US Political System (System polityczny w USA) 4219-AW106
Przedmiotem analiz na zajęciach jest amerykański porządek konstytucyjny: tak instytucje jak i wynikające z nich zachowania obywateli. Naszym celem jest pokazanie dynamiki wzajemnych relacji między wszelkiego rodzaju aktorami na scenie politycznej. Poznamy ich motywacje i ograniczenia. Przyjrzymy się ich interakcjom a także poszukamy źródeł najważniejszych konfliktów kształtujących amerykańską politykę dziś, a także na przestrzeni rozwoju amerykańskiej demokracji po 1787 roku. Poznamy system, wartości, który jest odzwierciedlony w politycznych zachowaniach i percepcjach Amerykanów. Tam gdzie to zasadne porównywać będziemy amerykańskie i polskie doświadczenia z demokracją co pozwoli nam lepiej zrozumieć jej charakter.
Zakres tematów zajęć:
Do każdego tematu przypisany jest odpowiedni rozdział z podręcznika:
- Wstęp do polityki w USA
- Konstytucja USA
- Federalizm
- Kongres
- Prezydentura
- Władza sądownicza w USA – Sąd Najwyższy
- Prawa obywatelskie
- Partie polityczne
- Grupy nacisku
- System wyborczy w USA
- Media i polityka
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA:
- studenci są świadomi złożoności systemu demokratycznego;
- rozumieją rolę wartości w polityce;
- znają podstawową terminologię konieczną do opisu zjawisk politycznych w demokracji;
- rozumieją rolę instytucji i prawa w nadawaniu charakteru systemowi politycznemu;
- definiują swoje stanowisko w odniesieniu do bieżących wydarzeń w USA;
- rozpoznają wielowymiarowość amerykańskiej polityki na wszystkich szczeblach systemu w stopniu podstawowym;
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- studenci umieją zauważyć różnorodność instytucji i zachowań w demokracji i wytłumaczyć przyczyny konfliktów w sferze publicznej;
- potrafią krytycznie odnieść się do różnych interpretacji tych zjawisk obecnych w literaturze;
- potrafią zastosować teorie do analizy podstawowych zjawisk politycznych;
- odczytują raporty i wyciągają wnioski z prezentowanych w nich danych;
- umieją formułować pytania badawcze dotyczące interakcji politycznych;
- formułują opinie odnośnie relacji między wartościami a instytucjami i zjawiskami politycznymi. Posiadają wstępne umiejętności porównywania systemów politycznych;
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- studenci zdobywają świadomość różnorodności ról społecznych w społeczeństwie demokratycznym;
- rozwiązują praktycznie dylematy związane z konfliktem interesów w społeczeństwie demokratycznym;
- nabywają przygotowania do bycia aktywnym uczestnikiem polityki i uczą się języka służącego do udziału w dyskusjach publicznych;
- nazywają zjawiska społeczne i polityczne;
- doceniają rolę kształcenia się aby nabywać wiedzę o innych systemach aksjologicznych.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań prawda/fałsz, udział w dyskusjach w oparciu o materiały gromadzone we własnym zakresie.
Praktyki zawodowe
no internships
Literatura
Sabato i O’Connor, American Government, podręcznik podstawowy. Codzienna i cotygodniowa prasa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: