- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ankiety, eksperymenty, wywiady - badania efektów polityk publicznych 4208-BEPP-OG
Ćwiczenia służą zaznajomieniu studentów z rolą ewaluacji na wszystkich etapach programów i polityk publicznych i praktycznemu opanowaniu umiejętności projektowania i realizacji badań ewaluacyjnych.
Zagadnienia omawiane na zajęciach będą obejmowały następujące kwestie.
(1) Programy publiczne jako teorie - logika interwencji.
(2) Typy, funkcje ewaluacji, jej miejsce w cyklu polityk publicznych, czyli kiedy jakie badania realizujemy.
(3) Pytania badawcze i kryteria ewaluacyjne, czyli co tak naprawdę oceniamy.
(4) Efekty deadweight, substytucji, przesunięcia – czy to co obserwujemy rzeczywiście jest efektem programu.
(5) Ankiety jako przykład metody ilościowej – przygotowanie kwestionariusza i realizacja.
(6) Wywiady jako przykład metody jakościowej – przygotowanie scenariusza, realizacja.
(7) Eksperymenty i quasi-eksperymenty – najmocniejsza metoda badania wpływu programów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student…
(1) Poznaje kompletny zestaw podejść i metod analizy interwencji publicznych (K_W01)
(2) Wymienia podstawowe typy pytań i kryteriów ewaluacyjnych (K_W03).
(3) Zna założenia strukturyzacji badań ewaluacyjnych K_W03).
W zakresie umiejętności student…
(1) Potrafi zaplanować projekt ewaluacyjny (K_U01).
(2) Potrafi dobrać metody i podejście badawcze do potrzeb informacyjnych (K_U02).
W zakresie kompetencji społecznych…
(1) pracuje w zespole nad rozwiązaniem przykładowych problemów badawczych (K_K02).
(2) organizuje pracę w ramach grupy i planuje badania (K_K02).
Kryteria oceniania
Podstawę oceny stanowią: wyniki pracy zespołowej i indywidualnej na zajęciach.
Literatura
1. Olejniczak K, Kozak M, Ledzion B (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
2.Rossi P.H., Freeman H.E., Lipsey M.W., 1999, Evaluation: A Systematic Approach. 6th Edition, Sage Publications Inc., Thousand Oaks – London.
3. Ewaluacja oparta na teorii w złożonym otoczeniu społeczno-ekonomicznym, pod red. J. Pokorski, Z. Popis, T. Wyszyńska, K. Hermann-Pawłowska, PARP, Warszawa
2. Pawson R. (2006). Evidence-Based Policy: A Realist Perspective. SAGE Publications Ltd.
5. Olejniczak, K. (2014). “Modele logiczne”; w: Ledzion, B., Olejniczak, K. & Rok, J. (ed.) Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej, p.21-41. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: