Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo > Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia

Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ1-BN)

Pierwszego stopnia
Niestacjonarne (zaoczne), 3-letnie
Język: polski

Celem studiów I stopnia (licencjackich) jest wykształcenie profesjonalistów w dziedzinie informacji (informatologów i bibliotekoznawców) tak, aby mogli realizować zadania związane z tworzeniem, zarządzaniem i korzystaniem z najnowocześniejszych, ale także tradycyjnych źródeł informacji.

Kierunek studiów Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo związany jest z naukami społecznymi, w programie pojawiają się również treści z nauk humanistycznych.

Wiodącą dyscypliną studiów jest Nauka o komunikacji społecznej i mediach. Inne dyscypliny, które są reprezentowane w programie studiów to: Psychologia, Historia, Językoznawstwo, Filozofia, Literaturoznawstwo.

Studia I stopnia zapoznają z podstawowymi teoriami i szkołami informatologicznymi i bibliologicznymi, dotyczącymi procesów informacyjnych.

Wiedza kierunkowa jest przekazywana na szerokim tle teoretycznym (Psychologia, Historia, Językoznawstwo, Filozofia, Literaturoznawstwo). Studia zapoznają z metodami i technikami badań w omawianym zakresie. Zaznajamiają z podstawowymi typami źródeł informacyjnych, przygotowują do samodzielnego korzystania z nich dla potrzeb własnych i użytkowników, a także przygotowania ich z wykorzystaniem dostępnych technologii teleinformatycznych (ważnym aspektem jest digitalizacja zasobów i zasady tworzenia bibliotek cyfrowych). Szczególną uwagę zwraca się na umiejętność oceny, selekcji i weryfikacji informacji pod względem jej jakości i relewantności.

W programie studiów uwzględnione są treści dotyczące badań i zaspokajania potrzeb informacyjnych różnorodnych grup użytkowników funkcjonujących w środowisku i umożliwianie im partycypacji w życiu lokalnej społeczności, także w wyniku poznania swoich małych ojczyzn i budowania swojego dziedzictwa kulturowego. W efekcie poznania prezentowanych zagadnień i uzyskanych kompetencji absolwenci mają możliwość aktywnego uczestniczenia w pracach instytucji działających na potrzeby organizacji społeczności lokalnych, budowania sieci komunikacji i współpracy lokalnych podmiotów, a także stymulowania i aktywizacji mieszkańców.

Absolwent studiów jest więc przygotowywany do pracy w centrach informacyjnych, bibliotekach i innych instytucjach kultury (np. ośrodkach kultury) zajmujących się tworzeniem, gromadzeniem, przechowywaniem, organizowaniem i udostępnianiem informacji w różnych formach i nośnikach. Nieodzownym elementem tego przygotowania jest poznanie narzędzi pracy, ale także form i metod pracy z użytkownikami.

W trakcie studiów istnieje możliwość (dla chętnych) zrealizowania przedmiotów z bloku pedagogiczno-psychologicznego, dzięki którym student uzyskuje kwalifikacje pedagogiczne, potrzebne w pracy z dziećmi i młodzieżą, oraz niezbędne w pracy nauczyciela bibliotekarza. Szczegółowe informacje znajdują się na https://www.wdib.uw.edu.pl/studia/opis-studiow/programy-studiow.

Szczególne znaczenie dla realizacji celów kształcenia mają praktyki zawodowe realizowane w trakcie trzech lat studiów (w programie przewidzianych po I i II roku studiów). Ich celem jest zapoznanie studenta z warsztatem pracy w różnych instytucjach zajmujących się zarządzaniem informacją (np. ośrodkach informacji, bibliotekach) oraz wyszukiwaniem i organizacją zasobów informacyjnych pod kątem zróżnicowanych grup użytkowników, a także ukazanie możliwości adaptacji tej wiedzy do pracy w innych instytucjach zajmujących się wspieraniem edukacji (również środowiskowej), umacnianiem potencjału rozwojowego społeczności, rozwijaniem i wspieraniem integracji i aktywności lokalnej.

Realizacja programu studiów nakierowana jest na osiąganie efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, które są niezbędne na współczesnym rynku pracy. Niezbędne są we wszystkich instytucjach zajmujących się gromadzeniem, opracowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem informacji. Zakładane efekty kształcenia osiągnięte zostaną poprzez realizację program studiów, który jest zamieszczony na stronie https://www.wdib.uw.edu.pl/studia/opis-studiow/programy-studiow.

Program studiów I stopnia na kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo jest tak opracowany, że umożliwia kontynuację wybranych treści na studiach II stopnia.

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat z bibliotekoznawstwa i informacji naukowej

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia

Warunki przyjęcia

świadectwo dojrzałości

Efekty kształcenia

Ad. 1. Efekty kształcenia na kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo dla studiów I stopnia są następujące:
Wiedza
• Absolwent posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej.
• Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej oraz w edukacji.
• Ma podstawową wiedzę o bibliotekach oraz innych instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym.
Umiejętności
• Absolwent potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł dla potrzeb własnych i użytkowników.
• Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
• Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno - kulturowym.
Kompetencje społeczne
• Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
• Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji.
• Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Ad. 2.
Studia licencjackie trwają 6 semestrów. Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania tytułu zawodowego licencjata informacji naukowej i bibliotekoznawstwa – wynosi 180.
Ad. 3.
W ramach modułów realizowany jest blok zajęć pedagogiczno – psychologicznych umożliwiający otrzymanie kwalifikacji pedagogicznych. Blok obejmuje przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym i metodyczno-dydaktycznym. Moduły kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela bibliotekarza opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r.
Ad. 4.
W/g realizowanego obecnie programu na studiach I stopnia łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych wynosi 94 ECTS, z przedmiotów obieralnych – 32 ECTS a przedmiotów fakultatywnych -54 ECTS.
Ad. 5.
Praktyki: na studiach licencjackich:
w/g realizowanego obecnie programu student otrzymuje 8 ECTS.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.oferta.uw.edu.pl/