BA Seminar: American Cultural Studies (Seminarium licencjackie: Kultura amerykańska) 4219-ZS038
Jak historia społeczna wpływa na produkcję kulturalną? Czy ruchy społeczne i przemiany związane z rasą, płcią i seksualnością znalazły odzwierciedlenie, wsparcie i/lub opór w kinie amerykańskim?
W toku semestru każdy i każda z uczestników zaprezentuje swój projekt badawczy na forum grupy. Przedyskutujemy wspólnie fragmenty prac studentów, a także zaproponowane przez nich teksty kultury i teksty krytyczne.
Zależnie od potrzeb, odbędą się 2-3 spotkania dotyczące różnych aspektów pisania pracy: kluczowe cechy stylu akademickiego, poprawne cytowanie, struktura pracy, wstęp i zakończenie.
Każdy z uczestników odbędzie też co najmniej trzy spotkania indywidualne z promotorką, w celu omówienia postępów.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna kluczowe pojęcia teoretyczne współczesnego kulturoznawstwa w zakresie badań nad społecznie kształtowaną tożsamością;
- zna szereg wybitnych tekstów kultury amerykańskiej i filmów dokumentalnych poświęconych przemianom dotyczącym kwestii rasy i płci w XX i XXI wieku;
- rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych dzieł;
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi analizować teksty kultury pod kątem gatunku, stylu i struktury;
- potrafi zastosować w praktyce interpretacyjnej kluczowe kategorie współczesnego kulturoznawstwa;
- potrafi zaplanować a następnie zrealizować projekt badawczy w dziedzinie kulturoznawstwa;
KOMPETENCJE:
- potrafi pracować w grupie;
- jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia semestru jest ukończenie i złożenie pracy licencjackiej.
Literatura
1. Podręczniki.
The Chicago Manual of Style. 15th ed. Chicago: The University of Chicago Press, 2003.
Wayne C. Booth, et al. The Craft of Research. 2nd ed. Chicago: The University of Chicago Press, 2003.
Karen Gocsik, Richard Meran Barsam, Dave Monahan, Writing about Movies, New York: W.W. Norton, 2018
2. Teksty kultury oraz teksty krytyczne lub teoretyczne zaproponowane przez uczestników seminarium, między innymi:
Mildred Pierce (Michael Curtiz, 1945)
Pinky (Elia Kazan, 1949)
Get Out (Jordan Peele, 2017)
Promising Young Woman (Emerald Fennell, 2020)
The Assistant (Kitty Green, 2019)
Alison Bechdel, Fun Home: A Family Tragicomic (2006)
Lady Bird (Greta Gerwig, 2017)
Videos with Harry Styles, Lady Gaga, Billie Eilish, Billy Porter.
Williams, Linda. “Film Bodies: Gender, Genre, and Excess.” Film Quarterly 44, no. 4 (1991): 2–13.
Butler, Judith. “Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory.” Theatre Journal 40, no. 4 (December 1988): 519-531.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: