- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ethnic Movements in the US: Natives, Africans, Latinos, and Anglos 4219-SH187-A-OG
Kurs ten porusza kwestie dotyczące władzy politycznej, wykluczenia społecznego, tożsamości, nierówności i legitymacji demokratycznej. Analizuje sposoby, za pomocą których różne grupy o mniejszej sile wpływu próbowały walczyć z praktykami ucisku. Studiując konkretne przypadki ruchów z XX i XXI wieku, kurs prezentuje uczestnikom historyczne spojrzenie na zmiany polityczne i społeczne. Słuchacze poznają również formy działań zbiorowych, które nie doprowadziły do rozwiązania problemów.
Podczas tego kursu omawiane są formy zbiorowych działań, które pojawiły się w USA w związku ze skargami rdzennych Amerykanów (the American Indian Movement czyli AIM), Meksykańskimi Amerykanami (the Chicano Movement) i Afroamerykanami (the Black Power Movement). Omawia również obecne formy działań zbiorowych dotyczących ponownego pojawienia się form anglosaskiej (Białej) supremacji.
Kurs przygotowuje studentów do odpowiedzi na pytania jak powstały ruchy społeczne takie jak Civil Rights Movement? Dlaczego niektóre ruchy odnoszą sukces, a inne nie?
Aby odpowiedzieć na te pytania, celem kursu jest dostarczenie kontekstu historycznego, który pozwoli zrozumieć bardziej współczesne formy działań zbiorowych według linii etnicznych w Stanach Zjednoczonych: Black Lives Matter (BLM), protest the Standing Rock Sioux Tribe przeciwko budowie rurociągu naftowego w pobliżu ich ziem (2016-7). Ponadto temat imigracji stanowi element łączący zarówno latynoskie jak i anglojęzyczne form zbiorowej tożsamości. Podczas gdy tożsamość Latynoska wydawała się być pułapką w kwestii imigracji, tożsamość Anglosaska ewidentnie ewoluowała od "głównego nurtu" do skrajnej prawicy (tj. Alt-Right) zwieńczonej wyborczym zwycięstwem kampanii "Make America Great Again" (MAGA).
Tematy poruszane na tym kursie obejmują: wprowadzenie do teorii ruchów społecznych i działań zbiorowych; definicje ruchów społecznych i wyjaśnienia powstania i sukcesu zbiorowej mobilizacji i zmiany społecznej. Kurs porusza również kwestie legitymizacji politycznej i reakcji ruchów społecznych na nie.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
- rozumie główne pojęcia i teorie dotyczące ruchów społecznych i działań zbiorowych.
- rozpoznaje istotne przypadki ruchów społecznych, które pojawiły się w Stanach Zjednoczonych na tle etnicznym.
- analizuje historyczne i współczesne przypadki ruchów społecznych
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi krytycznie wykorzystać teorie i koncepcje do wyjaśnienia ruchów społecznych.
- rozwija umiejętności krytycznego myślenia
- umiejętność napisania dwóch esejów zgodnych z akademickimi standardami argumentacji nauk społecznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi sformułować własną opinię na temat form spornego działania zbiorowego w Ameryce Łacińskiej
- rozumie znaczenie zbiorowego działania w społeczeństwie.
- rozumie znaczenie legitymacji w demokratycznym społeczeństwie.
- uzupełnia i wzbodaca swoją wiedzę o Ameryce Łacińskiej.
Kryteria oceniania
Ocena studenta będzie oparta na pisemnych esejach.
Esej: 2500 słów (20%)
Prezentacja ustna: 20%
Udział w zajęciach: 10%
Esej końcowy: 3000 słów (50%)
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa
Literatura
Anaya, James. 1996. Indigenous Peoples in International Law. Oxford: Oxford University Press.
Anaya, J. (2012). Informe del Relator Especial sobre los derechos de los pueblos indígenas, James Anaya. Ginebra. A/HRC/21/47. Consejo de Derechos Humanos, Naciones Unidas.
Biolsi, Thomas. 2004. A companion to the anthropology of American Indians. Blackwell: Malden MA.
Blee, Kathleen M. 1991. Women of the Klan: Racism and Gender in the 1920s. Berkeley, Los Angeles, and London: University of California Press.
Bradford, W. (2005). Beyond Reparations: an American Indian Theory of Justice. Ohio State Law Journal, 66(1), 1-104.
Burgos, Adam. 2017. Political Philosophy and Political Action. Imperatives of Resistance. Rowman & Littlefield International: Lanham, Maryland, USA.
Champagne, D. (2008). From first nations to self-government-A political legacy of indigenous nations in the United States. American Behavioral Scientist, 51(12), 1672-1693.
Fleras, A. y Elliott, J. L. (1992). The ‘Nations Within’. Aboriginal-State Relations in Canada,
the Unites States, and New Zealand. Oxford University Press, Canadá.
Horowitz, Donald. 1985. Ethnic Groups in Conflict. Berkeley: University of California Press.
International Work Group for Indigenous Affairs (IWGIA). (2016). The Indigenous World 2016. Copenhagen: IWGIA.
Ivision, D; Patton, P. y Sanders, W. (eds.). (2000). Political Theory and the Rights of Indigenous Peoples. New York: Cambridge University Press.
Kymlicka, W. (1995). Multicultural Citizenship. Oxford: Oxford University Press.
McAdam, Doug. 1982. Political Process and the Development of Black Insurgency, 1930- 1970. Chicago: Chicago University Press
Melucci, Alberto. 1996. Challenging Codes: Collective Action in the Information Age, Cambridge, UK: Cambridge University Press
Nagel, J. (1995). American Indian Ethnic Renewal: Politics and the Resurgence of Identity, American Sociological Review, 60(6), pp. 947-965.
Peltier, Leonard. 2000. Prison Writings: My Life Is My Sun Dance. St. Martin's Griffin.
Report of the Special Rapporteur on the rights of indigenous peoples, James Anaya, on the situation of indigenous peoples in the United States of America. Addendum 1. The situation of indigenous peoples in the United States of America. 30 August. Ginebra. A/HRC/21/47/Add.1. Human Rights Council, United Nations.
Snow, David, Sarah Soule and Hanspeter Kriesi (Eds.) 2004, 2007. The Blackwell Companion to Social Movements. Blackwell: Malden MA
Smith, S. (2008). Hemp for Sovereignty: Scale, Territory and the Struggle for Native American sovereignty. Space and Polity, 12 (2), 231-249.
Tarrow, Sidney. 1998. Power in Movement: Social Movements and Contentious Politics. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Tilly, Charles and Sidney Tarrow 2007. Contentious Politics. Boulder: Paradigm Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: