American History II (Historia USA II) 4219-AW102
Centralnym tematem wykładu jest industrializacja w USA i jej wpływ na amerykańskie życie codzienne, pracę zawodową oraz czas wolny. Ta zmiana także miała wpływ na to, co Amerykanie myśleli o roli rządu; przyczyniła się również do narodzenia się amerykańskiej globalnej dominacji po II wojnie światowej. W czasie wykładu będą również poruszane takie tematy jak: religia, sport, kultura popularna (film, radio, telewizja).
Zakres tematów zajęć:
Społeczne aspekty rekonstrukcji
Narodziny wielkiego biznesu
Urbanizacja i imigracja
Reakcja i reforma: Populizm i Progresywizm
Początki kultury masowej
Pytając o miejsce Ameryki na świecie
Szalone lata 20.
Kryzysowe lata 30.
Narodziny super potęgi
Kultura zimnej wojny oraz kontra kultury
Rewolucja Reagana i wojny kulturowe
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- rozumie wybrane tematy z historii USA od czasów Rekonstrukcji do okresu początku XXI w.
- zna cały szereg faktów i danych dotyczących historii społecznej, kulturowej, politycznej, ekonomicznej USA ostatnich 150 lat
- potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii USA
- potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone
- potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii USA
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- rozumie znaczenie historii USA dla zrozumienie współczesnej kultury amerykańskiej
- potrafi zabrać głos publicznie, prezentując argumenty będące poparciem jego tez
- ceni różnorodność i wielość opinii i kultur
Kryteria oceniania
Egzamin
Forma pisemna, 2 h., ok 15-20 pytań do wyboru z jedną poprawną odpowiedzią; prawda/fałsz; łączenie i grupowanie; terminy do zdefiniowania; nazwy i nazwiska do rozpoznania; wydarzenia do ułożenia w porządku chronologicznym; krótkie eseje (odnoszące się głównie do wymaganych artykułów naukowych)
Pytania egzaminacyjne będą się odnosić do kwestii poruszanych w czasie wykładów oraz opisanych w zadanych materiałach (podręczniku i artykułach naukowych)
Literatura
Podręcznik:
American Journey, t. 2
Artykuły naukowe:
Miller, Zane L. „Boss Cox’s Cincinnati: A Study in Urbanization and Politics.” Journal of American History 54 (4,1968): 823-838.
Sklar, Kathryn Kish. “Hull House in the 1890s: A Community of Women Reformers.” Signs 10 (4/1985): 658-677.
Jeffrey, Julie Roy. “Women in the Southern Farmers’ Alliance: A Reconsideration of the Role and Status of Women in the Late Nineteenth-Century South.” Feminist Studies 3 (1,2/1975): 72-91.
Lash, Christopher. “The Anti-Imperialists, the Philippines, and the Inequality of Men.” The Journal of Southern History 24 (3/1958): 319-331.
Ewen, Elizabeth. “City Lights: Immigrant Women and the Rise of the Movies.” Signs 5 (3/1980): 45-66.
Cohen, Lizabeth. “Encountering the Mass Culture at the Grassroots: The Experience of Chicago Workers in the 1920s.” American Quarterly 41 (1/1989): 6-33.
Blee, Kathleen M. “Women in the 1920s KuKluxKlan.” Feminist Studies 17 (1/1991): 57-77
Sherwin, Martin J. “The Atopic Bomb and the Origins of the Cold War: U.S Atomic-Energy Policy and Diplomacy, 1941-1945.” American Historical Review 78 (4, 1973): 945-968.
Nelson, Bruse. “Organized Labor and the Struggle for Black Equality in Mobile during World War II.” The Journal of American History 80 (3/1993): 952-988.
D’Emilio, John. “Gay Politics, Gay Communities: San Francisco’s Experience.” Socialist Review 50 (11): 77-104.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: