- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Cuba: derroteros de su formacion y evolucion (Kuba: drogi tworzenia i ewolucji) 4219-AW203-OG
Kurs jest próbą zapełnienia ogromnej luki w podejściu interdyscyplinarnym do tematyki karaibskiej, w tym przypadku kubańskiej. Brak w ofercie dydaktycznej, również internetowej, kompleksowego spojrzenia na przemiany społeczno-ekonomiczno-polityczne zachodzące w tym newralgicznym dla stosunków międzyamerykańskich regionie było przesłanką do podjęcia wyzwania w stworzeniu takiej propozycji.
Celem zajęć jest nakreślenie i poddanie debacie przeszłości, rzeczywistości i przyszłość Kuby. Nabycie przez studentów umiejętności interdyscyplinarnego spojrzenia na procesy historyczne na Kubie, jej aktualną sytuację i przyszłość.
Główne zakresy tematyczne podejmowane w trakcie kursu:
1. Kuba w kontekście współczesnych Karaibów: próba typologii historycznych dróg rozwoju społeczeństw karaibskich – synteza wprowadzająca
2. Kuba w epoce odkryć i wczesnego tworzenia Ameryki (XVI-XVIII w.): od “Klucza do Nowego Świata” do zapomnianej gospodarczo i społecznie kolonii
3. Drogi gospodarczego, społecznego i kulturowego kształtowania Kuby w XVIII i XIX (nowa dynamika gospodarcza, demograficzna, społeczna i kulturalna)
4. Debaty polityczne i wojny o Kubę 1868-1898: independentyści, autonomiści, aneksjoniści; powstania i wojny o niepodległość
5. Interwencja zbrojna USA i okupacja Kuby (1898 – 1902)
6. Państwo i społeczeństwo Kuby w poszukiwaniu republikańskich dróg rozwoju w warunkach politycznej zależności. (1902 – 1933)
7. Republika w poszukiwaniu demokracji liberalnej (1933 – 1952)
8. Rewolucja kubańska (1953-1959)
9. Rewolucja Castro (1959-2009): droga ku autorytaryzmowi, realnemu socjalizmowi, gospodarce niedoboru i społeczeństwu indoktrynowanemu.
10. Kuba w polityce międzynarodowej: miedzyamerykańskiej, latynoamerykańskiej, światowej (1962-2009)
11. Kubańczycy z Kuby. Mapa mundi według Kubańczyków
12. Kubańczycy z diaspory i ich wizja Kuby
13. Quo vadis Cuba? Dokąd zmierza Kuba?
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
monograficzne
języki obce
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
1. Nabycie wiedzy na temat historii i obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej Kuby
W zakresie umiejętności:
2. Nabycie umiejętności interdyscyplinarnej percepcji procesów tworzenia i kształtowania się Kuby
3. Wykształcenie umiejętności obiektywnej oceny wydarzeń na Kubie
W zakresie kompetencji:
4. Otwartość na inne kultury
5. Tolerancja
6. Rozumienie znaczenia tradycji i dziedzictwa kulturowego.
7. Umiejętność uzupełniania i doskonalenia własnej wiedzy.
8. Odpowiedzialność za własną pracę.
Kryteria oceniania
Zakłada się łączenie różnorodnych metod: wykład, dyskusja i pogadanka.
Nacisk położony zostanie na interakcję ze studentami i pracę również w zespole. Jednocześnie nakreślone zostaną jasne cele przy każdym z omawianych i analizowanych tematów oraz położony zostanie nacisk na wykorzystanie multimedialnych narzędzi.
Zostaną wykorzystane metody nauczania oparte na słowie (wykład, dyskusja) i metody aktywizujące.
Kryteria oceniania:
1. obecność na zajęciach (20%)
2. przystąpienie do quizu (20%)
3. wykonanie zadania końcowego (60%)
Literatura
• Azel José, Mañana in Cuba. The legacy of Castroism and Transitional Challeges for Cuba, Autor House, 2010 `googlebooks: http://books.google.pl/books?id=P9sp_mQz2UEC&pg=PA61&dq=Montaner+Carlos+Alberto&hl=pl&sa=X&ei=Vaa8T9zZJsXc4QSR9uWyCQ&ved=0CFgQ6AEwBg - v=onepage&q=Montaner%20Carlos%20Alberto&
• Dembicz Andrzej, 1989, Plantaciones cañeras y poblamiento en Cuba, Edit. Ciencias Sociales, La Habana, 1989, 134 p.
- Dembicz Katarzyna (2016) PosCuba. Lo imponderable de la transformación insular, Madrid: Hypermedia
• Dembicz Katarzyna (ed.), 2013, Relacje Polska - Kuba. Historia i współczesność, Warszawa, CESLA UW, 360 s.
• Dembicz Katarzyna (ed.), Cuba: quo vadis?, Warszawa, CESLA, 526 s.
• Dembicz Andrzej, (ed.), 2009, Cuba 2009, CESLA, Warszawa, 363 p.
• Gawrycki M., Bloch N., Kuba, Wyd. Trio, Warszawa, 2010
• Horowitz Luis Irving, Suchlicki Jaime (ed.), Cuban Comunism 1959-2003, 2001, (googlebooks: http://books.google.pl/books?id=bWoEZbafIxgC&pg=PR7&dq=Montaner+Carlos+Alberto&hl=pl&sa=X&ei=0qe8T-ztAYPi4QSln-Qw&ved=0CEQQ6AEwAzgK - v=onepage&q=Montaner%20Carlos%20Alberto&
• Mesa-Lagos Carmelo, La economía cubana en la encrucijada: legado de Fidel, debate sobre el cambio y opciones de Raúl, (DT), DT No. 19/2008 –23.04.2008, Real Instituto Elcano;(www.realinstitutoelcano.org)
• Moreno Fraginals Manuel, El ingenio, La Habana, 1978, 3 t.
• Le Riverend Julio, Historia económica de Cuba, La Habana, 1971
• Montaner Carlos Alberto,Cuba. La batalla de ideas, Firmas Press, Miami, 2006, 352 p.
• Montaner Carlos Alberto, Journey to the hearts of Cuba. Life as Fidel Castro, Algora, 2001, (googlebooks: http://books.google.pl/books?id=LgiPufxl-ecC&printsec=frontcover&dq=Montaner+Carlos+Alberto&hl=pl&sa=X&ei=Vaa8T9zZJsXc4QSR9uWyCQ&ved=0CDYQ6AEwAA - v=onepage&q=Montaner%20Carlos%20Alberto&
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: