Advanced topics in American History II (Historia USA II - zagadnienia zaawansowane) 4219-AW102-A
Kurs poświęcony jest ważnym, wybranym zagadnieniom z historii Stanów Zjednoczonych po wojnie secesyjnej. Kurs jest ułożony chronologicznie i zostanie poświęcony okresowi od lat 70. XIX w. do lat 80. XX w. W czasie kursu zostaną poruszone takie tematy jak: relacje rasowe, konflikty zbrojne, kultura konsumencka, ruchy społeczne, zmiany w pozycji kobiet.
Zakres tematów zajęć:
- Rekonstruując rekonstrukcję
- Droga do prawdziwej wolności: Alternatywy dla Afro-Amerykanów na Południu
- Jak żyli i mieszkali: klasa średnia w latach 1870-1917
- Sprzedając konsumpcję, 1890-1920
- Zakaz pracy dzieci i redefinicja dzieciństwa
- Homogenizując pluralistyczny naród: propaganda w czasie I wojny światowej
- „Nowa kobieta” lat 20. XX w.
- Dokumentując Wielki Kryzys
- Ciężar władzy: decyzja o zrzuceniu bomby atomowej
- Kampania studentów na rzecz praw obywatelskich w latach 60. XX w.
- Generacja w czasie wojny i niepokoju: agonia Wietnamu
- Demokracja i różnorodność: akcja afirmacyjna w Kalifornii
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- rozumie wybrane tematy z historii USA od czasów Rekonstrukcji do okresu początku XXI w.
- potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości
- zna i umie stosować do analizy wiele typów źródeł, w tym materiały wizualne
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii USA
- potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone
- potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii USA
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi zaprezentować zadany materiał oraz sformułować i obronić swoje zdanie
- potrafi zabrać głos publicznie, prezentując argumenty będące poparciem jego tez
- ceni różnorodność i wielość opinii i kultur
Kryteria oceniania
- prezentacja: 20%
- aktywność na zajęciach: 20 %
- test końcowy: 60%
Literatura
Wheeling and Becker, Discovering the American Past
Artykuły naukowe omawiające poszczególne tematy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: