American Fan Cultures (Amerykańskie kultury fanowskie) 4219-SD0067
Kurs bada różne aspekty kultur fanowskich oraz badań nad kulturami fanowskimi w perspektywnie amerykańskiej. Na zajęciach będziemy rozmawiać o debatach związanych z dobrze znanymi franczyzami filmowymi i telewizyjnymi i o produkcji fanowskiej takiej jak "fan video" czy fikcja fanowska (fanfiction). Kurs będzie okazją do zastosowania metodologii rozwiniętych w ramach badań nad kulturami fanowskimi, medioznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do współczesnych fenomenów w kulturze popularnej jak np. kultura konwergiencji, modele narracji transmedialnej, kulturowe kłusownictwo czy kultura partycypacyjna.
Kurs będzie podzielony na kilka modułów (każdy po 1-3 zajęć) skupiających się na poszczególnych aspektach kultur fanowskich takich jak fanart czy fanfiction, polityka tożsamościowa, polityka włączenia/wyłączania, jak również upłciowione, urasowione, uklasowione i ucieleśnione aspekty partycypacji w fandomach, transgresywne potencjalności i ich ograniczenia we współczesnych fandomach, historia audio-wizualnego fandomu w USA itd. Szczególny nacisk położony będzie na usytuowanie fanowskich praktyk w szedrszym kontekście amerykańskich mediów jak również na zrozumienie wpływu Web 2.0, ery mediów społecznościowych i platform streamingowych, konsolidacji mediów oraz zwrotu ku narracjom transmedialnym na kultury fanowskie.
Wybrane moduły:
Wprowadzenie do badań nad kulturami fanowskimi i metodologii badań
Historia formowania się fandomu
Polityka tożsamościowa a fandom
Fandom online i kultury partycypacyjne
Narracje transmedialne
Praktyki fanowskie
Intersekcje fandomu, marketingu i przemyśłu rozrywkowego
Przejdź na ciemną stronę, czyli słowo o transgresji i jej ograniczeniach
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po skończeniu kursu osoba studencka:
a. posiada wiedzę o dyscyplinie jaką są badania nad kulturami fanowskimi
b. rozumiem wpływ płci kulturowej, klasy, rasy i tożsamości seksualnej na zaangażowanie w kulturę popularną
c. ma zaawansowaną wiedzę o głównych kwestiach związanych z fandomami popkulturowymi i społecznościami fanowskimi
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu osoba studencka:
a. potrafi krytycznie analizować reprezentacje medialne (telewizja, kino, literatura)
b. potrafi zastosować metody i perspektywy zaczerpnięte z badań nad kulturami fanowskimi w swojej własnej pracy badawczej
c. potrafi formułować i wyrażać swoje opinie na różnorakie tematy polityczne i społeczne
KOMPETENCJE
Po ukończeniu kursu osoba studencka:
a. rozumie teksty akademickie i potrafi je zastosować w analizie kulturoznawczej lub społecznej
b. może aktywnie i z szacunkiem brać udział w dyskusjach grupowych
c. może zaplanować i podjąć się pracy badawczej w ramach której napisze esej związany z tematyką poruszoną na kursie
Kryteria oceniania
Nacisk jest położony na aktywny udział studentek i studentów, co oznacza, że osoby studenckie powinny angażować się w dyskusję i pracę w grupach podczas zajęć. Osoby studenckie powinny czytać zadane teksty i zaznajomić się z innymi materiałami źródłowymi przed każdymi zajęciami.
Trzy krótkie prace pisemne: 30%
Praca zaliczeniowa: 40%
Udział w zajęciach: 30%
Próg zaliczenia wynosi 60%
Literatura
Literatura przedmiotu (może ulec zmianie)
Coppa, Francesca. "Fuck Yeah, Fandom Is Beautiful." Journal of Fandom Studies 2 (1) 2014: 73–82. https://doi.org/10.1386/jfs.2.1.73_1.
De Kosnik, Abigail. "Fifty Shades" and the Archive of Women's Culture. Cinema Journal, Vol. 54, No. 3 (Spring 2015): 116-125.
Ellis, Lindsay. “Into The Omegaverse: How a Fanfic Trope Landed in Federal Court.” YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zhWWcWtAUoY.
Heffner, K. (2022) “Femizine: A Study of Femme-Fans’ Labour in Post-War Fan Cultures”, Foundation: The International Review of Science Fiction. Science Fiction Foundation, pp. 19-33. Available at: https://www.proquest.com/docview/2662040308?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true.
Hellekson, Karen and Kristina Busse (eds.) The Fan Fiction Studies Reader. University of Iowa Press, 2014. (wybór)
Jenkins, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006.
Lothian, Alexis. "Choose Not to Warn: Trigger Warnings and Content Notes From Fan Culture to Feminist Pedagogy." Feminist Studies 42 (3) 2016: 743–56. https://doi.org/10.15767/feministstudies.42.3.0743.
Lothian, Alexis, Kristina Busse, Robin Anne Reid; “Yearning Void and Infinite Potential”: Online Slash Fandom as Queer Female Space. English Language Notes 1 September 2007; 45 (2): 103–111. doi: https://doi.org/10.1215/00138282-45.2.103
Lothian, Alexis, and Mel Stanfill. 2021. "An Archive of Whose Own? White Feminism and Racial Justice in Fan Fiction's Digital Infrastructure." Transformative Works and Cultures, no. 36. https://doi.org/10.3983/twc.2021.2119.
Neville, Lucy. Girls Who Like Boys Who Like Boys: Women and Gay Male Pornography and Erotica. Springer, 2018. (wybór)
Pande, Rukmini. Squee from the Margins: Fandom and Race. University of Iowa Press, 2018. (wybór)
Spacey, Ashton (ed.). The Darker Side of Slash Fan Fiction: Essays on Power, Consent and the Body. McFarland & Company, 2018. (wybór)
Stanfill, Mel. "The Unbearable Whiteness of Fandom and Fan Studies." In A Companion to Fandom and Fan Studies, edited by Paul Booth, 305–17. Oxford, UK: Wiley-Blackwell, 2018.
Wanzo, Rebecca. "African American Acafandom and Other Strangers: New Genealogies of Fan Studies." Transformative Works and Cultures, no. 20. 2015. https://doi.org/10.3983/twc.2015.0699.
Woo, Benjamin. "The Invisible Bag of Holding: Whiteness and Media Fandom." In The Routledge Companion to Media Fandom, edited by Melissa A. Click and Suzanne Scott, 245–52. Routledge, 2017.
Fansplaining podcast (wybór)
Slashreport podcast (wybór)
Fikcja fanowska i fanart wybrany przez osoby studenckie i wykładowczynie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: