- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
„Kim jesteśmy, skąd przychodzimy?” – polska inteligencja. Historia i współczesność 6600-02/2017-OG
Celem zajęć jest poznanie historii i genezy działania polskiej inteligencji w XIX i XX w., a także próba określenia jej roli we współczesnej Polsce. Tradycje i etos inteligencji są różnie postrzegane i oceniane w kontekście zmian politycznych, gospodarczych i społecznych. Konwersatorium, na podstawie wiedzy zdobytej przez studentów, ma pozwolić na wyrobienie własnego zdania o miejscu tej grupy społecznej, jej roli i funkcji w dzisiejszych realiach. Tematy poszczególnych bloków realizowane w trakcie spotkań konwersatoryjnych (opis szczegółowy w sylabusie na dany semestr):
1. Zajęcia wstępne . Kłopoty z definicją. Metodologia badań .
2. Historia inteligencji XIX w.
3. Historia inteligencji. Od odzyskania niepodległości w 1918 r. do końca II wojny światowej
4. Historia inteligencji PRL
5. Transformacja ustrojowa i rola inteligencji
6. Czy dziś istnieje inteligencja jako grupa społeczna? Transmisja etosu i tradycji
7. Portrety pokoleniowe. Podobieństwa i różnice.
Na zajęciach wprowadzone zostaną także elementy analizy i krytyki tekstów źródłowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student / studentka :
w zakresie wiedzy
- zna genezę i historię inteligencji, jako grupy społecznej specyficznej dla Europy Środkowo – wschodniej.
- zna podstawowe tezy dyskusji o etosie inteligencji w XX i XXI stuleciu.
w zakresie umiejętności
- potrafi podjąć refleksję i dokonać samookreślenia swojej roli i płynącej z niej zobowiązań we współczesnym społeczeństwie obywatelskim.
- w dyskusjach szanuje poglądy innych; wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), oceny aktywności na zajęciach, pracy pisemnej lub prezentacji.
Ocena ogólna zajęć będzie składową oceny aktywności studenta podczas zajęć (40%) oraz oceny pracy (60%).
Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy/ prezentacji: bibliografia, umiejętność stawiania pytań badawczych i selekcji materiału źródłowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu. Lista uzupełniana będzie trakcie zajęć, w zależności od zainteresowań studentów.
1. Dzieje inteligencji polskiej do r. 1918, red. J. Jedlicki t. I M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750 – 1831, t. II J. Jedlicki, Błędne koło 1832 – 1864; t III M. Micińska, Inteligencja na rozdrożach 1864 – 1918, Warszawa 2008.
2. Inteligencja polska XIX i XX w. studia red. R. Czepulis – Rastenis, t. 1- 6 Warszawa 1978 - 1991
3. B. Cywiński, Rodowody niepokornych, Warszawa 2010
4. B. Cywiński, Baśń niepodległa czyli literatura okresu zaborów, Warszawa 2016
5. R. Smoczyński, T. Zarycki, Totem inteligencki. Arystokracja, szlachta, ziemiaństwo w polskiej przestrzeni społecznej, Warszawa 2017
6. Czy zmierzch inteligencji? Dyskusja na łamach dziennika Rzeczpospolita r. 2000. http://niniwa22.cba.pl/index-kultura.htm#3
7. A. Strzembosz, Między prawem i sprawiedliwością. Rozmawia S. Zakroczymski, Warszawa 2017
8. https://www.skwerwolnosci.eu/a/2017-10-27/syndrom-inteligenckiej-hegemonii-debata-forum-przyszlosci-kultury-2017/
9. T. Zarycki, Kapitał kulturowy, inteligencja w Polsce i w Rosji. Warszawa 2008
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: