- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Culture Wars in American Politics and Media (Wojny kulturowe w amerykańskiej polityce i mediach) 4219-SH073-OG
Pojęcie wojen kulturowych było stosowane w Europie, w różnych znaczeniach, od końca XIX wieku, aczkolwiek pewne przykłady tego zjawiska można odnaleźć nawet w czasach antycznych. We współczesnym rozumieniu pojęcie to wiąże się, z przedstawioną w 1991 roku przez Jamesa Davisona Huntera, interpretacją silnej polaryzacji aksjologicznej i ideologicznej w społeczeństwie amerykańskim. Zgodnie z nią, we współczesnej Ameryce fundamentalne podziały ideologiczno-aksjologiczne stały się bardziej znaczące niż te oparte na ściśle religijnej czy politycznej afiliacji, przynależności do danej klasy społecznej, statusie ekonomicznym, czy pochodzeniu etnicznym. Polaryzacja doprowadziła do powstania dwóch głównych „obozów” ideologicznych, walczących ze sobą: prawicy kulturowej (konserwatyści, tradycjonaliści) i lewicy kulturowej (liberałowie, świeccy progresywiści).
W ostatnim dwudziestoleciu model wojen kulturowych Huntera wzbudził znaczne zainteresowanie, szczególnie wśród aktywistów i dziennikarzy (zwykle reprezentujących prawicę) oraz, w pewnym stopniu, także wśród socjologów i politologów. Teoretyczne i eksplanacyjne walory tego modelu są przedmiotem ostrych sporów (A. Wolfe, 2006, I. T. Thomson, 2010), niemniej fenomen wojen kulturowych nieustannie manifestuje się na co dzień, w różnych formach, w amerykańskim życiu społecznym, polityce i mediach.
Kurs wprowadza studentów w założenia koncepcji wojen kulturowych, ich źródła i egzemplifikacje. W pierwszej części zostanie przedstawiona i gruntownie przedyskutowana teoria J.D. Huntera, wraz z przykładami kluczowych spornych kwestii, polaryzujących społeczeństwo amerykańskie (status wartości moralnych, relacje pomiędzy kościołami a państwem, aborcja, homoseksualizm, kontrola broni, ewolucjonizm kontra kreacjonizm, zmiany klimatu, itd.) Następnie zostaną zidentyfikowane i scharakteryzowane główne postaci i osobowości, biorące udział w tych sporach w amerykańskiej kulturze, dyskursie publicznym i mediach (jak B. O’Reilly, G. Beck, M. Moore, J. Stewart, itd.) W końcowej części kursu zostaną przedyskutowane także krytyczne ujęcia modelu wojen kulturowych.
Tematy zajęć:
Tydzień pierwszy: Organizacja kursu. Wykład wprowadzający: Dlaczego wojny kulturowe mają znaczenie? Wyjaśnienie kluczowych pojęć. Źródła zjawiska.
Tydzień drugi: Historyczne korzenie i aksjologiczno-ideologiczne przesłanki pogłębiającej się polaryzacji, znaczenie różnic i konfliktów religijnych w USA.
Tydzień trzeci: Lata 60. i 70. Nowa Lewica, kontrkultura i reakcja neokonserwatywna. Między kulturą a polityką - ewolucja „tego, co polityczne”. Odrodzenie konserwatyzmu w polityce i mediach. Wzrost znaczenia Chrześcijańskiej Prawicy.
Tydzień czwarty: Model wojen kulturowych J. D. Huntera (1991).
Tydzień piąty: Wychodząc poza tezy Huntera: czym jest prawica i lewica w sensie politycznym? Amerykańskie rozumienie pojęć: liberalizm, konserwatyzm, fundamentalizm, pluralizm, progresywizm, sekularyzm i relatywizm.
Tydzień szósty: Kwestie sporne: status wartości moralnych, rola religii.
Tydzień siódmy: Kolokwium śródsemestralne. Kwestie sporne: aborcja, prawa homoseksualistów.
Tydzień ósmy: Kwestie sporne: kontrola broni, kreacjonizm kontra ewolucjonizm, zmiany klimatu.
Tydzień dziewiąty: Kwestie sporne: edukacja, wolność słowa, poprawność polityczna, media.
Tydzień dziesiąty: Kto jest kim w wojnach kulturowych? Charakterystyka głównych ideologów i „wojowników”.
Tydzień jedenasty: Polityczne znaczenie i wpływ wojen kulturowych - zagrożenie dla demokracji, czy raczej jej istota?
Tydzień dwunasty: Międzynarodowy wymiar wojen kulturowych - ich związek z koncepcją „zderzenia cywilizacji” S. Huntingtona. Wojny kulturowe w erze globalizacji. Wyzwania ze strony terroryzmu - co się zmieniło po 11 września 2001?
Tydzień trzynasty: Krytyka koncepcji wojen kulturowych. Czy model ten może być zastosowany poza USA?
Tydzień czternasty: Podsumowanie i egzamin końcowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
a) ma pogłębioną wiedzę o znaczeniu i przejawach konfliktów aksjologicznych we współczesnym społeczeństwie amerykańskim,
b) rozumie historyczne źródła i religijne tło tych konfliktów,
c) definiuje kluczowe terminy i pojęcia związane z koncepcją wojen kulturowych.
2. UMIEJĘTNOŚCI
a) potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne kwestie sporne w amerykańskich wojnach kulturowych,
b) dostrzega i rozumie znaczenie wojen kulturowych w szerszym kontekście demokracji amerykańskiej i polityki wyborczej,
c) identyfikuje i rozpoznaje głównych reprezentantów/aktywistów amerykańskich wojen kulturowych,
d) umie ocenić możliwość zastosowania modelu wojen kulturowych w innych społeczeństwach.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
a) rozumie znaczenie aksjologicznych podziałów i ich konsekwencji we współczesnej Ameryce,
b) potrafi zająć własne stanowisko wobec głównych kwestii spornych w konflikcie kulturowym w USA,
c) pomaga innym w interpretowaniu konfliktów aksjologicznych i konstruktywnym ich rozwiązaniu.
Kryteria oceniania
Podstawa oceny:
1. Obecność na zajęciach. Dwie nieobecności są dopuszczalne bez konsekwencji. W przypadku większej liczby nieobecności, mogą być wymagane dodatkowe lektury lub przygotowanie odrębnego eseju.
2. Aktywny udział w dyskusjach, oparty przede wszystkim na zadanych lekturach.
3. Pisemne kolokwium śródsemestralne.
4. Pisemny egzamin końcowy.
(5.) Opcjonalna prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach. Liczba dostępnych zagadnień jest ograniczona. Prezentacje są zalecane dla studentów szczególnie zainteresowanych danym zagadnieniem, którzy chcieliby zwiększyć szanse uzyskania możliwie najlepszej oceny końcowej.
Składowe części oceny końcowej (w przybliżeniu):
Frekwencja, udział w dyskusjach: 35%
Kolokwium śródsemestralne: 20%
Egzamin końcowy: 45%
Aby zaliczyć zajęcia, student musi uzyskać co najmniej dostateczną ocenę (3) na egzaminie końcowym.
Literatura
(Wybrane rozdziały):
J. D. Hunter, Culture Wars. The Struggle do Define America. Making sense of the battles over the family, art, education, law, and politics, Basic Books, New York 1991.
J.D. Hunter, A. Wolfe, Is There a Culture War? A Dialogue on Values and American Public Life, Brookings Institutions Press, Washington D.C. 2006.
M.P. Fiorina, S.J. Abrams, J. C. Pope, Culture War? The Myth of a Polarized America, Pearson Education, New York 2006.
B. O’Reilly, Culture Warrior, Broadway Books, Ney York 2006.
Ph. E. Devine, Human Diversity and the Culture Wars: A Philosophical Perspective on Contemporary Cultural Conflict, Praeger Publishers, 1996.
J. Rabkin, A Supreme Court in the Culture Wars, Public Interest, No. 125, Fall 1996.
J. Nuechterlein, Culture War No More? First Things, A Monthly Journal of Religion and Public Life, October 1999.
D. Rieff, Therapy or Democracy? The Culture Wars Twenty Years On, World Policy Journal, Vol. 15, 1998.
R. H. Williams, Is America in a Culture War? Yes - No - Sort Of, The Christian Century, Vol. 114, November 12, 1997.
S. Fields, Culture Wars and Terrorism, The Washington Times, November 12, 2001.
D. S. Browning, B. J. Miller-McLemore, P. D. Couture, K. B. Lyon, R. M. Franklin, From Culture Wars to Common Ground: Religion and the American Family Debate, Westminster John Knox Press, 1997, p.p. 50-72.
D. L. Eck, What is Pluralism? (2006), From Diversity to Pluralism, in: On Common Ground: World Religions in America, 1997 (Revised 2006) - The Pluralism Project, Harvard University
Lista lektur zostanie uzupełniona na krótko przed rozpoczęciem zajęć, co umożliwi wykorzystanie najbardziej aktualnych publikacji.
Większość tekstów zostanie dostarczona uczestnikom w formie elektronicznej.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: