Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego - moduł C 4103-5M1S-PNJN
Uczestnicy rozumieją bez większych trudności programy telewizyjne i filmy, długie i złożone teksty informacyjne i literackie, a także teksty specjalistyczne z zakresu nauczania języków obcych.
Potrafią precyzyjnie formułować swoje myśli i poglądy, nawiązując do wypowiedzi rozmówców. Porozumiewają się płynnie i spontanicznie, bez widocznego namyślania się w celu znalezienia właściwych sformułowań, ze szczególnym uwzględnieniem sfery zawodowej (nauczanie języków obcych).
Potrafią formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich wybrane podtematy lub poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją.
Potrafią się wypowiadać w zrozumiałych i dobrze zbudowanych tekstach, dosyć szeroko przedstawiając swój punkt widzenia. Opisują złożone zagadnienia w prywatnych listach, rozprawkach i opracowaniach, podkreślając kwestie, które uważam za najistotniejsze. Potrafią dostosować styl tekstu do potencjalnego czytelnika, ze szczególnym uwzględnieniem stylu naukowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych.
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U09 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych w języku niemieckim, dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach, z wykorzystaniem różnych źródeł
K_U10 potrafi bez trudności rozumieć rozmowy na znane mu i omawiane na zajęciach tematy
K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania,
Kryteria oceniania
I. Informacje ogólne
Do zaliczenia semestru konieczne jest uzyskanie 60 % punktów w 4 obszarach:
-praca na zajęciach (wypowiedzi ustne, praca grupowa, udział w dyskusji, wykonywanie zadań komunikacyjnych) – 20 %,
-praca samodzielna na platformie, testy leksykalno-gramatyczne – 20%
- projekt dydaktyczny - Popkultur - 20%
- test zaliczeniowy (tylko w semestrze zimowym), prace domowe (przygotowane wypowiedzi ustne i prace pisemne) – 40 %
(w każdym z tych obszarów przynajmniej 50%)
II. Kryteria oceny dłuższych wypowiedzi ustnych
Prezentacja, krótki referat, dłuższa wypowiedź ustna, a także wypowiedź na egzaminie ustnym oceniane są według następujących kryteriów:
- zrozumienie polecenia/treść wypowiedzi
- skuteczność interakcyjna/dobór środków językowych
- poprawność językowa ( gramatyczno-leksykalna, stylistyczna)
- poprawność w zakresie wymowy i intonacji, płynność wypowiedzi
Dokładne kryteria oceny są także podane studentom przed każdym ocenianym wystąpieniem ustnym.
III. Kryteria oceny prac pisemnych
Ocena prac pisemnych obejmuje następujące elementy:
-Treść, zgodność z tematem
-Kompozycja, dobór słownictwa
-Poprawność formalna
IV. Uwagi końcowe i sposób wyliczenia oceny za semestr
Ocenę wyliczamy na podstawie ilości punktów uzyskanych u poszczególnych wykładowców oraz punktów z testu końcowego w semestrze zimowym.
V. Egzamin
Język prowadzenia: niemiecki
Skrócony opis:
na poziomie C1 według ESOKJ
Egzamin odbywa się w sesji letniej i ma formę pisemną i ustną na poziomie C1 według ESOKJ.
Pełny opis:
Egzamin pisemny
Składa się z 4 części: słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, wypowiedź pisemna oraz test leksykalny. Na napisanie testu student ma 180 minut.
Za egzamin można uzyskać maksymalnie 100 pkt, które przeliczane są na ocenę.
Aby zaliczyć tę część egzaminu należy uzyskać 60% punktów.
Egzamin ustny
Na egzamin ustny wymagana jest: umiejętność streszczania artykułów prasowych na poziomie C1, znajomość leksyki oraz struktur gramatycznych na poziomie C1
Egzamin składa się z 2 zadań:
- streszczenie tekstu wylosowanego przez studenta (z zestawu tekstów omawianych podczas zajęć)
- wypowiedź ustna do dwóch zadań dotyczących treści omawianych na zajęciach w semestrze zimowym i letnim, wylosowanych przez studenta
Na egzamin student zgłasza się 30 minut przed jego rozpoczęciem, losuje tekst i przygotowuje jego streszczenie - na przygotowanie tekstu zdający ma 20 minut.
Efekty kształcenia:
Egzamin ma sprawdzić/potwierdzić następujące efekty kształcenia:
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych.
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U09 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych w języku niemieckim, dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach, z wykorzystaniem różnych źródeł
K_U10 potrafi bez trudności rozumieć rozmowy na znane mu i omawiane na zajęciach tematy
K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania
Metody i kryteria oceniania:
Ocena z egzaminu pisemnego: oceniane są: rozumienie ze słuchu (15), czytanie ze zrozumieniem (10), pisanie (25), użycie języka (50).
Za cały egzamin można uzyskać 100 punktów. Punkty przeliczane są na ocenę szkolną.
Tabela przeliczania punktów na ocenę:
60 – 67,5 = 3,0
68 – 76 = 3,5
76,5 – 84,5 = 4,0
85 – 93 = 4,5
93,5 – 100 = 5,0
Ocena z egzaminu ustnego
Kryteria oceniania:
- zrozumienie polecenia/treść wypowiedzi
- skuteczność interakcyjna/dobór środków językowych
- poprawność językowa ( gramatyczno-leksykalna, stylistyczna)
- poprawność w zakresie wymowy i intonacji, płynność wypowiedzi
Umiejętności językowe:
a/ płynna i poprawna komunikacja w sytuacjach towarzyskich i zawodowych
b/dobór odpowiedniego stylu i słownictwa
c/umiejętności wyjaśniania i uzasadniania własnych opinii
d/ prezentacja tematów i poglądów
Punkty za poszczególne kryteria:
Treść: 1 - 2 pkt.
Słownictwo: 2 - 3 pkt.
Gramatyka: 2,5 - 3 pkt.
Płynność wypowiedzi/wymowa : 0,5 - 2 pkt.
ŁĄCZNIE max. 10 punktów za każde zadanie ustne
Tabela przeliczania punktów na ocenę:
18 – 20,5 = 3,0
21 – 24 = 3,5
24,5 – 25,5 = 4,0
26 – 27 = 4,5
27,5 – 30 = 5,0
Średnia z ocen uzyskanych z egzaminu ustnego i pisemnego jest oceną końcową z egzaminu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Materiały przygotowane przez wykładowcę z mediów niemieckojęzycznych, umożliwiające osiągnięcie celów kształcenia
Teksty prasowe
- z tygodników niemieckich np.: Stern, Focus, Der Spiegel,
- dzienników np.: Frankfurter Allgemeine, Die Zeit, Die Welt ,
- serwisy internetowe
- krótkie teksty literackie
- Autentyczne teksty audio i audio-video z niemieckojęzycznego radia i telewizji
Literatura dodatkowa:
- Perlmann-Balme, M. i in. "Sicher C1" München: Hueber
- Rusch, P. i Glaboniat, M. "Profile Deutsch" München: Langenscheidt
- Buscha A., Erkundungen: DaF: Lehrerhandbuch B2 – C1. Leipzig, cop. 2017
- Jin F., Grammatik aktiv B2-C1. Berlin, 2019. Dr. 5.
- Buscha A., C Grammatik: Übungsgrammatik DaF: C1-C2, Leipzig, 2013. Dr.1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: