- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Afrolatynoamerykanie w XXI wieku 4219-SH0003-OG
Podczas zajęć będą podjęte następujące tematy:
1. Niewolnictwo w Ameryce hiszpańskiej i portugalskiej – podstawowe cechy, podobieństwa i różnice; porównanie z systemem funkcjonującym w Ameryce Północnej;
2. Czynniki różnicujące sytuację ludności pochodzenia afrykańskiego w różnych krajach, regionach i miejscach w Ameryce Łacińskiej w okresie po uzyskaniu niepodległości
3. Perspektywa postkolonialna a sytuacja ludności pochodzenia afrykańskiego w krajach latynoamerykańskich w XXI wieku; organizacje afro latynoamerykańskie; myśl latynoamerykańskiej szkoły kolonialność/nowoczesność/dekolonialność i jej wpływ na aktywistów afro-latynoamerykańskich
4. Przegląd współczesnych sytuacji w wybranych krajach- uwzględniający zainteresowania regionalne studentów - poniżej przykładowe propozycje
4.1. Meksyk – „trzecie korzenie” : Afrometysi, Afromeksykanie czy Czarni Meksykanie? Costa Chica i Veracruz
4.2. Peru – Kto jest ‘prawdziwym Afroperuwiańczykiem’? Lima i Chincha versus Zana
4.3. Boliwia – Afroboliwijczycy czy Afro Ajmarowie?
4.4. Ekwador – San Lorenzo i Esmeraldas versus valle del Chota
4.5. Kolumbia – Afrokolumbijczycy w konstytucji i polityce; społeczności afrokolumbijskie: Wybrzeże karaibskie, wybrzeże Pacyfiku, Chocó, Afrokolumbijczycy w miastach – Cali i Bogota; San Basilio del Palenque i jego znaczenie
4.6. Wenezuela – Coro y Barloveno
4.7. Kuba – Afrokubańczycy w dyskursie i praktykach rewolucji kubańskiej;
4.8. Brazylia – Bahia versus wielkie miasta: przegląd problematyki
5. Podobieństwa i różnice sytuacji regionalnych. Polityka miejsca?
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- posiada wiedzę o charakterze współczesnych społeczności afro latynoamerykańskich oraz o ich przeszłości
zna podstawową terminologię używaną do analizy zjawisk społeczno-geograficznych w zakresie badań nad społecznościami afro latynoamerykańskimi - posiada wiedzę na temat współzależności pomiędzy ludźmi i ich naturalnym środowiskiem a stworzonym przez nich systemem społecznym, gospodarczym i politycznym;
- posiada umiejętność identyfikowania głównych regionów kulturowych zamieszkiwanych przez społeczności Afro latynoamerykańskie oraz opisu cech wyróżniających każdy z nich oraz ludzi, którzy je stworzyli
- posiada umiejętność rozpoznania znaczenia, analizy i krytycznej interpretacji przestrzennych uwarunkowań i konsekwencji procesów społecznych zachodzących w Amerykach - posiada umiejętność wykorzystywania map tematycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur, szanuje odmienność kulturową
- ma świadomość znaczenia kultury i wzorców amerykańskich dla kształtowania własnej tożsamości kulturowej
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach; regularne przygotowanie do zajęć 50%
Pisemna praca zaliczeniowa - 50%
Literatura
Klein H.S., 1985 African Slavery in Latin America and the Caribbean, Oxford University Press
Lisocka-Jaegermann B., 2006: Kulturowe aspekty zaangażowania Kuby w Afryce. w: Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji M. Gawrycki, M. Lizak (red) Instytut Stosunków Międzynarodowych UW Warszawa, s. 345-360
Lisocka-Jaegermann B., 2009: Czarne Ameryki: w Gawrycki M. (red.) „ Dzieje Kultury latynoamerykańskiej” PWN, Warszawa, s. 163-173
Lisocka-Jaegermann B., 2010: Los Afrodescendientes en los países andinos. El caso de Bolivia, w: Revista del CESLA, No. 13, T. 1, s. 317-329
Lisocka-Jaegermann B., 2011 Organizacje afroamerykańskie a konstruowanie tożsamości. Organizacje afromeksykańskie w XXI wieku, w: Derwich K., Kania M., (red.) Ruchy społeczne i etniczne w Ameryce Łacińskiej Wyd. UJ, Kraków, s. 77-90
Lisocka-Jaegermann B., 2011 La cultura afroboliviana en el contexto regional yungueño, w: Corpo, literatura e cultura: espaços latino-americanos da escravidão / Gilda Vilela Brandão, Ana Claudia Aymoré Martins, Zygmunt Wojski. – Maceió :EDUFAL (Brasil), s. 195-208
Reid Andrews G., 2004 Afro-Latin America 1800-2000, Oxford University Press
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: