BA Seminar: American Literature in the Times of Crisis 4219-ZS034
Niniejsze seminarium licencjackie jest poświęcone analizie sposobów, w jakie literatura północnoamerykańska odpowiada na kryzysy w różnych okresach historycznych, z naciskiem na 20. i 21.wiek. Podczas seminarium studentki i studenci badają sposoby reprezentacji wojny, pandemii, kryzysu klimatycznego, niesprawiedliwości społecznej i rasowej czy kryzysu migracyjnego. Podkreślając rolę krytyki kulturowej i innowacji w tekstach literackich, przyglądamy się następującym zagadnieniom:
- Jakie funkcje estetyczne, kulturowe i polityczne pełni literatura w czasie kryzysów?
- Jak wyglądają związki między kryzysem, zmianą społeczno-kulturową a eksperymentem literackim?
- Czym różnią się sposoby, w jakie fikcja, poezja, formy dokumentalne czy powieść graficzna odpowiadają na kryzysy i przełomowe wydarzenia historyczne?
- Jakie nowe strategie tekstualne wyłaniają się w odpowiedzi na kryzys?
Są to zajęcia, które łączą teorię i praktykę, a ich nadrzędnym celem jest rozwinięcie umiejętności niezbędnych do napisania pracy licencjackiej z dobrze uzasadnioną tezą. Studenci i studentki rozwijają umiejętności krytycznego i interdyscyplinarnego myślenia, wzbogacają swój warsztat badawczy i ćwiczą prowadzenie spójnej argumentacji.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- wie, jak wygląda dobrze skonstruowana praca licencjacka
- wie, jak wykorzystać w swojej pracy materiały źródłowe
- wie, na czym polega proces planowania procesu pisania poszczególnych rozdziałów
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów literackich i tekstów kultury
- potrafi formułować i rozwijać tezę oraz prowadzić spójną argumentację
- potrafi przeanalizować i efektywnie wdrożyć feedback zarówno od prowadzącej, jak i współuczestników zajęć
- potrafi zredagować własny tekst w oparciu o komentarze
KOMPETENCJE
- umie pracować w grupie i dyskutować na złożone i często kontrowersyjne tematy społeczno-kulturowe z szacunkiem dla opinii innych studentów/studentek
- rozumie znaczenie literatury amerykańskiej w szerszym kontekście historycznym i społeczno-kulturowym
Kryteria oceniania
Aby otrzymać zaliczenie studenci i studentki muszą aktywnie uczestniczyć w zajęciach, zaprezentować wyniki swoich badań podczas zajęć oraz złożyć wszystkie rozdziały i inne części pracy, a także ich poprawione wersje zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Literatura
Lista lektur zostanie opracowana w oparciu o zainteresowania badawcze uczestników i uczestniczek seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: