Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Archeologia > Archeologia, stacjonarne, drugiego stopnia

Archeologia, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-AR)

Drugiego stopnia
Stacjonarne, 2-letnie
Język: polski

Kierunek objęty wsparciem z Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, realizowanym w ramach PO WER, ścieżka 3.5, którego beneficjentami będą studenci przyjęci na studia w roku akademickim 2019/2020.

  • Dziedzina: dziedzina nauk humanistycznych
  • Dyscyplina naukowa: archeologia

W roku akademickim 2019-2020 przypada 100-lecie Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. To wydarzenie oraz przystąpienie do Programu Zintegrowanych Działań na Rzecz Rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP) oraz nowy program studiów I stopnia skłoniły do przygotowania nowej koncepcji programu studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku Archeologia.

Nowe wyzwania, przed którymi stoi archeologia w XXI wieku oraz oczekiwania ze strony studentów na otrzymanie profesjonalnej wiedzy, która pozwoli im na jej praktyczne zastosowanie w wykonywanym po studiach zawodzie stoją u podstaw proponowanego programu archeologicznych studiów magisterskich.

Student podczas swoich studiów zobowiązany będzie do wyboru jednego seminarium, które będzie obudowane zajęciami konwersatoryjnymi i praktycznymi. Zajęcia takie będą miały na celu pogłębienie wiedzy fachowej, interdyscyplinarnej i z zakresu problemów współczesnej archeologii i zarządzania dziedzictwem archeologicznym.

Ważnym elementem programu są „zajęcia wdrożeniowe”, które mają na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania wyników pracy dyplomowej poza uczelnią (jest to m.in. opracowywanie materiałów z archeologicznych badań ratunkowych, organizacja projektów wystawienniczych, przygotowanie ścieżek dydaktycznych, projektów grantowych czy popularyzacja wiedzy archeologicznej).

Niewątpliwie zaletą nowego programu jest wprowadzenie zajęć, prowadzonych przez badaczy innych specjalności, jak chemików, botaników, geologów, konserwatorów i in., którzy blisko współpracują z archeologami podczas opracowywania zabytków.

W trakcie trwania studiów, podobnie, jak podczas studiów I stopnia, ważna będzie rola tutoringu, umożliwiająca indywidualną pracę studenta z wykładowcą, którą oprócz prawa do wyboru ścieżki kształcenia przez studenta, staje się dla niego motywacją do rozwoju własnych zainteresowań.

Istotną rolę w programie nauczania podobnie, jak na studiach I stopnia stanowią studenckie praktyki:

  • badania powierzchniowe, które zazwyczaj odbywają się wiosną lub jesienią;
  • badania wykopaliskowe, które odbywają się przede wszystkim w miesiącach letnich. Wykopaliska są prowadzone przez pracowników Instytutu Archeologii UW zarówno w Polsce, jak i zagranicą, m.in. w Egipcie, w Gruzji, w Armenii, w Uzbekistanie, w Bułgarii, we Włoszech na Sycylii oraz w Ameryce Południowej i w wielu innych miejscach;
  • praca warsztatowa/ praktyki muzealne. Zajęcia te w całości są poświęcone pracy nad materiałem archeologicznym w warunkach studyjnych w Instytucie Archelogii UW lub we współpracy z placówkami muzealnymi. Zajęcia odbywają się na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego w budynku Szkoły Głównej, który od kilkunastu lat jest siedzibą Instytutu Archeologii UW.

Szczegółowe informacje na temat programu stacjonarnych studiów II stopnia znajdują się stronie www.archeologia.uw.edu.pl w zakładce zajęcia.

Kandydaci, którzy nie posiadają dyplomu archeologii uzyskanego na kierunku archeologia w Instytucie Archeologii UW lub na innej uczelni, posiadającej akredytację Państwowej Komisji Akredytacyjnej na kierunek archeologia (pod warunkiem, że program nauczania archeologii na tej uczelni na pierwszym stopniu studiów pokrywa się w 60% z programem nauczania w Instytucie Archeologii UW) zobowiązani będą zaliczyć przedmioty uzupełniające z zakresu wprowadzenia do archeologii, metodyki archeologicznych badań terenowych i dziejów cywilizacji w liczbie 300 godzin podczas studiów II stopnia.

Podczas studiów student nabywa gruntowną i wszechstronną wiedzę w zakresie poszczególnych specjalności archeologii. Równocześnie otrzymuje wykształcenie ogólnohumanistyczne, pozwalające mu na współpracę z przedstawicielami innych dyscyplin w ramach badań interdyscyplinarnych.

Absolwent studiów magisterskich jest przygotowany do pracy samodzielnej oraz w placówkach naukowo-dydaktycznych, naukowo-badawczych, muzealnych i konserwatorskich.

Uzyskanie tytułu magistra archeologii oraz posiadanie odpowiedniego doświadczenia w badaniach wykopaliskowych, w myśl ustawy o ochronie zabytków, są niezbędne do otrzymywania koncesji na prowadzenie terenowych prac badawczych.

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium z archeologii

Dalsze studia:

studia trzeciego stopnia, studia podyplomowe

Warunki przyjęcia

dyplom licencjata lub równoważny

Efekty kształcenia

Wiedza
Absolwent ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę o dawnych społecznościach, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii; ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach wybranej specjalności archeologii z innymi dziedzinami i dyscyplinami z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; ma szczegółową wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; ma podstawową wiedzę i orientację o współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu dziedzictwa kulturowego

Umiejętności
Absolwent ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę o dawnych społecznościach, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii; ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach wybranej specjalności archeologii z innymi dziedzinami i dyscyplinami z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; ma szczegółową wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; ma podstawową wiedzę i orientację o współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu dziedzictwa kulturowego

Kompetencje społeczne

W zakresie kompetencji społecznych absolwent po ukończeniu studiów magisterskich zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego i naukowego; samodzielnie podejmuje i inicjuje działania badawcze; rozumie problematykę etyczną związaną z rzetelnością i uczciwością naukową oraz odpowiedzialnością za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania i opracowywania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania; ma głęboką świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów starożytnych do współczesności; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych, jest świadomy jej wieloaspektowości. Posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę do prowadzenia samodzielnie prac terenowych prac badawczych.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.oferta.uw.edu.pl/