- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
"Blue" or "Red" Oceans: US Business and Trade with China 4219-SG127-OG
Celem tego kursu jest zapoznanie studentów z istotnymi różnicami między strategiami błękitnego i czerwonego oceanu, a później zmobilizowanie studentów do zastosowania tego odróżnienia w stosunku do chińskiej ekspansji biznesowej za granicą, od Eurazji do Europy, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej przez przedsiębiorstwa państwowe pod bezpośrednim nadzorem Komitetu Centralnego (yangqi), przedsiębiorstwa państwowe nadzorowane na poziomie prowincji lub na poziomie lokalnym (guoqi), i Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (sektor MŚP). Stany Zjednoczone regularnie prowadzą działalność przedsiębiorczą w kraju i za granicą podobnie jak chińskie firmy; z tego powodu niemożliwe jest umiejscowienie strategii błękitnego lub czerwonego oceanu wyłącznie w kontekście geograficznym, politycznym lub przemysłowym. Zarówno strategie czerwonego jak i niebieskiego oceanu mogą zostać zaobserwowane wszędzie.
Strategie błękitnego i czerwonego oceanu zostały po raz pierwszy wyróżnione w artykule Harvard Business Review przez W. Chen Kim i Renée Mauborgne (2004). W tym artykule, strategie czewonego oceanu są przedstawione jako rywalizacja na istniejącym rynku w celu pokonania konkurentów, wykorzystywanie istniejącego popytu przez koncentrację na obecnych klientach, balansowanie między kosztami produkcji a wartością produktu, i nakierowanie całego systemu firmy i jej aktywności na potrzebę dokonania wyboru między zróżnicowaniem produktów a niskim kosztem. W przeciwieństwie do strategii czerwonego oceanu, strategia błękitnego oceanu jest przedstawiana jako tworzenie przez przedsiębiorstwa wolnej i niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej przez skupianie się na nowych klientach (przez co konkurencja staje się nieistotna),celem stworzenia i pozyskania nowego popytu, i przełamania cyklu wyboru między kosztami produkcji a wartością produktu przez nakierowanie całego systemu firmy i jej aktywności na dążenie do osiągnięcia zróżnicowania produktu i niskiego kosztu (Kim & Mauborgne, 2004, 2015). Innymi słowy podążanie za strategią czerwonego oceanu wymaga od firmy wejścia na terytorium innego przedsiębiorstwa z intencją przejęcia części udziału w rynku przez produkcję podobnych wyrobów i sprzedawanie ich po niższej cenie niż konkurencja, lub przez produkowanie zamienników istniejących produktów które różnią się od nich nowoczesnością, prędkością, wagą czy materiałami nadającymi się do przetworzenia. Z drugiej strony, strategia błękitnego oceanu inspiruje firmę do wyznaczenia własnego terytorium przez podążanie “tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek”, jak na pokładzie USS Enterprise w filmach i serialu “Star Trek”. Na przestrzeni ostatnich kilku dekad Chińskie firmy skutecznie wprowadziły strategię błękitnego oceanu wchodząc na rynek międzynarodowy. Ta strategia wydaje się być nadrzędnym celem chińskiego strategicznego projekt ekonomicznego “Jeden pas i jedna droga” (OBOR) który ma na celu rozbudowie sieci łączącej Chiny, Azję Południową, Europę Wschodnią, Centralną i Zachodnią.
Podążając za strategią czerwonego oceanu, niezależnie od branży firma musi spróbować wejść na terytorium innego przedsiębiorstwa w celu przejęcia części udziału w rynku przez produkcję podobnych wyrobów i sprzedawanie ich po niższej cenie niż konkurencja, lub przez produkowanie zamienników istniejących produktów które różnią się od nich nowoczesnością, prędkością, wagą czy materiałami nadającymi się do przetworzenia. Z drugiej strony, strategia błękitnego oceanu inspiruje firmę do wyznaczenia własnego terytorium przez podążanie “tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek”, jak na pokładzie USS Enterprise w filmach i serialu “Star Trek”. Na przestrzeni ostatnich kilku dekad Chińskie firmy wchodząc na rynek międzynarodowy wprowadzały strategię błękitnego oceanu, składającą się z wymienionych poniżej istotnych publikacji. W ten sposób Chiny starały się zachować pozytywną zagraniczną politykę gospodarczą i unikać konfrontacji z istniejącymi rynkami, jednocześnie tworząc nowe rynki dla siebie. Prawdopodobnie wkrótce firmy z innych krajów będą w stanie konkurować z Chinami, ale do tego czasu Chiny przejdą do innych “błękitnych oceanów”. W trakcie tego kursu zajmiemy się obserwacją sektorów gospodarczych w których Chiny zajmują pozycję lidera z małą lub nieistniejącą konkurencją, takie jak “czyste,” “zielone,” i “nowe” technologie, na przykład generowanie energii słonecznej.
Strategia czerwonego oceanu i Strategia błękitnego oceanu
Rywalizuj w istniejącej przestrzeni rynkowej. Stwórz niezagospodarowaną przestrzeń rynkową.
Pokonaj konkurentów. Spraw by konkurenci stali się nieistotni.
Wykorzystaj istniejący popyt. Stwórz i utrzymaj popyt.
Stwórz kompromis między wartością i ceną. Zburz kompromis między wartością i ceną.
Nakieruj system firmy i jej aktywności na potrzebę dokonania wyboru między zróżnicowaniem produktów a niskim kosztem. Nakieruj system firmy i jej aktywności na uzyskanie zróżnicowania produktów i niskiego kosztu.
Kim i Mauborgne bez wątpienia identyfikują strategie czerwonego i błękitnego oceanu jako dotyczące przedsiębiorstw sektora prywatnego w wielu branżach przemysłu. Jednak zagraniczna polityka gospodarcza Chin obejmuje grupę firm państwowych, kolektywnie określanych jako Przedsiębiorstwo państwowe (PP), i ich wejście na rynek międzynarodowy może być odbierane jako podążanie za modelami strategii niebieskiego i czerwonego oceanu. 112 przedsiębiorstw państwowych znanych jako yangqi znajduje się pod nadzorem Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin. Są one odbiorcami ostatnich reform prezydenta Xi Jinping. Wiele innych Przedsiębiorstw państwowych jest znanych jako guoqi, ale w obu wypadkach firmy te prowadzą działalność na arenie krajowej i międzynarodowej, w swoim własnym imieniu lub przez pośredników (Cendrowski, 2015; Leutert, 2015; Liu, 2015).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po pomyślnym ukończeniu tego kursu student powinien mieć możliwość:
1. Wyróżnij "niebieski" z "czerwonych" strategii oceanicznych i rozpoznaj takie samo rozróżnienie w praktyce w dowolnej branży lub na danym terytorium.
2. Rozumieć i być w stanie wyjaśnić różnicę między strategią "różnicowania" a strategią "taniego" dostawcy.
3. Zidentyfikuj cele działalności gospodarczej każdego kraju, ponieważ zobowiązuje się do prowadzenia działalności gospodarczej na obcym terytorium i odróżnij "Niebieskie" od "Czerwonych" strategii oceanicznych w tym zakresie.
4. Uznanie prawdopodobieństwa, że przedsiębiorstwa z Chin lub dowolnego kraju, w tym Stanów Zjednoczonych, mogą rozpocząć prowadzenie działalności za granicą, stosując "niebieską" strategię morską, a następnie aktywnie lub reaktywnie zmienić "czerwoną" strategię morską w miarę pojawiania się konkurencji, stają się bardziej intensywne, lub przekształca jego charakter.
5. Wyjaśnić i wyjaśnić niektóre powody, dla których chińskie przedsiębiorstwo państwowe (SOE) może być bardziej prawdopodobne niż chińskie małe i średnie przedsiębiorstwo (MŚP), aby wejść na rynek zagraniczny, w tym amerykański, po strategii "błękitnej" oceanu, a następnie po cichu zmienić jego biznesplan w "czerwoną" strategię morską.
6. Wyjaśnić i wyjaśnić niektóre powody, dla których chińskie małe i średnie przedsiębiorstwa mogą być bardziej skłonne do wejścia na rynek zagraniczny, w tym amerykański, zgodnie ze strategią "Czerwoną".
7. Wyjaśnij, dlaczego chińskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne (FDI) mogą dobrze nadawać się do "niebieskich" strategii oceanicznych, szczególnie w branżach "czystych", "zielonych" lub "nowych" technologii.
8. Narysuj korelacje między strategiami "niebieskiego" oceanu i chińskimi subwencjami państwowymi, a następnie połącz strategie i dotacje z regulacjami Światowej Organizacji Handlu (WTO), sporami i wzajemnymi sporami między Chinami i Stanami Zjednoczonymi.
9. Proponować skuteczniejsze, skuteczniejsze metody zapobiegania i rozstrzygania sporów w ramach WTO, a rola "niebieskich" strategii oceanicznych powinna być możliwa.
10. Zidentyfikuj dodatkowy "kolor", który można dodać do strategii "oceanicznych", obejmujący biznes przeprowadzany pomiędzy lub pomiędzy narodami, co oznacza strategie wykraczające poza "czerwony" lub "niebieski".
11. Wyjaśnij przepisy, które kraje mogą narzucić, aby wpłynąć na "niebieskie" lub "czerwone" strategie morskie.
12. Omów czynniki, które mogą skłonić Chiny lub Stany Zjednoczone do przyjęcia "niebieskiego", w przeciwieństwie do "czerwonych" strategii oceanicznych, lub które mogą skłonić je do zmiany strategii.
Kryteria oceniania
Głównymi kryteriami oceny tego kursu będą praca semestralna nadająca się do publikacji, prezentacja wykonana za pomocą programu PowerPoint i egzamin śródsemestralny który pozwoli ocenić postępy i udzielić odpowiedniej porady. Jeżeli każde kryterium zostanie zastosowane, Kurs zostanie oceniony w następujący sposób:
10% Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
20% Egzamin śródsemestralny
20% Prezentacja
50% Praca semestralna wraz z dokumentacją
Literatura
Bibliography.
“Blue Ocean Strategy: Framework and Applications,” scholar.harvard.edu.
https://scholar.harvard.edu/files/jonathanxc/files/blue_ocean_strategy.pdf
Carmela, Sammi. 2017. “Blue Ocean Strategy: Creating Your Own Market,” Business News Daily. 25 May. https://www.businessnewsdaily.com/5647-blue-ocean-strategy.html
Cendrowski, Scott. 2015. “China’s Global 500 companies are bigger than ever – and mostly state-owned,” Fortune. 22 Jul. http://fortune.com/2015/07/22/china-global-500-government-owned/
Congressional Research Service Reports. 2005 - 2017. University of Southern California (USC) Annenberg School for Communications and Journalism, US – China Institute. http://www.china.usc.edu/congressional-research-service-reports
Dollar, David. 2016. “The future of U.S.-China economic ties,” Brookings Institution. 04 Oct. https://www.brookings.edu/research/the-future-of-u-s-china-trade-ties/
INSEAD. 2017. Blue Ocean Strategy: Creating New Market Space Where Competition is Irrelevant. Fontainebleau, FR: INSEAD Blue Ocean Strategy Institute. https://centres.insead.edu/blue-ocean-strategy/documents/e-ibosi2015.pdf
Jones, David A. 2018. “America Incorporated: Movement of Assets by Companies Chartered in the United States Across the World and Back Home,” European Journal of Business & Management Research, Vol. 3, No. 1, 1-7. Feb.
http://ejbmr.org/index.php/ejbmr/article/view/16/9
Jones, David A. 2017. "Four Leagues of the Pacific: United Kingdom, United States, China, Russia, Where Trust in Trade Meets Distrust in Security, A Pacific-Indian Treaty Organisation (PINTO) is Needed for a ‘Community of Nations’,” International Journal of Political Science, Law & International Relations, Vol. 7, No. 5, 11-28. Oct. http://tjprc.org/view-archives.php?keyword=&from_date=&to_date=&id=&jtype=2&journal=52&page=5
Jones, David A. 2017. “Cooperation or Confrontation? Assessing the American ‘Pivot’ to Asia in Context --Is It a Western ‘Neo-Liberealism’ Response to China’s New ‘Open Door’ Approach to Europe?” in Kamiński, Tomasz, ed. 2017. Overcoming Controversies in East Asia. Łódź: University of Łódź Press. 158-177.
Jones, David A. 2017. "Revival of 'Dollar Diplomacy' As United States Foreign Economic Policy in 2017: Tradeoffs Exchanged to Maintain Trade and Restore Peace Along the Tottering Western Pacific Rim," Archives of Business Research, Vol. 5, No. 9, 31-41. Sep.
http://scholarpublishing.org/index.php/ABR/article/view/3667/2099
Jones, David A., and Hanzhen Liu. 2017. "Management of Chinese Foreign Direct Investment: 'One Belt, One Road' Across Eurasia to Africa and Europe Amidst Maritime Tensions in the South China Sea Region,” Journal of International Relations & Diplomacy, Vol. 5, No. 8, 486-500. Aug. http://www.davidpublisher.org/Public/uploads/Contribute/59cf3c2bbc994.pdf
Jones, David. 2016. “Is Liber-Realism on the Horizon? Rule, Serica! Serica Rules the Waves? Private Sector Management Approaches to Explaining then Deescalating Conflict and Confrontation Along the Western Pacific Rim,” International Journal of Business Management & Research (IJBMR), Vol. 6, Ni. 5, 71-96. Oct. http://www.tjprc.org/view-archives.php?year=2016&id=32&jtype=2&page=3
Jones, David A. 2016. “From A Desert to A Garden in A Lifetime: Rapid, Robust, Expeditionary Transformation of ‘Failed States’ to Avoid the Appearance or Reality of Social Control,” The International Manager, Vol. 3, No. 11, 97-117. Sep.
http://www.issnjournals.com/uploads/admin/paper/97-117%20_The%20International%20Manger%20_%20FROM%20A%20DESERT%20TO%20A%20GARDEN%20IN%20A%20LIFETIME%20_%20%20Dr.%20David%20A.%20Jones.pdf
Jones, David A. 2016. “Social Class in the First Two Decades of the 21st Century America: Has Class Structure Been Altered by the Financial Crisis?” Swift Journal of Social Sciences and Humanity, Vol. 2, No. 4, 36-42. Sep.
http://www.swiftjournals.org/sjssh/pdf/2016/september/David2.pdf
Jones, David A. 2016. “Microfinancing Abroad along China’s ‘One Belt, One Road’: Replicating the Wokai, Kiva and Other Experiments Worldwide and the American ‘War On Poverty’ Experience Internationally,” Proceedings of the Ninth Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics, Finance and Banking (AP16 Hong Kong Conference) ISBN: 978 1 943579 68 6 Hong Kong SAR. 1-10. 11-13 Aug. Paper ID HK631.
http://globalbizresearch.org/HongKong_Conference_2016_Aug/docs/doc/Global%20Business,%20Economics%20&%20Sustainability/HK631_Abstract.pdf
Jones, David A. 2016. “Territorial Sovereignty, Maritime Interests, Power Allocation As Defined by China’s Supreme People’s Court: Impact on Foreign Private Sector Management Across the ‘New Silk Road’ and ‘New Maritime Silk Route’,” Proceedings of the Ninth Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics, Finance and Banking (AP16 Hong Kong Conference) ISBN: 978 1 943579 68 6 Hong Kong SAR. 13 Aug. Paper ID HK637.
http://globalbizresearch.org/HongKong_Conference_2016_Aug/docs/doc/Global%20Business,%20Economics%20&%20Sustainability/HK637_Abstract.pdf
Jones, David A. 2016. "Private Sector Management Approaches To Explaining then Deescalating Conflict and Confrontation Along the Western Pacific Rim,” Proceedings of the 5th International Conference on Social Sciences and Business, Tokyo, Japan, 750-771. 25-27 Aug. ISBN 978 986 87417 7 5.
David A. Jones. 2015. Four Eagles and a Dragon: Successes and Failures of Quixotic Encirclement in Foreign Policy, An Analysis. London: Bloomsbury Publishing, Plc. 394 pp. ISBN 9 789385 436826.
http://asc.uw.edu.pl/faculty_publications/four-eagles-and-dragon-cover-introduction-chapter-seven.pdf
Jones, David A. 2015. “Hybrid Conflict and Encirclement: Reconfiguration of Eastern Europe by NATO, Trade Barriers, and a Chinese Solution for Greece.” Journal of International Relations and Diplomacy, Vol. 3, No. 8, 497-510. Aug.
http://www.davidpublisher.org/Public/uploads/Contribute/55ebfd364c909.pdf
Jones, David A. 2014. “Quid pro Quo: Dependent Relative Revocation and Quixiotic Military Dis-encirclement,” Studia Europejskie, Vol. 17, No. 4, 99-120.
Jones, David A. 2014. “The Management of Trade for International Security: An Analysis of Some Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats of the Transatlantic Trade and Investment Partnership,” International Journal of Arts and Sciences, Vol. 7, No. 3, 499-507.
Jones, David A. 2014. "On the Road away from Mandalay: Heading West along the 'Silk Road' as China Moves Its Investments into Europe, around Russia," Journal of Business & Economics, Vol. 5, No. 6, 249-263. Jun.
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 1993. “Procedural Justice, Attitudes, and Subsidiary Top Management Compliance with Multinationals' Corporate Strategic Decisions,” The Academy of Management Journal, Vol. 36, No. 3, 502-526. Jun.
http://www.jstor.org/stable/256590?loggedin=true&seq=1#page_scan_tab_contents
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 1999. Creating new market space: A systematic approach to value innovation can help companies break free from the competitive pack,” Harvard Business Review, Vol. 77, No. 1, 83-93. Jan/Feb. https://hbr.org/1999/01/creating-new-market-space
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2004. “Blue Ocean Strategy,” Harvard Business Review, Vol. 82, No. 10, 76-84. Oct.
http://info.psu.edu.sa/psu/fnm/ymelhem/blue%20ocean%20str.v2.pdf
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2015. Blue Ocean Strategy, Expanded Edition: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
“Blue Ocean Strategy: Framework and Applications,” scholar.harvard.edu.
https://scholar.harvard.edu/files/jonathanxc/files/blue_ocean_strategy.pdf
Carmela, Sammi. 2017. “Blue Ocean Strategy: Creating Your Own Market,” Business News Daily. 25 May. https://www.businessnewsdaily.com/5647-blue-ocean-strategy.html
Cendrowski, Scott. 2015. “China’s Global 500 companies are bigger than ever – and mostly state-owned,” Fortune. 22 Jul. http://fortune.com/2015/07/22/china-global-500-government-owned/
Congressional Research Service Reports. 2005 - 2017. University of Southern California (USC) Annenberg School for Communications and Journalism, US – China Institute. http://www.china.usc.edu/congressional-research-service-reports
Dollar, David. 2016. “The future of U.S.-China economic ties,” Brookings Institution. 04 Oct. https://www.brookings.edu/research/the-future-of-u-s-china-trade-ties/
INSEAD. 2017. Blue Ocean Strategy: Creating New Market Space Where Competition is Irrelevant. Fontainebleau, FR: INSEAD Blue Ocean Strategy Institute. https://centres.insead.edu/blue-ocean-strategy/documents/e-ibosi2015.pdf
Jones, David A. 2015. Four Eagles and a Dragon: Successes and Failures of Quixotic Encirclement in Foreign Policy, An Analysis. London: Bloomsbury Publishing, Plc.
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 1993. “Procedural Justice, Attitudes, and Subsidiary Top Management Compliance with Multinationals' Corporate Strategic Decisions,” The Academy of Management Journal, Vol. 36, No. 3, 502-526. Jun.
http://www.jstor.org/stable/256590?loggedin=true&seq=1#page_scan_tab_contents
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 1999. Creating new market space: A systematic approach to value innovation can help companies break free from the competitive pack,” Harvard Business Review, Vol. 77, No. 1, 83-93. Jan/Feb. https://hbr.org/1999/01/creating-new-market-space
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2004. “Blue Ocean Strategy,” Harvard Business Review, Vol. 82, No. 10, 76-84. Oct.
http://info.psu.edu.sa/psu/fnm/ymelhem/blue%20ocean%20str.v2.pdf
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2015. Blue Ocean Strategy, Expanded Edition: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2015. “Red Ocean Traps,” Harvard Business Review, Vol. 93, No. 3, 68-73. Mar.
https://psv4.userapi.com/c610926/u3644257/docs/8d6d78352908/Harvard_Business_Review_-_March_2015_vk_com_sto.pdf?extra=lpTbPjKYjrfRVM6iNx3y6TnyXob7Uf7CpzuZbo7iCEM2dj3kBEr-hcBLchp5zBof4OZH2sHgORuUngy3BeauCe0jDRen5-sw470RyEKBSFRDJVYGT_pWPTNo5w
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2017. Blue Ocean Shift: Beyond Competing: Proven Steps to Inspire Confidence and Seize New Growth. London: Macmillan Hachette Books.
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2017. Blue Ocean Leadership. Cambridge, MA: Harvard Business Review Press.
Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2017. Red Ocean Traps. Cambridge, MA: Harvard Business Review Press.
Lainos, Iasonas. 2011. “Red Ocean vs. Blue Ocean Strategies.” Athens: University of Piraeus, 68-77. http://dione.lib.unipi.gr/xmlui/bitstream/handle/unipi/4443/Lainos.pdf?sequence=2
Leavy, Brian. 2005. “Value pioneering – how to discover your own ‘blue ocean’: interview with
W. Chan Kim and Renee Mauborgne,” Strategy & Leadership, Vol. 33, No. 6, 13-20. http://marufrezabyron.com/download/article/30120126141-Blue%20Ocean%20Strategy-%20Interview.pdf
Leutert, Wendy. 2016. “Challenges Ahead in China’s Reform of State-Owned Enterprises,” Asia Policy, Vol. 21, 83-99. Jan. https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/07/Wendy-Leutert-Challenges-ahead-in-Chinas-reform-of-stateowned-enterprises.pdf
Liao, Shuping, and Yongsheng Zhang. 2013. “A New Context for managing Overseas Direct Investment by Chinese State-owned Enterprises,” East Asian Bureau of Economic Research (EABER) Working Paper No. 83. 06 Aug.
http://www.eaber.org/sites/default/files/documents/EABER%20Working%20Paper%2083_Liao%20and%20Zhang.pdf
Liu, Hanzhen, and David A. Jones. 2018. "Feudal Internationalism? Foreign Policy of the People's Republic of China: See China Change from Back Then to Now to What's Next?" Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula [Vistula Scientific Journal], Vol. 55, No. 1, 21-40. Mar. http://www.i.vistula.edu.pl/media/docs/qsLdAgtz4EENy9Vd8yAWMiMXS.pdf
Liu, Hanzhen. 2016. “The Role of Confucianism in Shaping Institutions of Chinese Foreign Economic Policy After 1979,” Doctoral dissertation, Faculty of Journalism and Political Science, University of Warsaw, Poland.
McMinimy, Mark A., Tadlock Cowan, Joel L. Greene, Renée Johnson, Randy Schnepf. 2017. “Major Agricultural Trade Issues in the 115th Congress,” Congressional Research Service Report No. R43905. 30 Jan.
http://bic-us.org/imagens_bic/bic/arquivos/20170206/323378e6f3a943c8aeaf5ad879d4c42a.pdf
Morrison, Wayne W. 2017. “China – U.S. Trade Issues,” Congressional Research Service Report No. RL 33536. 26 Aug. https://fas.org/sgp/crs/row/RL33536.pdf
Office of the U.S. Trade Representative. 2017. Agreements: The People’s Republic of China. https://ustr.gov/countries-regions/china-mongolia-taiwan/peoples-republic-china
Pichère, Pierre, and Brigitte Feys (tr. Carly Probert). 2015. Blue Ocean Strategy Concept: Overview and Analysis. Brussels: 50minutes.com.
Randall, Robert M. 2015. “W. Chan Kim and Renée Mauborgne dispel blue ocean myths,” Strategy & Leadership, Vol. 43, No. 2, 11-14. https://centres.insead.edu/blue-ocean-strategy/strategy-articles/documents/SL-01-2015-0007.pdf
Ryun, Ned. 2017. “Trump needs to send China a clear message about what's going on in the Bahamas,” Business Insider. 05 Dec. http://www.businessinsider.com/trump-china-bahamas-2017-12?IR=T
Schawbel, Dan. 2017. “W. Chan Kim And Renée Mauborgne: How To Shift From A Red To A Blue Ocean,” Forbes. 26 Sep. https://www.forbes.com/sites/danschawbel/2017/09/26/w-chan-kim-and-renee-mauborgne-how-to-shift-from-a-red-to-a-blue-ocean/#48880a17446b
Uzzi, Brian. 2017. “How to Navigate the Politics of an Innovation Project,” Harvard Business Review, Vol. 95, No. 11, ____ - ____. Nov. https://hbr.org/2017/11/how-to-navigate-the-politics-of-an-innovation-project
World Trade Organisation (WTO). Date Ongoing. “Dispute Settlement: The Disputes, by Member, by Complainant, by Respondent.”
https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/dispu_by_country_e.htm#chn
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: