- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Comparative Politics of Latin America (Polityka porównawcza Ameryki Łacińskiej) 4219-SF044-OG
Polityka porównawcza to dziedzina studiów, dzięki której opracowano narzędzia koncepcyjne i analityczne mogące służyć znalezieniu odpowiedzi na wiele pytań dotyczących wydarzeń politycznych i społecznych. Polityka porównawcza jest dziedziną dla studentów zainteresowanych badaniem życia społecznego i politycznego w obcych krajach.
Ten kurs traktuje o głównych tematach z zakresu polityki porównawczej Ameryki Łacińskiej. Studenci zapoznają się z debatami na temat teorii, demokracji, instytucji politycznych, form oporu i działań zbiorowych; roli sił zbrojnych, korupcji i praw człowieka oraz praworządności, a także roli technologii cyfrowych w zarządzaniu republiką.
Kurs umożliwiając analizę dostępnej literatury na powyższe tematy, koncentruje się na źródłach, które odcisnęły piętno w literaturze na temat polityki porównawczej Ameryki Łacińskiej. Uczestnicząc w dyskusji, studenci będą musieli zidentyfikować obszary, którym badania akademickie przypisują znaczenie; skoncentrują się na logice dociekań, metodologii badań i strukturze argumentów. Rozwiną umiejętność udzielania klarownych, dobrze uzasadnionych odpowiedzi na pytania, które pojawiają się podczas seminariów.
Biorąc pod uwagę ogromną liczbę tematów i zasobów bibliograficznych dotyczących złożoności współczesnych krajów Ameryki Łacińskiej, studenci powinni mieć świadomość, że badanie porównawczej polityki Ameryki Łacińskiej wymaga pracy z ich strony.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
- określa ilościowe, jakościowe i historyczne metody porównywania instytucji politycznych.
- rozpoznaje opowiednie badania porównawcze dotyczące republik latynoamerykańskich.
- analizuje politykę latynoamerykańską.
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi krytycznie wykorzystać koncepcje polityki porównawczej.
- rozwija umiejętności krytycznego myślenia
- formułuje krytyczne argumenty.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu kursu student:
- poprawia swoją wiedzę o Ameryce Łacińskiej.
- potrafi formułować argumenty na temat systemów politycznych Ameryki Łacińskiej.
- rozumie znaczenie instytucji politycznych w społeczeństwie.
- rozumie znaczenie legitymacji w demokratycznym społeczeństwie.
Kryteria oceniania
Oceny studentów będą oparte na wynikach pisemnych esejów; tematy zostaną przydzielone przez prowadzącego.
Eseje można składać w języku hiszpańskim lub angielskim.
Esej na koniec semestru. 2000 słów (25%)
Prezentacja ustna (25%)
Uczestnictwo w zajęciach (10%)
Esej końcowy. 2500 słów (40%)
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa
Literatura
Almond, G. 1956 Comparative Political Systems. Journal of Politics 18(3): 391–409.
Retrieved from http://www-1jstor-1org-1000094xu36ff.han.buw.uw.edu.pl/stable/2127255
Almond, G.; and Verba, S. 1963. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton Univ. Press.
Alvarez, S.; Dagnino, E. and Escobar, A. (eds.) 1995. Cultures of Politics, Politics of Culture: Re-visioning Latin American Social Movements. Boulder: Westview Press.
Arsel, M., Hogenboom, B. and Pellegrini, L. 2016. The extractive imperative in Latin America. Extractive Industries and Society, 3(4), 880-887.
Boix, C. and Stokes, S. 2009. The Oxford Handbook of Comparative Politics. Oxford, UK, OUP.
Cardenas, S. 2009. Human Rights in Latin America: A Politics of Terror and Hope, University of Pennsylvania Press.
Dargent, E. 2014. Technocracy and Democracy in Latin America: The Experts Running Government. New York, NY: Cambridge University Press.
Diamond, L., Linz, J. and Martin Lipset, S. (eds.). 1996. Democracy in Developing Countries: Latin America, Boulder.
Pilar D. 1999. “Judicial Independence and Judicial Reform in Latin America,” in Andreas Schedler, Larry Diamond, and Marc Plattner, eds. The Self-Restraining State: Power and Accountability in New Democracies. Boulder: Lynne Rienner Publishers.
Donaghy, M. 2018. Reforming the Relationship between the State and Civil Society in Latin America. Latin American Research Review, 53(2), 388-393.
Dornbusch, R. and Edwards, S., 1991. The Macroeconomics of populism in Latin America. Chicago: University of Chicago Press.
Eckstein, H. and Apter, D. (eds.). 1963. Comparative Politics: A Reader. New York: Free Press.
Ellner, S. 2012. The Distinguishing Features of Latin America’s New Left in Power: The Chávez, Morales, and Correa Governments. Latin American Perspectives, 39(1), 96-114.
Goldfrank, B. 2011. Deepening Local Democracy in Latin America: Participation, Decentralization, and the Left. University Park: Penn State University Press.
Grindle, M. 2016. Democracy and Clientelism: How Uneasy a Relationship? Latin American Research Review, 51(3), 241-249.
Lim, T. 2010. Doing Comparative Politics: An Introduction to Approaches and Issues. Boulder, Colorado. Lynne Rienner Publishers.
Linz, J. and Valenzuela, A. (eds.) 1994. The Failure of Presidential Democracy vol. 2 the case of Latin America. Baltimore and London; The Johns Hopkins University Press.
Polletta, F. 2014. ‘Is Participation Without Power Good Enough? Introduction to “Democracy Now: Ethnographies of Contemporary Participation”’. The Sociological Quarterly 55(3): 453–66.
Przeworski, A. and Limongi, F. 1997. Modernization: theories and facts, World Politics 49(2)
Ruth, S. P. 2016. Clientelism and the Utility of the Left‐Right Dimension in Latin America. Latin American Politics and Society, 58(1): 72-97.
Scott, J. 1999. Seeing Like a State: How Certain Schemes to Improve the Human Condition Have Failed. New Haven: Yale University Press.
Silva, P. 2008. In the Name of Reason: Technocrats and Politics in Chile. University Park: Pennsylvania State University Press.
Stokes, S. 2001. Mandates and Democracy: Neoliberalism by Surprise in Latin America. Cambridge; New York: Cambridge University Press.
Tarrow, S. 1998. Power in Movement: Social Movements and Contentious Politics. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Valenzuela, Arturo. 1985. A Note on the Military and Social Science Theory, Third World Quarterly 7(1)
Yashar, D. 1999. Democracy, Indigenous Movements, and the Postliberal Challenge in Latin America, World Politics 52(1).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: