Seminarium dyplomowe 4103-5M7S-SD
Seminarium ma na celu zapoznanie studentów z teorią pisania pracy dyplomowej a także służy konsultacjom przy pisaniu pracy licencjackiej na temat wybranego przez studenta zagadnienia z dziedziny dostępnej w ofercie seminariów na dany rok akademicki. W trakcie seminarium student przygotowany jest do napisania pracy licencjackiej na temat wybranego przez studenta zagadnienia z zakresu tematów omówionych w ramach konwersatorium z historii literatury krajów niemieckiego obszaru językowego, historii krajów niemieckiego obszaru językowego, językoznawstwa lub dydaktyki przedmiotowej. Studenci konsultują z promotorem metodologię części teoretycznej i praktycznej pracy, zawierającej konspekty lekcji. Praca dyplomowa powinna łączyć wiedzę teoretyczną z jej praktycznym wykorzystaniem w szkolnictwie, w różnych grupach wiekowych i na różnych poziomach nauczania. W związku z powyższym student zobowiązany jest do przygotowania trzech konspektów lekcji pozwalających zaprezentować możliwość wprowadzenia zagadnień związanych z pracą dyplomową na lekcjach języka obcego w szkołach.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza- absolwent zna i rozumie:
K_W01 w podstawowym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02 wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych
K_W03 podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
K_W21 podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego
Umiejętności - absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych
K_U03 w sposób podstawowy dokonać oceny jakości w nauczaniu języków obcych
K_U06 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U09 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
K_U10 w podstawowym zakresie analizować przykłady działań badawczych oraz konstruować i prowadzić proste badania pedagogiczne; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań
K_U15 w sposób podstawowy prowadzić badania edukacyjne niezbędne do opracowania diagnoz potrzeb podmiotów edukacji
K_U16 argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U17 porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym
K_U18 przygotować typowe prace pisemne w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U19 przygotować wystąpienia ustne, w języku polskim i języku obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U20 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień psychologicznych i pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii, pedagogiki, jak i innych powiązanych z nimi dyscyplin
K_U21 w sposób zaawansowany w zakresie komunikacji interpersonalnej używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
K_U26 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych i ew. nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K03 świadomego dostrzegania etycznego wymiaru w badaniach naukowych
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K13 odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
W semestrze zimowym: aktywny udział w zajęciach i przygotowanie pierwszego rozdziału pracy.
W semestrze letnim: aktywny udział w zajęciach i przygotowanie całości pracy.
Literatura
Bausch, K.-R. (red.). 2007. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke
Bischoff, E. Leitfaden für das Schreiben einer wissenschaftlichen Arbeit. www.arbeitschreiben.de. 30.09.2008
Coste, D. i in. 2003. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: CODN
Konarzewski, K. 2000. Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa: WSiP
Roche, J. (2005): Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik
Wilczyńska, W; Michońska-Stadnik, A. (2010): Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: