- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Efekty medium telewizji informacyjnej 8102-EMTI-OG
Zajęcia mają na celu rozpoznanie i pogrupowanie efektów medium telewizji informacyjnej. Studenci uzyskają wgląd w proces powstawania informacji emitowanej na antenie w zakresie umożliwiającym krytyczną analizę działania medium. Dzięki temu będą w stanie wykryć znaczenia w treści przekazu, wynikające z wykorzystania telewizyjnej technologii dostępu. Efekt medium rozpatruję jako rezultat oddziaływania określonej technologii dostępu (medium) na treść przekazu. Z obserwacji, które przeprowadziłem pracując jako operator kamery telewizji informacyjnej wynika, że: efekty medium telewizji informacyjnej generują nadmiarowe znaczenia dla tematu poruszanego na antenie, w dużej mierze niezależne od intencji realizatorów obrazu telewizyjnego.
Po wprowadzeniu studentów w perspektywę medioznawczą przedstawię wybrane materiały telewizji informacyjnych, które przebadamy ze względu na oddziaływanie efektu osi kontaktu. Bardzo prawdopodobne jest, że w telewizyjnych serwisach i programach informacyjnych zaburzenie jedności miejsca nie zaburza ciągłości osi kontaktu pomiędzy rozmówcami (interlokutorami). Tzn. rozmówcy nagrywani w różnych, przypadkowych przestrzeniach połączeni są osią kontaktu w taki sposób jakby przestrzeń była wspólna. W związku z tym znaczenia ustawień kontrplanowych do których przyzwyczaja nas kino mają pośredni i częściowo niekontrolowany wpływ na treść przekazu telewizyjnego.
Jako treść telewizji - w myśl twierdzenia McLuhana, że treść każdego medium stanowi inne medium - rozpatrzymy strumień wideo podlegający modyfikacji i interpretacji w procesie realizacji obrazu telewizyjnego. Zakładam, że strumień wideo, jako medium różne od samej telewizji, podlega ograniczonej kontroli realizatorów obrazu. W procesie wykorzystania technologii wideo do przekazywania treści informacyjnych w formie telewizji informacyjnej, pojawiają się dyspozytywy znaczeń nadmiarowych, np. przestrzeń pozakadrowa. Ich oddziaływanie na ludzi (systemy psychiczne) - w wyniku zastosowania telewizyjnej technologii dostępu - usystematyzujemy jako efekty medium m.in.: efekt przestrzeni pozakadrowej, efekt osi kontaktu, efekt przestrzeni publicznej, efekt drugiego planu, efekt dekompozycji kadru, efekt peryferyjny kadru, efekt punktu widzenia.
Studenci rozpoznają różne efekty medium telewizji informacyjnej i sformułują hipotezy dotyczące zakresu i formy ich oddziaływania na telewidzów. Uzupełnienie materiałów z mojego archiwum stanownić będą nagrania programów telewizyjnych zrealizowane przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu wykładów student:
- rozpoznaje efekty medium telewizji informacyjnej i potrafi określić ich możliwy wpływ na treść przekazu telewizyjnego,
- identyfikuje newsowe osie kontaktu i potrafi oszacować ich wpływ na możliwe interpretacje przekazu tv (efekt osi kontaktu),
- wykrywa znaczenia w przekazie telewizji informacyjnej wynikające z zastosowania telewizyjnej technologii dostępu (efekt przestrzeni pozakadrowej),
- potrafi interpretować przekazy live i materiały reporterskie przy uwzględnieniu podnarracji audiowizualnych (efekt szumu otoczenia),
- interpretuje znaczące koordynaty przestrzeni podczas nagrania setkowego (efekt przestrzeni publicznej),
- potrafi określić funkcje dodatkowych ujęć (przebitek) podczas nagrania rozmowy (setki),
- przewiduje rozwinięcia tematów poruszanych na antenie możliwe w
dyskursie audiowizualnym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie cyklu wykładów polegać będzie na wykryciu i opisaniu efektów medium w zaprezentowanym materiale telewizji informacyjnej.
Literatura
(studenci wybierają pozycje w zależności od własnych preferencji badawczych i poznawczych)
Arijon, Daniel, 1985, Gramatyka języka filmowego, PWSFTviT w Łodzi: Realizacja obrazu filmowego i telewizyjnego, Zeszyt 27
Bateson, Georgy, 1996 (1979), Umysł i przyroda, Warszawa: PIW
Bauer, Zbigniew, 2005, Pielgrzymka papieska – papież i religia na ekranie, s. 79-89, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio
Chalmers, David J., 2010, Świadomy umysł, Warszawa, PWN (rozd. X interpretacja mechaniki kwantowej)
Duś, Zygmunt, 2000, Podstawy montażu filmowego, Łomianki: Kamera
Georgy, R. L., 1971, Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa: PWN
Godzic, Wiesław, 2005, Epoka DTV (DT), czyli telewizja mówi ci, co wiedzieć powinieneś, s. 9-18, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio
Guzik, Kinga, 2005, Rewolucja Faktów i niusyzacja telewizji, s. 19-28, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio
Gwóźdź, Andrzej, red., 1997, Pejzaże Audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Universitas: m.in.:
Raymond Williams, Efekty technologii i jej wykorzystanie, s. 45-61;
Jane Feuer, Telewizja na żywo: ontologia jako ideologia, s. 127-140
Joachim Peach, Telewizja jako forma symboliczna, s. 141-151
Dominique Chateau, Efekt zappingu, s. 153-164
Michael Gheude, Podwójne spojrzenie. Przestrzeń w obrazie relewizyjnym, s. 195-212
Vilem Flusser, Gest wideo, s. 229-233
Norbert Bolz, Estetyka cyfrowa, s. 343-359
Gwóźdź, Andrzej, red., 2001, Wiedzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Kraków: UNIVERSITAS: m.in.:
Jean Baudrillard, Porządek symulakrów., s. 63-76
Joachim Paech, Telewizja jako forma symboliczna, s. 141-15
Mike Sandbothe, Transwersalne światy medialne, s. 205-231
Samuel Weber, Telewizja odbiornik i ekran, s. 381-398, w: s. 63-76
Scott Bukatman, Odlot doskonały: efekty specjalne a percepcja kalejdoskopowa, s. 399-429
Kluszczyński, Ryszard W., 2001, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków: Rabid;
Kuhn, Thomas, 2001 (1996), Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: Aletheia
Mascelli, Joseph. V., 2007, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec
McLuhan, Marshall, (1994), 2004, Zrozumieć media, Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne
McLuhan, Marshall, (1995), 2001, Wybór tekstów, Eric McLuhan, Frank Zingrone (red.), Poznań: Zysk i S-ka
Merleau-Ponty, Maurice, 2001 (1945), Fenomenologia percepcji, Warszawa: Alethia
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: