- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Altered States of Being: Psychedelic Culture in the United States 4219-SD0047-OG
Badania nad historią amerykańskiego ruchu psychodelicznego skupione są zazwyczaj na okresie późnych lat sześćdziesiątych – czasach znaczących przemian społeczno-kulturowych związanych z ideami kontrkultury i kontestacji, a także na śledzeniu związków pomiędzy rewolucją hipisowską a innymi ruchami społecznymi i politycznymi (ruch na rzecz praw obywatelskich, protesty antywojenne, rewolucja seksualna i emancypacja gejów i lesbijek). Jednym z czołowych przedstawicieli rewolucji psychodelicznej lat sześćdziesiątych był Timothy Leary, kontrowersyjna postać w historii amerykańskiego ruchu psychodelicznego, którego przemiana z szanowanego psychologa badającego „odmienne stany świadomości” wywoływane przez substancje takie jak LSD, w samozwańczego „kwasowego proroka” kontrkultury, autora sloganu „Turn on, tune in, and drop out”, ugruntowała w powszechnej świadomości powiązanie doświadczeń psychodelicznych z hasłami indywidualnej wolności i kontestacji spopularyzowanym przez ruch kontrkulturowy.
W ramach kursu poddamy krytycznej analizie dziedzictwo kontrkultury lat sześćdziesiątych i jej wpływ na współczesną kulturę psychodeliczną, włączając w obszar naszych zainteresowań tak różnorodne zjawiska jak awangardowa sztuka psychodeliczna, muzyka rockowa czy szeroko pojęta fantastyka. Omówimy również przykłady zastosowania estetyki psychodelicznej w amerykańskim kinie i literaturze popularnej ostatnich lat, a także przyjrzymy się subkulturowym praktykom dzisiejszych społeczności psychodelicznych pod kątem nowych znaczeń jakie przypisywane są obecnie „odmiennym stanom świadomości” i substancjom psychodelicznym w dyskursie medycznym i terapeutycznym. Zajęcia proponują interdyscyplinarną refleksję nad "długim trwaniem" kultury psychodelicznej, łącząc perspektywę historyczną z krytyczną rewizją kulturotwórczej roli przypisywanej doświadczeniom psychodelicznym w dzisiejszej Ameryce.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/ka:
1. WIEDZA
*ma pogłębioną wiedzę o historii amerykańskiej kontrkultury lat sześćdziesiątych, ze szczególnym uwzględnieniem historii ruchu psychodelicznego;
*dostrzega dynamikę i konsekwencje zmian społeczno-kulturowych odzwierciedlających się w sztuce i tekstach kultury popularnej;
*rozpoznaje złożone związki pomiędzy historią kontrkultury a współczesną kulturą psychodeliczną.
2. UMIEJĘTNOŚCI
*potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów kultury popularnej;
*potrafi poddawać krytycznej analizie źródła historyczne;
*potrafi formułować wnioski i oceny omawianych zjawisk społecznych.
3. KOMPETENCJE
*potrafi zająć stanowisko na temat znaczenia okresu kontrkultury dla współczesnej kultury amerykańskiej;
*jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie najnowszej kultury amerykańskiej
*potrafi pracować w grupach i brać udział w debatach akademickich;
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach: 20%
Krótkie quizy i prace pisemne: 30%
Test końcowy: 50%
Aby zaliczyć kurs student/ka musi uzyskać min. 60%.
Literatura
Wybrana literatura krytyczna:
*Conners, Peter. 2010. White Hand Society. The Psychedelic Partnership of Timothy Leary & Allen Ginsberg. San Francisco: City Hands Books.
*Cottrell, Robert C. 2015. Sex, Drugs and Rock ‘n’ Roll: The Rise of America’s 1960s Counterculture. Lanham: Rowman & Littlefield.
*Davis, Eric. 2019. High Weirdness: Drugs, Esoterica, and Visionary Experience in the Seventies. London: MIT Press.
*Gitlin, Todd. 1987. The Sixties: Years of Hope, Days of Rage. New York: Bantham Books.
*Jarnow, Jesse. 2016. Heads: A Biography of Psychedelic America. Boston: Da Capo Press.
*Kutulas, Judy. 2017. After Aquarius Dawned: How the Revolutions of the Sixties Became the Popular Culture of the Seventies. University of North Carolina Press.
*Lee, Martin A. and Bruce Shalin. 1992. Acid Dreams. The Complete Social History of LSD: The CIA, the Sixties and Beyond. New York: Grove Press.
*Masters, Robert and Jean Houston. 1968. Psychedelic Art. London: Weidenfeld & Nicholson.
*Penner, James (ed.). 2014. Timothy Leary: The Harvard Years – Early Writing on LSD and Psylocybin with Richard Alpert, Huston Smith, Ralph Metzner, and others. Rochester: Park Street Press.
*Roszak, Theodore. 1969. The Making of a Counter Culture. Reflections on the Technocratic Society and Its Youthful Opposition. Garden City, NY: Anchor Books.
*Storey, John. 2019. Radical Utopianism and Cultural Studies. On Refusing to be Realistic. London: Routledge.
*Stiff, Stephan. 2015. Acid Hype: American News Media and the Psychedelic Experience. Chicago: University of Illinois Press.
Sylabus może ulec zmianie.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: