Advanced topics in American History I (Historia USA I - zagadnienia zaawansowane) 4219-AW101-A
Zajęcia skoncentrowane są wokół trzech głównych zagadnień: geneza i rozwój europejskich koloni w Ameryce północnej, powody i konsekwencje amerykańskiej Rewolucji oraz rozwój społeczeństwa amerykańskiego w XIX wieku wraz w wybuchem Wojny Secesyjnej. W trakcie omawiania wymienionych zagadnień poruszane będą też takie tematy jak rola i los rdzennych Amerykanów, geneza i rozwój niewolnictwa oraz ewolucja pozycji kobiet.
Możliwe tematy do pogłębionej analizy:
Wojnę Hiszpanów z Aztekami w Meksyku
Procesy czarownic w Salem
Życie w Massachusetts w XVIII wieku
Polityka w Filadelfii w latach 1790-tych
Kobiety pracujące w fabrykach tekstylnych
Społeczeństwo niewolnicze
Służba Afroamerykanów w armiach Wojny Secesyjnej
Konspekt i wykaz tematów:
Tydzień 1: Czerwone, białe i czarne
Tydzień 2: Pierwszy kontakt
Tydzień 3: Virginia
Tydzień 4: Massachusetts
Tydzień 5: Społeczeństwo XVIII-go wieku
Tydzień 6: Droga do Rewolucji
Tydzień 7: Wojna i rewolucja społeczna
Tydzień 8: Konstytucja i polityka nowej Republiki
Tydzień 9 i 10: Społeczeństwo północy przed wojną
Tydzień 11: Społeczeństwo południa przed wojną
Tydzień 12: Społeczeństwo niewolnicze
Tydzień 13: Droga do secesji
Tydzień 14: Wojna Secesyjna
Tydzień 15: Polityka rekonstrukcji
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Studenci zdobędą wiedzę o najważniejszych zagadnieniach z amerykańskiej historii od pierwszych wypraw kolonialnych po czasy Rekonstrukcji.
2. Studenci zdobędą umiejętność krytycznego zrozumienia roli historyków w rozumieniu historii amerykańskiej.
3. Studenci zdobędą umiejętność analizy źródeł pierwotnych pod względem informacji o czasach w których zostały stworzone.
4. Studenci nauczą się syntezować wiedzę w celu formułowania argumentów dowodzących zrozumienia amerykańskiej historii.
Kryteria oceniania
Studenci podejdą do pisemnego egzaminu końcowego składającego się z trzech krótkich pytań otwartych dotyczących zadanych lektur (40% oceny) oraz jednego długiego pytania otwartego dotyczącego ważnego zagadnienia poruszanego podczas zajęć (60% oceny). Krótkie wypowiedzi pisemne oceniane będą pod względem tego jak trafnie podsumowują argumentację zawartą w wybranej lekturze. Długa wypowiedź pisemna oceniana będzie pod względem jej wszechstronności (jak dobrze odnosi się do różnych aspektów pytania), celności (w jakim stopniu esej odpowiada na pytania i jak przytoczone argumenty wspierają główną tezę), argumentacji (na ile jest ona spójna, logiczna i związana z tematem pytania) oraz udokumentowania (jakość syntezy różnych informacji z wykładów oraz zadanych lektur).
Literatura
Wybór lektur z następującej listy:
Wheeling and Becker, Discovering the American Past, vol. 1
Davidson and Lytle, After the Fact
Merrill, “Indians’ New World”
Nash, “Hidden History of Mestizo America”
Morgan, “The First American Boom”
Morgan, “Puritans and Sex”
Nash, “Urban Wealth and Poverty in Pre-Revolutionary America”
Isaac, “Dramatizing the Ideology of the Revolution”
Crow, “Slave Rebelliousness in North Carolina”
Kerber, “The Republican Mother”
Welter, “The Cult of True Womanhood”
Johnson, “The Modernization of Mayo Greenleaf Patch”
McCurry, “Two Faces of Republicanism”
Johnson, “Smothered Slave Infants”
Pierson, “All Southern Society is Assailed by the Foulest Charges”
Goen, “Broken Churches, Broken Nation”
Faust, “The Civil War Soldier and the Art of Dying”
Harris, “The Creed of the Carpetbaggers”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: