- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ekonomia edukacji 4208-Ee-OG
Zajęcia będą dotyczyć między innymi następujących kwestii:
1. Dylematy współczesnej edukacji (czy szkoła ma przyszłość?).
2. Komu opłaca się edukacja?
3. Edukacja a rozwój gospodarczy i spójność społeczna.
4. Nierówności w dostępie do edukacji.
5. Rozwiązania instytucjonalne w systemach edukacyjnych.
6. Pomiar osiągnięć edukacyjnych i jego implikacje.
7. Edukacja a mobilność przestrzenna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(1) Omawia teorie kapitału ludzkiego . (2) Omawia koncepcje i podejścia w zakresie ekonomii edukacji . (3) Opisuje uwarunkowania funkcjonowania systemów edukacji . (4) Opisuje społeczno-gospodarcze oddziaływanie edukacji powołując się na przykłady badań krajowych i zagranicznych .
Umiejętności
(1) Formułuje pisemną wypowiedź argumentacyjną w zakresie ekonomii edukacji . (2) Formułuje ustną wypowiedź argumentacyjną korzystając z literatury naukowej .
Kompetencje społeczne
(1) Planuje proces badawczy z wykorzystaniem poszczególnych metod ilościowych . (2) Opracowuje plan pracy nad naukowym esejem argumentacyjnym według etapów jego powstawania: od sformułowania problemu do powstania pracy pisemnej i prezentacji multimedialnej .
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (30 pkt) oraz ocena eseju napisanego na temat ustalony z prowadzącym (70 pkt). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt.
Literatura
Udział w zajęciach będzie wymagał czytania tekstów i przygotowania się do dyskusji nad nimi. Prowadzący nie ustala jednak stałego kanonu lektur. Ich dobór będzie zależał od dynamiki pracy i zainteresowań słuchaczy. Poniższa lista lektur ma jedynie charakter orientacyjny.
1. (2011). Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Report o stanie edukacji 2010.Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
2. Baldacci, E., B. Clements, et al. (2008). "Social spending, human capital and growth in developing countries." World Development 36(8): 1317-1341.
3. Ernst&Young and Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową (2009). Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce Warszawa, Ernst & Young & IBnGR.
4. Herbst, M. (2004). "Zróżnicowanie jakości kapitału ludzkiego w Polsce. Od czego zależą wyniki edukacyjne?" Studia Regionalne i Lokalne 17(3).
5. Herbst, M. (2012). Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego. Doświadczenia Polski w perspektywie międzynarodowej. Warszawa, WN Scholar.
6. Levitt, S. D. and S. J. Dubner (2005). Freakonomics. Nowy Jork, HarperCollins Publishers.
7. Rodriguez-Pose, A. and U. Fratesi (2004). "Między rozwojem a polityką społeczną. Europejskie fundusze strukturalne w regionach celu 1." Studia Regionalne i Lokalne 17(3): 5-32.
8. Schab, F. (1991). "Schooling without Learning: Thirty Years of Cheating in High School." Adolescence 26: 839-848.
9. Swianiewicz, P., J. Krukowska, et al. (2012). Edukacja przedszkolna. Polityka samorzadów gminnych w zakresie edukacji przedszkolnej. Warszawa, Wydawnictwo ICM UW.
10. Szapiro, T., Ed. (2004). Mechanizmy kształtujące decyzje edukacyjne. Warszawa, Szkoła Główna Handlowa.
11. Sztanderska, U. and W. Wojciechowski (2008). Czego (nie) uczą polskie szkoły? System edukacji a potrzeby rynku pracy w Polsce, Fundacja Obywatelskiego Rozwoju & Fundacja im. Friedricha Eberta.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: