska H., Właściwości mowy dziecka sześcio-, siedmioletniego, Warszawa 1970.
Shugar G. W., Dyskurs dziecięcy, Warszawa 1995.
Smoczyński P., Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego, Wrocław 1955, Ossolineum.
Zarębina M., Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci. Rozwój semantyczny. Dyskusja nad teorią Chomskiego, Gdańsk 1994.
Zgółka T., Warstwy świadomości językowej, [w:} "Świadomość językowa - Kompetencja - Dydaktyka, pod red. E. Sękowskiej, Warszawa 1996, s.13-19.
2. additional
Dzieniarz W., Werbalne ujęcie intencji semantycznych w mowie dzieci w wieku przedszkolnym, Opole 1993.
Jurkowski A., Ontogeneza mowy i myślenia, Warszawa 1975.
Kowalski S., Rozwój mowy i myślenia dziecka, Warszawa 1962.
Maciejewska A., Formowanie znaczeń w wypowiedziach dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] "Studia Pragmalingwistyczne 3: Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi", pod red. J. Porayskiego-Pomsty, Warszawa 2002, s.55-70.
Małkowska-Zegadło H., Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8-11 lat, Warszawa 1983.
Porayski-Pomsta J., Konwersacja dziecięca: językowe sposoby nawiązywania rozmowy, [w:} "Świadomość językowa - Kompetencja - Dydaktyka.", pod red. E. Sękowskiej, Warszawa 1996, s. 43-47.
Porayski-Pomsta J., Spójność tekstów monologowych i dialogowych dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] "Przemiany współczesnej polszczyzny", pod. red. S. Gajdy i Z. Adamiszyna, Opole 1994.
Porayski-Pomsta J., Nasze dziecko mówi [cykl artykułów], "Wychowanie w Przedszkolu" 2002, nr 1-5, 7-8, 10; 2003, nr 2, 4.
Zgółkowa H., Świat w dziecięcych słowach, Poznań 1990.
Zgółkowa H., Bułczyńska K., Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym. Listy frekwencyjne, Poznań 1987.
Żak-Święcicka M., Charakterystyka składniowa wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym, Bydgoszcz 199
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: