Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się

Pedagogika specjalna (SJ-PRK-PDS)

Jednolite magisterskie
Stacjonarne, 5-letnie
Język: polski

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: pedagogika

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają w budynku Wydziału Pedagogicznego UW, ul. Mokotowska 16/20.

Czas: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:15 – 19:00.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Na pedagogice specjalnej zdobędziesz wiedzę na temat:

  • psychologicznych, społecznych, medycznych i kulturowych aspektów niepełnosprawności,
  • metod pracy pedagogicznych i terapeutycznych z dziećmi i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością.

Nauczysz się:

  • diagnozować potrzeby osób z niepełnosprawnościami za pomocą różnych narzędzi,
  • prowadzić zajęcia edukacyjne z osobami z niepełnosprawnościami w szkole ogólnodostępnej, specjalnej (dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną) i poza szkołą (w różnych placówkach, np. Warsztatach Terapii Zajęciowej),
  • prowadzić zajęcia terapeutyczne , w tym zdobędziesz zewnętrzne certyfikaty cenione przez pracodawców (np. Treningu Umiejętności Społecznych, TUS, Kompasu Kreatywności).

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Kierunek przygotuje Cię do pracy na licznych stanowiskach: nauczyciela współorganizującego kształcenie w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych; Pedagoga specjalnego w szkołach (nowe stanowisko pracy od 2022r.), nauczyciela w przedszkolach i szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, nauczyciela w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Poza tym możesz pracować w wielu placówkach zajmujących się wspieraniem i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością poza systemem szkolnictwa.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Na kierunku nie ma wyboru specjalności. Wszyscy studenci zdobywają przygotowanie do pracy w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych oraz w placówkach specjalnych dla dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Zajęcia na kierunku pogrupowane są w moduły. Skupione są one wokół następujących zagadnień:

  • Wprowadzenie do pedagogiki
  • Filozoficzne podstawy pedagogiki
  • Psychologiczne i medyczne aspekty niepełnosprawności
  • Społeczne, prawne i kulturowe aspekty niepełnosprawności
  • Koncepcje, organizacja i metodyka edukacji włączającej
  • Diagnozowanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • Metody pracy z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności
  • Metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną na różnych etapach ich życia i rozwoju
  • Wspieranie rodzin z osobami z niepełnosprawnością
  • Metodologia badań pedagogicznych i pisanie tekstów naukowych

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Tak, praktyki odbywają się przez pierwsze cztery lata studiów. Łącznie studenci realizują około 300 godzin praktyk. Praktyki realizowane są w różnych placówkach integracyjnych i specjalnych. Oprócz tego realizujemy zajęcia terenowe poza budynkiem Wydziału w różnych instytucjach edukacyjnych i placówkach upowszechniania kultury (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, muzeach, miejscach zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami itp.) Odbywają się one w ramach różnych przedmiotów.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Umożliwiają one realizacji części studiów w innych uczelniach w Polsce i za granicą.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Program studiów

Plan studiów

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

magister na kierunku pedagogika specjalna

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Uprawnienia zawodowe:

a. Absolwent/Absolwentka odbył/odbyła kształcenie zgodne ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, określonym w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 453). Absolwent/Absolwentka uzyskał/uzyskała przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. b. Absolwent/Absolwentka uzyskał/uzyskała przygotowanie do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy oraz w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2123 oraz z 2023 r. poz. 1972), określonego w §16 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2102).

Efekty kształcenia

1. Efekty uczenia się dla programu:
Absolwent zna i rozumie:
• biomedyczne i psychologiczne teorie rozwoju człowieka oraz psychologiczne podstawy uczenia się i nauczania;
• psychologiczne (w tym psychopatologiczne), psychiatryczne i biomedyczne (w tym genetyczne) uwarunkowania pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi;
• społeczne i kulturowe uwarunkowania pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi;
• źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce; dorobek, cele, zadania, zakresy i powiązania oraz subdyscypliny pedagogiki specjalnej, jej kluczowe paradygmaty, współczesne badania, powiązania z innymi naukami, trendy myślenia o niepełnosprawności oraz wyzwania pedagoga specjalnego; system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego;
• uwarunkowania aktywizacji, doradztwa, wsparcia w realizowaniu ról społecznych i zawodowych oraz opieki na różnych etapach dorosłości i starzenia się osób z niepełnosprawnością i ich rodzin;
• cele, treści dydaktyki kształcenia oraz metody, środki i form organizowania procesu edukacji i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym;
• merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć; uwarunkowania i metodykę nauczania uczniów w grupach zróżnicowanych oraz specyfikę współpracy ze specjalistami, rodzicami i otoczeniem społecznym; nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca;
• metodykę, organizację i specyfikę kształcenia i nauczania uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej;
Absolwent potrafi
• wykorzystywać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych oraz napisania raportu badawczego i pracy dyplomowej; ponadto współpracować z członkami zespołów badawczych na różnych etapach badań naukowych, podejmując różne role;
• wykorzystywać koncepcje pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne, medyczne i rehabilitacji, filozoficzne i prawne oraz kulturowe do analizy i planowania procesów kształcenia oraz wychowania osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi;
• projektować zajęcia, aktywizować, doradzać i wspierać osobę ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi , w tym z niepełnosprawnością w różnych fazach życia oraz ocenić przydatność metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych;
• diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne i terapeutyczne, planować działania oraz dostosować metody pracy, programy dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne do aktualnych potrzeb uczniów w grupach zróżnicowanych, w tym z niepełnosprawnością na różnych etapach ich życia;
• prowadzić zajęcia edukacyjne w grupie zróżnicowanej stosując umiejętności z zakresu metodyki, organizacji kształcenia i nauczania uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej oraz wspomagania ich wychowania i autotomii;
• projektować zajęcia wychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami i dokonywać ich ewaluacji, wdrażać efektywne, innowacyjne programy, oceniać przydatność metod, środków, stosować nowoczesne technologie do realizowanych zadań, samodzielnie rozwijać wiedzę oraz umiejętności pedagogiczne.
2. Wymiar studiów w punktach ECTS i liczba semestrów: 360 punktów, 10 semestrów
3. Program oparty jest na standardzie kształcenia nauczycieli: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
4. Praktyki pedagogiczne: 330 godzin
5. Kompetencje: wg standardu kształcenia nauczycieli

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/