Pro-active methods of education 2300-OAM-ASK
Class 1 - Introduction
Classes 2 and 3 - Learning by experience
Class 4 - Stages of the training cycle
Class 5 - The dynamics of group work
Classes 6-9 - Active learning methods - classes conducted by students in groups
Class 10 - Evaluation of Trainings
11-14 - Active learning methods - lectures conducted by students individually
15 - Summary and evaluation activities
Type of course
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Knowledge
- student is able to describe training circle
- student is able to describe typology of pro-active methods of education
Skills
- student is able to evaluate usefulness of different methods of education
-student is able to create training for chosen group of people
-student is able to create "training card"
-student is able to diagnose training needs of people
Attitudes
- student is able to critically evaluate different methods of education
-student is able to give constructibe feedback
Assessment criteria
Assessment criteria:
-attendance control
-active participation during course
-preparation (in group) 30 min. of training
-final written assessment
Bibliography
Literature:
1) E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002
2) P. Fortuna, Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, GWP, Gdańsk 2010
3) D. W. Johnson, Podaj dłoń, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992
4) A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009
5) M. Łaguna, Szkolenia. ja je prowadzić by..., GWP, Gdańsk 2008
E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008
Further reading
Baer Ulrich, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997
Connor Anne, Monitorując samych siebie, BORIS, Warszawa 1997
Ekiert-Grabowska Dorota, Oldroyd David, Kierowanie zmianą, Projekt TERM, RADOM 1997
Hamer Hanna, Klucz do efektywności nauczania, VEDA, Warszawa 1994
Hamer Hanna, Rozwój umiejętności społecznych, VEDA, Warszawa 1999
Hamer Hanna, Rozwój przez wprowadzenie zmian, CEM, Warszawa 1998
Eeath Ch.,Heath D.,Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić, Znak Warszawa 2010
Knafel Krystyna, Komunikacja społeczna w organizacji, Projekt TERM, Radom 1997
Kowalczyk Bożena, Jordan Paweł, Budowanie zespołu, BORIS, Warszawa 1996
Leigh David, Praktyczne metody pracy zespołowej, Projekt TERM, Radom 1997
Mika Stanisław, Psychologia społeczna dla nauczycieli, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1998
Perrott Elizabeth, Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1996
Reichel Gusti, Rabenstein Reinhold, Thanhoffer Michael, Grupa i ruch. Metody relaksacyjne – taniec
twórczy sport zespołowy – gry i zabawy integrujące, CAK, Warszawa 1994
Rylke Hanna, W zgodzie z sobą i uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów, WSiP,
Warszawa 1993
Szabo Alicja, Organizacja procesu doskonalenia, Projekt TERM, Radom 1997
Śnieżyński M., Nauczanie aktywizujące, Wydawnictwo WSP, Kraków 1984
Taraszkiewicz Małgorzata, Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1996
Treffinger Donald J., Isaksen Scott G., Dorval K. Brian, Sortore Marion R., Tallman Mary C.,Kreatywne rozwiązywanie problemów, Projekt TERM, Radom 1996
Zaorska Zofia, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form
aktywnościwśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin1997
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: