Wstęp do Badań Latynoamerykańskich 4206-AK01z
Zakres tematyczny:
1. Wprowadzenie. Uporządkowanie pojęć. Uszczegółowienie tematyki. Sugestie na temat literatury. Formy prowadzenia zajęć. Forma zaliczenia.
2. Percepcja Ameryki Łacińskiej i możliwe racje zainteresowania nią.
A\ Ameryka Łacińska: możliwe interpretacje tego pojęcia
B\ Racjonalne przesłanki zainteresowania Ameryką Łacińską
a) Poznawcze bezpośrednie
b) Poznawcze - porównawcze: Ameryka Łacińska możliwym źródłem zrozumienia samego siebie
3. Początki badań nad Amerykami - okres dominacji Hiszpanii
A\ Odkrycia:
a) Odkrycie Nowego Świata
b) Współczesne interpretacje "wynalezienia" i "oswajania" Ameryki
B\ Początkowa faza zasiedlania Ameryki a studia nad Amerykami jako źródła późniejszych studiów latynoamerykańskich
a) Rola pierwszych kronikarzy
b) Hiszpański spór filozoficzny o Amerykę i Amerykanów
c) Pierwsi "amerykaniści" amerykańscy
4. Ameryka przestaje być wyłącznie hiszpańska: udział innych krajów europejskich we wczesnym poznawaniu i opisywaniu Ameryk
A\ Ku ostatecznemu podziałowi kolonialnemu
B\ Brytyjczycy, Francuzi, Holendrzy i Portugalczycy w poznawaniu Ameryk
5. Międzynarodowa debata filozoficzna nad Amerykami: XVI-XIX w.
(Montaigne, De Pauw, Buffone, Voltaire, Montesquieu i inni)
6. Drugie, naukowe odkrywanie Ameryk
A\ Oświecenie: przesłanki intelektualne i poznawcze
B\ Wybijanie się na niepodległość: polityczne przesłanki prospekcji zasobów
C\ "Rządzić to zaludniać": masowa imigracja i jej znaczenie w poznawaniu i upowszechnianiu wiedzy o Ameryce Łacińskiej
7. Nowoczesne studia latynoamerykańskie
A\ Dyscyplinarne studia latynoamerykańskie (antropologia, archeologia, historia, geografia, lingwistyka)
B\ Międzynarodowy ruch naukowy: jego rola w rozwoju studiów latynoamerykańskich
C\ Ewolucja studiów latynoamerykańskich w okresie od końca XIX do połowy XX w.
D\ Studia latynoamerykańskie w okresie l950-2000. Dylematy współczesnych studiów latynoamerykańskich. Czy obecny model studiów latynoamerykańskich ulega wyczerpaniu?
8. Studia latynoamerykańskie w Polsce
A\ Udział Polaków w poznawaniu Ameryki Łacińskiej w XIX i XX w.
B\ Rola masowej emigracji do Ameryki Łacińskiej
C\ Intensywny rozwój w okresie 1960-2000
D\ Aktualne instytucje, tematy badawcze, efekty badań
E\ Kształcenie latynoamerykańskie
9. Współczesny obraz studiów latynoamerykańskich na świecie
A\ Organizacje międzynarodowe
B\ Międzynarodowe latynoamerykańskie prestiżowe kongresy i konferencje
C\ Przegląd najważniejszych instytucji studiów latynoamerykańskich na świecie
10. Informacja, dokumentacja i publikacje o Ameryce Łacińskiej
Zakres tematyczny ćwiczeń:
W mniejszych grupach ćwiczeniowych będą prowadzone zajęcia na które złożą się:
Przeglądy publikacji ogólnych i specjalistycznych
Omawianie wybranych tekstów
Omawianie programów badań i kształcenia w różnych ośrodkach studiów latynoamerykańskich
Omawianie programów prestiżowych kongresów latynoamerykańskich
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura do wykładu jest przyczynkarska i rozproszona. W związku z tym tu nie ma na jej temat informacji. Sugestie na temat literatury będą przekazywane studentom w czasie wykładu oraz towarzyszących mu ćwiczeń. Przygotowywany jest skrypt tematyczny.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: