Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ1-FF) | |
Pierwszego stopnia Niestacjonarne (zaoczne), 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólny1. Studia o profilu ogólnoakademickim, dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: filozofia. 2. Unikatowe (wyróżniające) cechy oraz cele programu: W trakcie studiów filozoficznych studenci otrzymują gruntowne wykształcenie z zakresu historii filozofii, zdobywają wiedzę na temat aktualnego stanu badań w poszczególnych dyscyplinach filozoficznych (od teorii poznania, przez ontologię do etyki, estetyki czy filozofii kultury), a także mają możliwość zapoznania się z ogólną problematyką nauk humanistycznych oraz z podstawowymi zagadnieniami filozoficznymi nauk ścisłych. Jak żadna inna dyscyplina akademicka, filozofia rozwija sprawności intelektualne studentów. Ćwiczy precyzję myślenia, zdolność przyswajania sobie nowych umiejętności, dyspozycję do rozumienia innych ludzi i kultur. Uczy właściwej interpretacji zachowań jednostkowych i społecznych. Pozwala poznać mechanizmy rządzące funkcjonowaniem ludzkiego umysłu, a także rozbudza wyobraźnie. Zajęcia prowadzone są przez wybitnych specjalistów, posiadających duże doświadczenie dydaktyczne. Bogata oferta przedmiotów, w tym seminariów, pozwala na napisanie pracy dyplomowej ściśle związanej z zainteresowaniami studenta. 3. Inne ważne informacje dotyczące realizacji studiów: Zajęcia odbywają się w czasie 18 zjazdów sobotnio-niedzielnych (średnio dwa razy w miesiącu). Są prowadzone w salach dydaktycznych Instytutu Filozofii przy ul. Karkowskie Przedmieście 3. 4. Program studiów >> Otwórz stronę! << 5. Sylwetka absolwenta, w tym opis efektów uczenia się, możliwości absolwenta po ukończeniu studiów: Wiedza – absolwent zna i rozumie:
Umiejętności – absolwent potrafi:
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Standardy nauczania
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
Efekty kształcenia
1. Najważniejsze efekty kształcenia.
Po ukończeniu studiów absolwent:
WIEDZA
ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii;
ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania;
zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie;
ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu intelektualnym;
ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu dziedziny nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej, metodologicznej i terminologicznej;
UMIEJĘTNOŚCI
wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych;
konstruuje i rekonstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych; efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów;
uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego;
ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie.
2. Wymiar studiów w punktach ECTS i ilość semestrów.
Studia trwają 6 semestrów (3 lata). Na Każdym roku studiów trzeba uzyskać 60 punktów ECTS. W sumie trzeba uzyskać 180 punktów ECTS.
3. Program nie jest oparty na standardach (nie kształci nauczycieli).
4. Zajęcia modułowe:
Na pierwszym roku studiów
W ramach bloku: Wprowadzenie do filozofii studenci mogą wybierać między przedmiotami: Wprowadzenie do lektury tekstu filozoficznego (7 ECTS) i Wprowadzenie do filozofii języka (7 ECTS)
W ramach bloku: Wybrane zagadnienia filozofii współczesnej studenci mogą wybierać między przedmiotami: Filozofia wartości z elementami antropologii filozoficznej (10 ECTS) i Filozoficzne problemy nauk podstawowych (10 ECTS)
Na pierwszym roku na przedmioty do wyboru przypada więc 17 ECTS
Na drugim roku studiów
W ramach bloku: Logika lub Semiotyka studenci mogą wybierać między przedmiotami: Logika (10 ECTS) i Semiotyka (10 ECTS)
W ramach bloku: Przedmiot ogólnouniwersytecki studenci mogą wybierać między różnymi wykładami z listy (8 ECTS)
Na drugim roku na przedmioty do wyboru przypada więc 18 ECTS
Na trzecim roku studiów
W ramach bloku: Fakultet studenci mogą wybierać między różnymi przedmiotami z listy: (10 ECTS)
W ramach bloku: Seminarium studenci mogą wybierać między różnymi seminariami z listy (8 ECTS)
W ramach bloku: Wykład monograficzny studenci mogą wybierać między różnymi wykładami z listy (6 ECTS)
Na trzecim roku na przedmioty do wyboru przypada więc 24 ECTS
W sumie na studiach I stopnia na przedmioty do wyboru przypada 59 ECTS
5. Praktyki nie są przewidziane.