Nauczanie języków obcych, j. angielski, dod. nauczanie j. niemieckiego, stacjonarne, I stopnia (S1-PRK-NJO-A-N) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: angielski, niemiecki, polski | Spis treści: Opis ogólnyCentrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego (CKNJOiEE UW) prowadzi trzyletnie studia nauczycielskie I stopnia na kierunku "nauczanie języków obcych", specjalność główna: nauczanie języka angielskiego, specjalność druga: nauczanie języka francuskiego lub nauczanie języka niemieckiego lub nauczanie przedmiotu Wiedza o społeczeństwie w systemie stacjonarnym. Program studiów na kierunku "nauczanie języków obcych" to jedyny w Polsce akademicki program kształcenia nauczycieli języków obcych o profilu praktycznym, przygotowujący równolegle do wykonywania zawodu nauczyciela dwóch przedmiotów. Student studiów I stopnia na kierunku "nauczanie języków obcych" kształci się w zakresie nauczania języka angielskiego oraz języka francuskiego lub języka niemieckiego w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym lub przedmiotu Wiedza o społeczeństwie na II etapie edukacyjnym i zdobywa umiejętności potrzebne do nauczania tych przedmiotów w odpowiednich grupach wiekowych. Kształcenie na kierunku "nauczanie języków obcych" obejmuje przygotowanie:
Program studiów obejmuje praktyczną naukę języka angielskiego, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne (w tym praktyki pedagogiczne, które przygotowują do zawodu oraz przedmioty podstawowe i uzupełniające, w skład których wchodzą zajęcia z językoznawstwa, historii, kultury i literatury krajów anglojęzycznych, a także informatyczne przygotowanie przyszłych nauczycieli języka angielskiego. W ramach studiów realizowana jest obowiązkowa druga specjalność nauczycielska, przygotowująca do nauczania drugiego przedmiotu: języka francuskiego lub języka niemieckiego lub przedmiotu „wiedza o społeczeństwie”. Program studiów w zakresie tych przedmiotów obejmuje: praktyczną naukę języka francuskiego/niemieckiego, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne (w tym praktyki pedagogiczne, które przygotowują do zawodu oraz blok przedmiotów podstawowych i uzupełniających, w skład którego wchodzą zajęcia z językoznawstwa, historii, kultury i literatury krajów francusko-/niemiecko-języcznych, a także informatyczne przygotowanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego/niemieckiego. Praktyki studenckie student odbywa w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach językowych, placówkach kulturalno-oświatowych oraz opcjonalnie w ramach programu Erasmus+. Oferta seminariów dyplomowych na I stopniu studiów obejmuje seminaria prowadzone w języku angielskim, francuskim i niemieckim. Absolwent studiów I stopnia na kierunku "nauczanie języków obcych" może podjąć pracę na stanowisku nauczyciela języka obcego w prywatnych szkołach językowych, prowadzić edukację językową w ramach własnej działalności gospodarczej oraz lekcje indywidualne. Aby uzyskać uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela na I i II etapie edukacyjnym w szkołach publicznych absolwent powinien ukończyć studia II stopnia w zgodzie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Kandydaci powinni być świadomi, że praca w zawodzie nauczyciela języka obcego wymaga biegłości językowej na poziomie C1 do C2. Ponadto w pracy nauczyciela kluczowe są tzw. umięjętności miękkie i kompetencje takie jak:
Absolwent studiów w CKNJOiEE UW posiada następujące kompetencje: W zakresie wiedzy zna i rozumie:
W zakresie umiejętności posiada:
W zakresie kompetencji społecznych:
Aktualny plan studiów znajduje się na stronie Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej. Zajęcia odbywają się w budynku dydaktycznym Ksawerów, przy al. Niepodległości 22 w przedziale od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00 i są prowadzone w przeważającej części w języku angielskim lub w języku dodatkowej specjalności. |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
- metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
-w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
-różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
Umiejętności – absolwent potrafi:
-samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
-wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
-w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i obcym na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
-posługiwać się językiem angielskim i językiem niemieckim na poziomie C1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
-podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
-dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela