- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Akademia Filmowa 8111-AF-OG
Zajęcia płatne. W spotkaniach AF uczestniczą osoby, które nabyły karnet semestralny w cenie 300 zł za semestr
Sprzedaż karnetów:
W okresie pandemii sprzedaż karnetów odbywa się on-linie, od dn. 12 II 2021 r. Pierwszeństwo w nabyciu karnetów mają studenci, którzy zarejestrowali się w systemie USOS.
OSOBY KTÓRE ZAREJESTROWAŁY SIĘ MAJĄ OBOWIĄZEK WYKUPIĆ KARNET. W PRZYPADKU NIEWYKUPIENIA KARNETU NALEŻY WYREJESTROWAĆ SIĘ Z PRZEDMIOTU W CZASIE TRWANIA II TURY REJESTRACJI NA PRZEDMIOTY OGÓLNOUNIWERSYTECKIE
Limit miejsc: brak.
W okresie pandemii premiera zajęć odbywa się w poniedziałki o godz. 17:00. Karnet uprawnia do ponownego zalogowania się w okresie poniedziałek – środa. Zarówno wykłady, jak i filmy prezentowane będą w formie AV.
TERMINY (PREMIERY) ZAJĘĆ:
1- 22 II 2021 r. Neorealizm: dramaty codzienności
2- 01 III 2021 r. Neorealizm oswojony
3- 08 III 2021 r. Echa wojny w Europie
4- 15 III 2021 r. Komedia francuska: stare i nowe
5- 22 III 2021 r. Klasyczny western II
6- 29 III 2021 r. W Nowym Jorku i Hollywood
7- 12 IV 2021 r. Młodzi - skłóceni z życiem
8- 19 IV 2021 r. Wielcy Japończycy
9- 26 IV 2021 r. Luis Buñuel
10- 10 V 2021 r. Zwyczajni Amerykanie
11- 17 V 2021 r. Robert Bresson
12 – 24 V 2021 r. Ingmar Bergman
31 V 2021 r. Egzamin i zaliczenie, I termin – odbywa się on-line
07 VI 2021 r. Egzamin i zaliczenie, II termin – odbywa się on-line
Akademia Filmowa jest jedynym w Polsce cyklicznym studium historii kina na poziomie akademickim, jej wykłady są uznawane jako zajęcia fakultatywne przez 19 uczelni, w tym: Uniwersytet Warszawski, Politechnikę Warszawską, Uniwersytet Jagielloński, Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademię Medyczną w Warszawie, Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Warszawie. W gronie jej wykładowców byli lub są prof. Jerzy Toeplitz, a także prof. Andrzej Werner oraz dr Rafał Marszałek, zaś w gronie absolwentów można spotkać twórców filmowych i telewizyjnych, krytyków i dziennikarzy filmowych, producentów i dystrybutorów a także dyrektorów stacji telewizyjnych. . Obecnie zajęcia Akademii prowadzą prof. Tadeusz Szczepański i dr Mateusz Werner, wykładowcy akademiccy ze znaczącym dorobkiem naukowym i dużym doświadczeniem dydaktycznym.
Akademia Filmowa istnieje od 45 lat i wykształciła wiele pokoleń młodzieży akademickiej. Współorganizatorem Akademii Filmowej była Filmoteka Narodowa a wspierają ją dotacjami Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wydział Kultury Miasta Stołecznego Warszawy oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej. W całym okresie swej działalności Akademia została nagrodzona wieloma nagrodami i wyróżnieniami, w tym prestiżową nagrodą „Laterna Magica” przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie edukacji filmowej.
Akademia Filmowa posiada własną stronę internetową www.akademiafilmowa.pl. Zawarte na niej opisy filmów, podobnie jak kalendarz projekcji publikowany na Facebooku, stanowią integralną część programu Akademii Filmowej. Wszystkie opracowania są ujednolicone i obejmują następujące treści, ułatwiające interpretację oraz poznanie kontekstu dzieła:
> podstawowe dane o filmie
> okoliczności historyczne powstania dzieła
> miejsce i rola w określonym nurcie lub szkole (np. ekspresjonizm, surrealizm, neorealizm)
> charakterystyka warstwy problemowo-filozoficznej
> analiza strony warsztatowej i estetycznej
> prezentacje postaci twórców
> szczegółowy wykaz lektur pomocniczych
Tym samym każdy opis filmu stanowi rodzaj szczegółowej fiszki filmograficznej, zaś całość opracowań układa się w rodzaj elektronicznego podręcznika obejmującego dzieje filmu od jego początków po współczesność. Podręcznik ten spełnia dwie funkcje. Po pierwsze leksykonu zawierającego opisy najwybitniejszych dzieł, umożliwiającego wielokrotny powrót do nich i przyswojenie najistotniejszych zagadnień; po drugie de facto zarysu historii kina, ukazującego od utworu do utworu rozwój sztuki filmowej, z charakterystyką jej najbardziej fundamentalnych zjawisk. Opisy filmów umieszczone na stronie internetowej Akademii Filmowej; są łatwo dostępne dla studentów, jak i dla wszystkich zainteresowanych.
W ramach zajęć słuchacze śledzą rozwój gatunków filmowych, języka filmowego, kształtowanie się dramaturgii, narracji i estetyki filmowej, powstanie nowych stylów kierunków i szkół filmowych.
Zaliczenia zajęć odbywają się w formie pisemnej, terminy zaliczeń podane są w programie.
Cykl programu Akademii Filmowej jest powtarzany co 4 lata. W zajęciach można uczestniczyć, rozpoczynając od dowolnego semestru. Brakujące semestry można uzupełnić w następnych cyklach.
Akademia Filmowa zaznajamia słuchaczy ze 125-letnią historią filmu w trakcie czteroletniego kursu.
Rok pierwszy – Początki kina i rozwój filmu niemego aż do przełomu dźwiękowego;
Rok drugi – Kino klasyczne od początków kina dźwiękowego poprzez neorealizm do narodzin Nowej Fali (1930-1955);
Rok trzeci – Nowa Fala francuska i europejska, Nowe kino amerykańskie oraz wielcy mistrzowie kina (1955- 1980);
Rok czwarty – Nowi mistrzowie oraz kino epoki postmodernizmu (1980-2000).
Organizator: Fundacja Pro Art-Tech
Fundacja Pro Art-Tech została powołana do życia we wrześniu 2003 roku.
Jej celem jest było ocalenie dorobku i dziedzictwa legendarnego DKF „Kwant” przy Politechnice Warszawskiej, a zwłaszcza jego działalności edukacyjnej w postaci Akademii Filmowej. Fundacja Pro Art-Tech jest organizacją typu non-profit i ma zadanie wspierać uzdolnioną młodzież kształcącą się na kierunkach filmowych oraz upowszechniać kulturę filmową, poprzez organizowanie seminariów, festiwali, przeglądów, pokazów, wystaw, a także przez działalność wydawniczą. W obszarze kultury filmowej Fundacja zwraca szczególną uwagę na wartości edukacyjne.
Fundacja jest kontynuatorką DKF-u "Kwant". Dyskusyjny Klub Filmowy „Kwant” założony przez 35 studentów Politechniki Warszawskiej 30 IV 1965 roku zyskał ogromną popularność w latach 70. i 80. jako prężny ośrodek krzewienia kultury, nie tylko filmowej. Gośćmi Kwantu byli między innymi: David Puttnam, Völker Schlöndorff, Lindsay Anderson, Fernando Arrabal, Julio Cortazar, Miklos Jancsó, Andriej Konczałowski, Sydney Lumet, Bernardo Bertolucci, Marcello Mastroianni, Nikita Michałkow, Roman Polański, Istvan Szabó, Liv Ullmann i Andrzej Żuławski. Tu odbywały się premiery większości filmów polskich, zwłaszcza Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Kazimierza Kutza czy twórców z kręgu tzw. kina moralnego niepokoju. Z klubem współpracowali czołowi polscy krytycy i znawcy kina, jak Aleksander Jackiewicz, Konrad Eberhardt czy Krzysztof Mętrak. Najsłynniejszym wydarzeniem w dziejach Kwantu była światowa prapremiera filmu „Zawód: reporter” z udziałem Michelangelo Antonioniego w 1975 roku. W tym samym roku DKF Kwant uruchomił Akademię Filmową pod kierunkiem prof. Aleksandra Jackiewicza..
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W efekcie zajęć student poznaje:
- podstawy historii filmu
- najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z rozwojem sztuki filmowej – początki kinematografii (film niemy); film artystyczny, film popularny; film dźwiękowy – charakterystyczne nurty, szkoły narodowe, indywidualności twórcze; film szerokoekranowy; film stereofoniczny.
- gatunki filmowe (kino gatunków),
- historię kształtowania się dramaturgii, narracji i estetyki filmowej, z powstaniem nowych stylów, kierunków i szkół filmowych.
- podstawy języka filmowego,
W efekcie zajęć student zdobywa umiejętności:
- rozpoznawania charakterystycznych cech filmów pochodzących z różnych okresów, różnych „szkół” filmowych i narodowych, różnych kręgów kulturowych
- identyfikowania najważniejszych dzieł sztuki filmowej
- analizowania filmu jako zjawiska społecznego i artystycznego
Kryteria oceniania
ocena 3 (dostateczny) na podstawie ilości zalogowań on-line
oceny wyższe na podstawie końcowego zaliczenia pisemnego (pytania dotyczące treści wykładów i prezentowanych filmów), przeprowadzonego on-line
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura zalecana dla II roku
Historia filmu powszechna
Jerzy Toeplitz: Historia sztuki filmowej tom III-VI, Warszawa 1959-70, 1990
Jerzy Płażewski: Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2005
Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Irena Sowińska: Kino klasyczne. Historia kina, tom II, Kraków 2011
Adam Garbicz, Jacek Klinowski: Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego tom I-II, Kraków 1981-87
Kronika filmu, Warszawa 1995
Bogusław Drewniak: Teatr i film III Rzeszy, Gdańsk 1972
Jerzy Płażewski: Historia filmu francuskiego, Warszawa 2004
Piotr Kletowski: Sfilmować duszę: mała historia kina japońskiego, Kraków 2006
Alicja Helman: 100 arcydzieł kina, Kraków 2000
Joanna Wojnicka, Olga Katafiasz: Słownik wiedzy o filmie, Bielsko Biała 2009
Historia filmu polskiego
Historia filmu polskiego, tom II, Warszawa 1988
Alina Madej: Mitologia i konwencja. O polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego, Kraków 1994
Tadeusz Lubelski: Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015
Wybrane monografie twórców
Bolesław Michałek: Trzy portrety, Warszawa 1959
David Robinson: Chaplin, Warszawa 1995
Aleksander Jackiewicz: Clair, Warszawa 1957
Tadeusz Szczepański: Eisenstein. U źródeł twórczości, Warszawa 1986
Janusz Skwara: Orson Welles, Warszawa 1967
Jean Renoir: Moje życie, moje filmy, Warszawa 1978
Luis Buñuel: Moje ostatnie tchnienie, Izabelin 2006
Tadeusz Szczepański: Zwierciadło Ingmara Bergmana, Gdańsk 2002
Piotr Kletowski, Wioletta Smoczyńska: Akira Kurosawa - twórca japoński, twórca światowy, Kraków 2011
Hitchcock/Truffaut, Izabelin 2005
Materiały uzupełniające on-line
www.filmpolski.pl Film Polski (witryna biblioteki PWSFTViT)
oraz w języku angielskim
www.imdb.com International Data Movie Base
www.frenchfilms.org Films de France
www.criterion.com strona prestiżowej The Criterion Collection, kolekcji DVD/BD arcydzieł światowego kina
www.german-films.de strona poświęcona kinu niemieckiemu
Uwagi
W cyklu 2019L:
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w poniedziałki w godz. 17:00-22:30 Zajęcia płatne: Sprzedaż karnetów: Od 17 do 22.II.2020r., oraz 24.II.2020r. w godz. 15:30 – 18:30, dla studentów USOS, którzy zarejestrowali się w systemie. 2 , 9, 16 III. 2020r., jeśli pozostaną wolne miejsca rusza sprzedaż otwarta dla wolnych słuchaczy, oraz studentów, którym nie udało się zarejestrować w USOS, w godz. 15:30 – 18:30. OSOBY KTÓRE ZAREJESTROWAŁY SIĘ MAJĄ OBOWIĄZEK WYKUPIĆ KARNET, W PRZYPADKU NIE WYKUPIENIA KARNETU NALEŻY WYREJESTROWAĆ SIĘ Z PRZEDMIOTU W CZASIE TRWANIA II TURY REJESTRACJI NA PRZEDMIOTY OGÓLNOUNIWERSYTECKIE. Miejsce odbywania się zajęć: Kino Elektronik |
W cyklu 2020Z:
Zajęcia płatne. W spotkaniach AF uczestniczą osoby, które nabyły karnet semestralny: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: