Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Archeologia > Archeologia, stacjonarne, pierwszego stopnia

Archeologia, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-AR)

Pierwszego stopnia
Stacjonarne, 3-letnie
Język: polski
  • Dziedzina: dziedzina nauk humanistycznych
  • Dyscyplina naukowa: archeologia

W roku akademickim 2019-2020 przypada 100-lecie Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. To wydarzenie stało się przyczynkiem do stworzenia nowatorskiego programu archeologicznych studiów stacjonarnych I stopnia i nowego podejścia do nauczania, którego celem jest przekazanie konkretnej wiedzy i umiejętności poprzez jak największe zaangażowanie studenta. W programie studiów zostały uwzględnione w dużym stopniu nowe kierunki badań w archeologii oraz jej społeczne funkcjonowanie, będące wynikiem konsultacji z potencjalnymi pracodawcami (m.in. muzea czy instytucje państwowe etc.). Warto podkreślić unikatowy aspekt zdobywania wyższego wykształcenia - tutoring, czyli indywidualną pracę studenta z wykładowcą, co pozwala identyfikować potrzeby studentów już od wczesnego etapu studiów, poprzez wybór własnej ścieżki kształcenia. Koncepcja studiowania na studiach I stopnia, oprócz zapewnienia obowiązkowego minimum, opiera się na wyborze różnych ścieżek/profili z grupy: Epoka kamienia i epoka brązu, Od wczesnej epoki żelaza po okres wędrówek ludów, Średniowiecze i nowożytność, Archeologia Bliskiego Wschodu, Archeologia Egiptu i Nubii, Archeologia Grecji, Archeologia Rzymu, Archeologia Dalekiego Wschodu i Nowego Świata, Bioarcheologia i archeologia środowiska.

Pierwszy rok ma na celu zapoznanie się studentów z nową dziedziną nauki, jaką jest dla nich archeologia oraz przygotowanie do wyboru indywidualnych ścieżek dalszego kształcenia. Na kolejnym roku student kształci się w obrębie wybranych profili/ścieżek (wymienionych powyżej), których uzupełnieniem są zajęcia z profili/modułów o charakterze techniczno-metodycznym, technologiczno-badawczym oraz prawno-społecznym. Ostatni rok studiów I stopnia to, oprócz kontynuacji nauki z poprzedniego roku, także wybór seminarium licencjackiego i przygotowanie licencjackiej pracy dyplomowej do obrony.

Istotną rolę w programie nauczania stanowią studenckie praktyki terenowe:

  • badania powierzchniowe, które zazwyczaj odbywają się wiosną lub jesienią;
  • co najmniej 3 sezony archeologicznych badań wykopaliskowych, które odbywają się przede wszystkim w miesiącach letnich. Badania wykopaliskowe są prowadzone przez pracowników Instytutu Archeologii UW zarówno w Polsce, jak i zagranicą, m.in. w Egipcie, w Gruzji, w Armenii, w Uzbekistanie, w Bułgarii, we Włoszech na Sycylii oraz w Ameryce Południowej i w wielu innych miejscach.

Zajęcia odbywają się na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego w budynku Szkoły Głównej, który od kilkunastu lat jest siedzibą Instytutu Archeologii UW.

Szczegółowe informacje na temat programu stacjonarnych studiów I stopnia znajdują się stronie www.archeologia.uw.edu.pl w zakładce zajęcia.

W czasie trwania studiów student przede wszystkim zdobywa specjalistyczną wiedzę dotyczącą archeologii, która umożliwia mu czynny udział w wykopaliskach na stanowiskach o różnej charakterystyce, odczytywanie i dokumentowanie układów stratygraficznych, obsługę urządzeń pomiarowych, wykonywanie kart katalogu naukowego czy muzealnego, korzystanie ze zbiorów archiwalnych i ich naukowe analizowanie oraz tworzenie ewidencji konserwatorskiej, a także realizację projektów wystawienniczych.

Wiedza zawodowa i ogólna zdobyta podczas studiów oraz umiejętność pracy samodzielnej oraz pracy w grupie pozwalają, po uzyskaniu tytułu licencjata, kontynuować studia na poziomie magisterskim zarówno na studiach archeologicznych, jak i innych kierunkach.

Absolwenci studiów I stopnia na kierunku archeologia mogą podjąć pracę w charakterze „techników” wykopaliskowych i laborantów muzealnych, w muzeach, służbach konserwatorskich i w wyspecjalizowanych firmach zajmujących się prowadzeniem ratowniczych prac wykopaliskowych.

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat z archeologii

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia

Warunki przyjęcia

matura

Efekty kształcenia

Wiedza
Absolwent ma szczegółową wiedzę o społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu archeologii; rozumie związek pomiędzy osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii; ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu metod i technik dokumentacji źródeł archeologicznych; ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych; ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności.

Umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent studiów licencjackich samodzielnie interpretuje źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne oraz potrafi zaprezentować uzyskane wyniki; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii; potrafi się posługiwać podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii; potrafi rozpoznawać różne wytwory kultury materialnej łącznie z kontekstem, jak tez właściwie je dokumentuje i przeprowadza ich krytyczną analizę i interpretację; potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne; przytacza aktualne tezy badawcze, formułuje wnioski i dobiera strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruuje argumenty i kontrargumenty; ma umiejętności językowe w zakresie archeologii, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent po ukończeniu studiów licencjackich zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; samodzielnie podejmuje i inicjuje działania badawcze; rozumie problematykę etyczną związaną z rzetelnością i uczciwością naukową oraz odpowiedzialnością za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów starożytnych do współczesności; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych, jest Świadomy jej wieloaspektowości.

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.oferta.uw.edu.pl/