- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
El Caribe: Unidad en diversidad (Karaiby: Jedność w różnorodności) 4219-SA039-OG
Zajęcia w formie konwersatorium są próba przedstawienia współczesnej debaty nad Karaibami jako regionem geograficznym, politycznym, kulturowym i historycznym.
Celem zajęć jest poddanie debacie różnorodnych form definiowania i percepcji Regionu Karaibskiego, zarówno od wewnątrz jak i z zewnątrz, oraz nakreślenie przeszłości, aktualności i przyszłości społeczno-gospodarczej i politycznej tego obszaru. Podporządkowując je założeniu, że pomimo ogromnych różnic charakteryzujących ten region,posiada on elementy spójne które świadczą o jedności na płaszczyźnie ekonomicznej, ekologicznej, społecznej i historyczno-politycznej.
Główne zakresy tematyczne podejmowane w trakcie kursu:
• Karaiby: próba uporządkowania pojęć
• Próba typologii historycznych dróg rozwoju społeczeństw karaibskich
• Imperializm, kolonializm i postkolonializm na Karaibach
• Między wschodem a zachodem, związki Karaibów z Morzem Śródziemnym
• Między północą a południem, Karaiby w relacjach międzyamerykańskich
• Tożsamość karaibska: co oznacza i co implikuje
• Różnorodność religijna Karaibów
• Kobieta w kulturze karaibskiej
• Karaibska kultura żywieniowa
• Muzyka jako wyraziciel karaibskiej tożsamości
• Potencjał gospodarczy regionu karaibskiego
• Współpraca regionalna
• Problemy środowiskowe społeczeństw karaibskich
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Nabycie wiedzy na temat historii i obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej Karaibów
Umiejętności:
2. Nabycie umiejętności interdyscyplinarnej percepcji zjawisk związanych ze studiami regionalnymi, w tym procesów tworzenia i kształtowania się Karaibów
3. Wykształcenie umiejętności obiektywnej oceny wydarzeń na Karaibach
Kompetencje:
4. Otwarcie na inne kultury
5. Tolerancja
6. Rozumienie znaczenia tradycji i dziedzictwa kulturowego.
7. Umiejętność uzupełniania i doskonalenia własnej wiedzy.
8. Odpowiedzialność za własną pracę.
9. Praca zespołowa
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
1. obecność na zajęciach (50%)
3. wykonanie zadania końcowego (50%)
Literatura
Arcieniegas G. (1976) Burzliwe dzieje Morza Karaibskiego
Arciniegas G. (1975) Biografia del Caribe, https://asociacionfilosofialatinoamericana.files.wordpress.com/2018/08/arciniegas-german-biografia-del-caribe.pdf
Dembicz A. (1969) Kuba
Dembicz, Katarzyna ; Barboza Lizano, Oscar (2017) "Environmental Cuba versus economic transformation", Europa XXI 32 (2017) http://rcin.org.pl/igipz/dlibra/publication/83103/edition/63685/content
Mintz S. (1986) Sweetness and power https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/296789/mod_resource/content/0/MINTZ.pdf
Gawrycki M. (2013) (I)grając ze smakiem. Muzyka, tożsamość i polityka na Karaibach
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: