- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Brokering wiedzy w zarządzaniu publicznym 4208-BWc-OG
Skuteczność działania współczesnej administracji zależy w dużej mierze od przyjętych modeli zarządzania, w tym podejścia do wykorzystania wiedzy w procesie decyzyjnym. Studenci chcący podjąć pracę w sektorze publicznym lub wspierających go firmach badawczych powinni znać podstawy współczesnego zarządzania publicznego.
Celami zajęć są: (1) przybliżenie specyfiki zarządzania publicznego i jego trzech głównych modeli (New Public Governance, New Public Management, Biurokracji) oraz (2) nauczenie podstaw brokeringu wiedzy - wspierania wynikami badań instytucji publicznych.
Elementem zajęć będą: (1) udział w grze "Brokerzy Wiedzy", pozwalającej poznać w symulowanej rzeczywistości działania jednostek analitycznych wspierających decydentów, (2) warsztat „Learning Agenda” pozwalający planować uczenie się organizacji, (3) spotkania z praktykami brokeringu wiedzy [jeżeli zniesione zostaną ograniczenia związane z epidemią COVID-19].
Dodatkowo uczestnicy zajęć w oparciu o literaturę tematu będą tworzyć mapy myśli opisujące różne modele zarządzania publicznego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student…
(1) Rozumie specyfikę zarządzania w sektorze publicznym (K_W01).
(2) Charakteryzuje trzy podstawowe paradygmaty zarządzania w sektorze publicznym i wskazuje różnice między nimi (K_W01).
(3) Zna mechanizmy brokeringu wiedzy w organizacjach publicznych (K_W01)
W zakresie umiejętności student…
(1) Krytycznie analizuje literaturę z zakresu zarządzania publicznego (K_U02).
(2) Tworzy mapy myśli (mind maps) (K_U03).
(3) Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role, adekwatne do stawianych zadań i celów (K_U09)..
(4) Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pełnieniem różnych funkcji społecznych i zawodowych w gospodarce przestrzennej (K_U05).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową ćwiczeń składają się:
(1) wyniki prac przygotowywanych zespołowo (80%) - mapy myśli, wyniki gry symulacyjnej i warsztatów;
(2) bieżąca, indywidualna aktywność na zajęciach (20%).
Literatura
1. Agranoff, R. (2006) Inside Collaborative Networks: Ten Lessons for Public Managers. Public Administration Review, 66(4), 56-65.
2. Hausner, J. (2008). Zarządzanie publiczne. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar., rozdział 1.
3. Hood, C. (1991) A public management for all seasons? Public Administration, 69(1), 3-19.
4. Mazur, S. & Olejniczak, K. (2012). “Rola organizacyjnego uczenia się we współczesnym zarządzaniu publicznym”, w: Olejniczak, K. (red.) Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, s.25-60. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
5. Mintzberg, H. (1996) Managing government. Governing management. Harvard Business Review, May-June, 75-84.
6. Olejniczak, K., Raimondo, E. & Kupiec, T. (2016). “Evaluation units as knowledge brokers: Testing and calibrating an innovative framework”. Evaluation, 22(2), 168-189.
7. Olsen, J. (2006). “Maybe it is time to rediscover bureaucracy”. Journal of Public Administration Research and Theory, 16(1), 1-24.
8. Rainey H., Y.Chun (2005): Public & private management compared w: Ferile E., Lynn L., Pollitt Ch. (eds.) The Oxford Handbook of Public Management, Oxford University Press.
9. Tyler, C. (2013). “Top 20 things scientists need to know about policy-making”. The Guardian, Monday 2 December.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: