Advanced topics in American Literature II (Literatura amerykańska II - zagadnienia zaawansowane) 4219-AW104-A
Czym jest sens? Czy celem interpretacji jest rozszyfrowanie intencji autora? Które teksty kultury mają wartość – kto i w jaki sposób o tym decyduje? Dlaczego ludzie opowiadają historie i czy istnieje głęboka struktura wszystkich narracji? Czy kultura amerykańska faworyzuje mężczyzn i męskość oraz białą „rasę”? Czym jest (był?) postmodernizm i jakie to ma znaczenie? Na żadne z tych pytań nie istnieje jedna właściwa odpowiedź – każde z nich dało początek niezliczonym rozprawom i polemikom. Spory te mają znaczenie historyczne, lecz wiele pytań do dziś pozostaje aktualnych. Namysł nad nimi wymaga od nas porzucenia ‘zdroworozsądkowego’ podejścia, które czyni kluczowe kategorie przezroczystymi. Zajęcia (częściowo prowadzone w formie wykładu, głównie jednak w formie dyskusji) stanowią zaproszenie do poważnego myślenia nad podstawowymi kategoriami kulturoznawstwa.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA:
- posiada zaawansowaną wiedzę o różnych szkołach teorii literatury, ich kluczowych założeniach i ramach pojęciowych;
- rozumie istotę najważniejszych sporów w XX-wiecznym amerykańskim kulturoznawstwie i literaturoznawstwie, dotyczących intencji, wartości estetycznej a także zbiorowej i jednostkowej tożsamości;
- potrafi precyzyjnie posługiwać się terminologią używaną w kulturoznawstwie i literaturoznawstwie amerykanistycznym;
UMIEJĘTNOSCI:
- potrafi śledzić ze zrozumieniem skomplikowany wywód teoretyczny;
- potrafi precyzyjnie pisać i mówić na wybrane tematy kulturoznawcze posługując się fachową terminologią
- potrafi trafnie dobrać paradygmat teoretyczny i metody badawcze do zagadnienia kulturoznawczego;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi współpracować w ramach grupy;
- jest otwarty na rozmaite wizje kultury;
- potrafi formułować myśli i opinie w kwestiach kluczowych dla współczesności.
Kryteria oceniania
1. Obecność i udział w zajęciach – 20 %
Studenci przygotowują się do zajęć i biorą głos w dyskusji. Znajomość zadanych tekstów będzie sprawdzana za pomocą kilku krótkich testów. Opuszczenie więcej niż dwóch zajęć oznacza niezaliczenie kursu.
2. Praca pisemna i jej prezentacja podczas zajęć – 30%
Pracę pisemna dotycząca jednego z tematów zajęć (długości 3-5 stron) należy przynieść w dniu, w którym dany temat jest omawiany. Ostateczną wersję (poprawioną po konsultacji z prowadzącą) należy złożyć pod koniec semestru.
3. Prezentacja grupowa - 20%
Podczas ostatnich dwóch spotkań zajęciowych 4-5 osobowe zespoły wygłaszają 20-minutowe prezentacje dotyczące wybranych przez siebie tekstów teoretycznoliterackich. Wybór należy odpowiednio wcześniej skonsultować z prowadzącą, a następnie udostępnić teksty całej grupie. Ocena dla całej grupy – za jakość wyboru, pomysły interpretacyjne, klarowność prezentacji, umiejętność zaangażowania grupy w dyskusję. Mile widziane użycie programu POWERPOINT i rozdane grupie wydruki z kluczowymi tezami
4. Egzamin końcowy - 30%
Egzamin w formie pisemnej w sesji (czas: 1h). Typy pytań: definicje pojęć, test wielokrotnego wyboru, rozpoznawanie cytwatów, krótka rozprawka.
Literatura
1. Teksty teoretyczne wybrane z następujących antologii i podręczników:
• Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP, 2011.
• Hunter, Gordon. American Literature. American Culture. Oxford: Oxford UP, 2011
• Malpas, Simon and Paul Wake, eds. The Routledge Companion to Critical and Cultural Theory. Second Edition. London: Routledge, 2013.
• Rice, Phillip & Patricia Waugh, eds. Modern Literary Theory. A Reader. 4th edition. London: Hodder Arnold, 2004.
• Rivkin, Julie & Michael Ryan, eds. Literary Theory. An Anthology. Second Edition. Malden: Blackwell, 2004.
2. Teksty literackie autorów amerykańskich takich jak:
• Henry James, David Foster Wallace, Ursula LeGuin; Jonathan Franzen, ZZ Packer, Ta-Nehisi Coates (opowadania i eseje)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: