- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Akademia Polskiego Filmu FABUŁA III semestr 8119-APFFcz.III-OG
Karnety: 100 zł za semestr
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest zakup karnetu. Informacja o sprzedaży karnetów pojawi się wkrótce na stronie www.akademiapolskiegofilmu.pl. Karnety będą sprzedawane do wyczerpania miejsc.
Kontakt do koordynatorki zajęć:
Klaudia Rachubińska
apfwarszawa@fina.gov.pl
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu.
Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Obecnie zajęcia odbywają się w 5 miastach: Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi. Uczestniczy w nich ponad 2000 studentów rocznie.
„Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa.
Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów.
Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek]
W semestrze III pokazane zostaną filmy z lat 1969–1982. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz, jeżeli to możliwe, spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu.
KINO MŁODEJ KULTURY I KINO DZIEDZICTWA (1969-1975)
KINO MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981)
1. 20.10.2020: KINO MŁODEJ KULTURY – ZANUSSI
Wykład – dr Piotr Kurpiewski
STRUKTURA KRYSZTAŁU, K. Zanussi, 1969 r., 74 min
ILUMINACJA, K. Zanussi, 1972 r., 87 min
2. 27.10.2020: KINO MŁODEJ KULTURY – GROTESKA i KREACJA
Wykład – mgr Diana Dąbrowska
TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ, J. Morgenstern 1972, 92 min
NA WYLOT, G. Królikiewicz 1972 r., 70 min
3. 3.11.2020: KINO DZIEDZICTWA – ŚLĄSK KUTZA
Wykład – prof. Andrzej Gwóźdź
SÓL ZIEMI CZARNEJ, K. Kutz, 1969 r., 98 min
PERŁA W KORONIE, K. Kutz, 1971 r., 111 min
4. 10.11.2020: KINO DZIEDZICTWA – ADAPTACJE WAJDY cz. I
Wykład – dr Anna Taszycka
WESELE, A. Wajda, 1972 r.,102 min
PANNY Z WILKA, A. Wajda, 1979, 116 min
5. 17.11.2020: KINO DZIEDZICTWA – ADAPTACJE WAJDY cz. II
Wykład – dr hab. Piotr Kletowski
ZIEMIA OBIECANA, A. Wajda, 1974 r., 179 min
6. 24.11.2020: KRESOWA APOKALIPSA
Wykład – dr hab. Barbara Głębicka-Giza
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY, A. Żuławski 1971 r., 101 min
JAK DALEKO STĄD, JAK BLISKO, T. Konwicki, 1971 r., 93 min
7. 1.12.2020: WYRAFINOWANE ADAPTACJE
Wykład – dr hab. Justyna Jaworska
ZAKLĘTE REWIRY, J. Majewski, 1975 r., 95 min
DZIEJE GRZECHU, W. Borowczyk, 1974 r., 124 min
8. 8.12.2020: OBRAZY KOŃCA DAWNEJ KULTURY
Wykład – mgr Katarzyna Wajda
SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ, W. J. Has, 1973 r., 119 min
ARIA DLA ATLETY, F. Bajon, 1979 r., 99 min
9. 15.12.2020: KINO MORALNEGO NIEPOKOJU cz. I
Wykład – dr Karolina Kosińska
BARWY OCHRONNE, K. Zanussi, 1976 r., 96 min
CZŁOWIEK Z MARMURU, A. Wajda 1976 r., 153 min
10. 22.12.2020: KINO MORALNEGO NIEPOKOJU cz. II
Wykład – dr Paulina Kwiatkowska
WODZIREJ, F. Falk, 1977 r., 104 min
AMATOR, K. Kieślowski, 1979 r., 117 min
11. 12.01.2021: OBRZEŻA KINA MORALNEGO NIEPOKOJU
Wykład – red. Andrzej Bukowiecki
CO MI ZROBISZ, JAK MNIE ZŁAPIESZ, S. Bareja, 1978 r., 99 min
VABANK, J. Machulski, 1981 r., 104 min
12. 19.01.2021: MORALNY NIEPOKÓJ W I POŁOWIE XX WIEKU
Wykład – dr Joanna Ostrowska
GORĄCZKA, A. Holland, 1980 r., 116 min
SZPITAL PRZEMIENIENIA, E. Żebrowski, 1978 r., 90 min
13. 26.01.2021: ROZLICZENIE ZE STALINIZMEM
Wykład – mgr Natalia Chojna
DRESZCZE, W. Marczewski 1981 r., 102 min
PRZESŁUCHANIE, R. Bugajski 1982 r., 111 min
Egzamin: 1.02.2021 r. – 14.02.2021 r.
Więcej informacji: www.akademiapolskiegofilmu.pl
Rejestracje wykładów oraz filmy będą udostępniane studentom do samodzielnego obejrzenia online, za pośrednictwem platformy e-learningowej UW.
Zajęcia online
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student zna najważniejsze filmy polskie z lat 1969–1982. Rozpoznaje reżyserów, aktorów, scenarzystów i operatorów. Wyjaśnia specyfikę nurtów, które pojawiły się z tym okresie polskiej kinematografii, analizuje znaczenie ważnych scen, symboli.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny – 1 h
Test złożony z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz kilku pytań otwartych, wymagających odpowiedzi krótkich, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, lub nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane.
Literatura
Cykl wykładów na podstawie książki Tadeusza Lubelskiego „Historia kina polskiego”, wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl przyporządkowane do tematów zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: