Student Rebellion in the 1960s United States. Reasons, developments, global context, consequences (Niepokoje studenckie w latach 60-tych. Przyczyny, rozwój kontekst międzynarodowy i konsekwencje) 4219-SD078
Zajęcia omawiać będą źródła kryzysu uniwersytetów i dadzą odpowiedź na pytanie dlaczego protesty młodzieży stały się jedną z centralnych form sprzeciwu w latach 60-tych. W czasie zajęć przedstawione będą powody sprzeciwu, ich narastanie, rozwój, osiągnięcia i przyczyny upadku, a także cele i zamiary przebudowy społeczeństwa USA. Protesty
Pokazane będą także w szerszym kontekście europejskim – takim jak Polska, Niemcy, Włochy, Francja, gdzie inspiracja ruchem amerykańskim była szczególnie widoczna. Uzupełnieniem wątku międzynarodowego będą wydarzenia w Japonii, Meksyku i Chinach.
Zajęcia będą także porównywać poprzednie i następne dekady pod kątem aktywności studenckiej w poszukiwaniu podobieństw, różnic i przyczyn tego stanu rzeczy.
Uwaga poświęcona będzie także przejawom związanego ze studenckimi radykałami terroryzmu takimi jak RAF, Weather Underground oraz reakcjami politycznymi, jak pojawienie się Nowej Prawicy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student
w dziedzinie wiedzy:
1. będzie posiadał wiedzę dotyczącą omawianych wydarzeń
2. będzie potrafił wyjaśnić zależności pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w tej dekadzie w USA i na świecie
3. będzie dostrzegał międzynarodowy kontekst dekady
4. będzie znał kierunki rozwoju i ewolucji protestów w wymiarze krajowym i międzynarodowym
w dziedzinie umiejętności:
1. będzie potrafił wyjaśnić przyczyny i dynamikę zjawisk zachodzących w USA i na świecie
2. będzie umiał formułować wnioski i oceny omawianych zjawisk społecznych
3. będzie umiał wyjaśnić przebieg wydarzeń politycznych w USA i poza granicami
4. będzie posiadał zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej do przedstawienia i przeanalizowania wydarzeń w USA i na świecie
w dziedzinie kompetencji:
1. będzie otwarty na nowe idee i zjawiska zachodzące w USA w omawianej dekadzie
2. będzie rozumiał ważność zachodzących zmian dla obywatela państwa demokratycznego
3. będzie świadomy roli wydarzeń dla współczesnych Stanów Zjednoczonych
4. będzie potrafił prowadzić dyskusję na temat kontrowersyjnych wydarzeń omawianego problemu z poszanowaniem odmiennych punktów widzenia
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach 25%, obecność 25%, sprawdzian 50%
Literatura
1. Maurice Isserman, Michael Kazin, American Divided. The Civil War of the 1960s
2. Seymour Martin Lipset, Passion and Politics. Student Politics in the United States
3. Lewis Feuer, The Conflict of Generations. The Character and Significance of Student Movemnets
4. Kenneth Heineman, Put Your Bodies Upon the Wheels. Student Revolt in the 1960s
5. Wojciech Sokolewicz, Jerzy Wróblewski. Komunizm I Nowa Lewica. Krytyka systemu amerykańskiego.
6. Nancy Zaroulis, Gerald Sullivan, Who Spoke Up. American Protest against the War in Vietnam
7. Students in Revolt, red Syemour Martin Lipset, Philip Altbach.
8. Passion and Politics. Student Activsim in America, red Seymour Martin Lipset
9. Lawrence Lader, Power on the Left. American Radical Movement Since 1946
10. Thomas Powers, Vietnam, The War at Home
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: