Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego - moduł B 4103-4M1S-PNJN
Zajęcia mają na celu rozwijanie sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstów pisanych, umiejętności rozumienia kompleksowych wypowiedzi na różne tematy; sprawność mówienia - swobodne wypowiadanie się w różnych sytuacjach życia codziennego i zawodowego, wyrażenie opinii, umiejętność argumentacji; sprawność pisania – różne formy tekstu, referaty oraz prezentacje - przedstawienie poglądów i ich uzasadnienie.
Zajęcia mają także na celu wprowadzenie i wyćwiczenie sprawnego posługiwania się językiem akademickim oraz językiem komunikacji lekcyjnej.
Zakres tematyczny na semestr zimowy
• Sprache
• Weiterbildung
• Bewerbungen
• Jugend und Erinnerungen
• Biografien
• Politik und Gesellschaft
• Tourismus
• Regeln
• Konzerte und Veranstaltungen
• Geschichte
• Umwelt und Klima
• Zukunftsvisionen
Zakres tematyczny na semestr letni
• Unterwegs
• Wohnen
• Geld
• Berufseinstieg
• Musik
• Lebenslang Lernen
oraz zagadnienia gramatyczne i Moodle-Kursraum,
kurs online z zakresu Lehrersprache – semestr letni
Nakład pracy studenta:
– 240 godzin uczestnictwa w ćwiczeniach,
– 360 godzin pracy własnej (przygotowanie do zajęć i egzaminu, praca na platformie Moodle, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W03 zna podstawowe słownictwo i struktury gramatyczne z zakresu praktycznej nauki języka niemieckiego nawiązujące do przerabianych tematów
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów potrzebnych do poszerzenia znajomości języka niemieckiego, np. poprzez przygotowywanie prezentacji czy odpowiedzi ustnych z wykorzystaniem powyższych źródeł
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności analizy, streszczenia, formułowania różnych wypowiedzi, referowania itd. w języku niemieckiego, korzystając z różnych źródeł (radio, internet, telewizja, prasa, kino) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U09 potrafi formułować wypowiedź ustną na zadany temat związany z programem zajęć ze szczególnym uwzględnieniem formułowania przyczynku do dyskusji, tez i wniosków, argumentowania, prowadzenia dyskusji z wykorzystaniem adekwatnego dla danego obszaru tematycznego słownictwa
K_U10 potrafi bez trudności rozumieć skomplikowane rozmowy i dyskusje, audycje radiowe na znane mu i omawiane na zajęciach tematy
K_U12 posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych, w języku niemieckim, dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach, z wykorzystaniem różnych źródeł
K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania,
K_K05 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
I. Informacje ogólne
Elementy obowiązkowe w systemie oceniania:
• pisemne zadania domowe (większe teksty pisane w domu),
• wypowiedzi ustne – ustna aktywność na zajęciach,
• prace sprawdzające, pisane na zajęciach,
• aktywność, obecność, przygotowanie do zajęć – w tym przygotowanie tekstów, mniejszych zadań pisemnych itp.,
• przygotowywana, dłuższa wypowiedź studenta (może być przygotowana i przedstawiona w parach), np. prezentacja, krótki referat, műndliche Űberprűfung,
• portfolio
• rozwiązane zadania z Arbeitsbuch, praca systematyczna
• praca w Moodle-Kursraum
• test semestralny
• zaliczenie kursu online z zakresu „Lehrersprache”, semestr letni
II. Kryteria oceny dłuższych wypowiedzi ustnych
Prezentacja, krótki referat, dłuższa wypowiedź ustna, „mündliche Űberprüfung” , a także wypowiedź na egzaminie ustnym oceniane są według następujących kryteriów:
Gramatyka: 2,5 - 3 pkt.
Słownictwo: 2 - 2, 5 pkt.
Treść: 1 - 2 pkt.
Płynność wypowiedzi : 0,5 - 1 pkt.
Wymowa: 1, 5 - 2 pkt
ŁĄCZNIE 10 punktów
Dokładne kryteria oceny są także podane studentom przed każdym ocenianym wystąpieniem ustnym.
III. Kryteria oceny prac pisemnych
Ocena prac pisemnych obejmuje następujące elementy:
Poprawność językowa + Słownictwo + Komunikatywność oraz zgodność z tematem + Budowa tekstu – kompozycja i spójność tekstu.
Każde z wymienionych kryteriów oceniane jest w punktach.
IV. Portfolio
Elementem zaliczenia jest także portfolio. Portfolio powinno być prowadzone w sposób usystematyzowany i składać się z następujących części:
1. Klausuren und Korrekturen
2. Schriftliche Hausarbeiten und Korrekturen
3. Zusatzmaterialien (Texte, Űbungen)
4. Interessensgebiet
5. Präsentationen
Student przedstawia na koniec semestru każdemu z wykładowców portfolio z materiałami z zajęć. Niepełne, chaotyczne port folio musi zostać uzupełnione, usystematyzowane i ponownie przedłożone do zaliczenia.
V. Uwagi końcowe i sposób wyliczenia oceny za semestr
Ocenę wyliczamy na podstawie ilości punktów uzyskanych u poszczególnych wykładowców oraz punktów z testu.
Na koniec semestru punkty uzyskane u wszystkich prowadzących oraz punkty z testu (Abschlusstest) są sumowane.
Aby zaliczyć semestr student musi:
- uzyskać minimum 60% punktów u każdego wykładowcy oraz
- uzyskać minimum 60% punktów z każdego elementu testu końcowego, czyli 60% za HV, 60% za LV, 60 % z gramatyki i 60% za część pisemną.
Na zakończenie sesji zimowej i letniej, w semestrze zimowym w 2. Lub 3. poniedziałek stycznia 2014, a w semestrze letnim 2. lub 3. poniedziałek maja odbędzie się końcowy test zaliczeniowy. Test zaczyna się od godz. 9.00 , trwa 3 godziny i w tym czasie nie odbywają się inne zajęcia. Test składa się z następujących części:
- HV, LV, Schreiben oraz z testu leksykalno- gramatycznego ( gramatyka – tylko z materiału przerabianego na zajęciach. (Gramatyka sprawdzana jest w ramach przedmiotu Gramatyka Praktyczna).
Studenci 2. roku mogą uzyskać maksymalnie 300 punktów (200 od wykładowców + 100 pkt. za test końcowy) w semestrze.
VI. Egzamin
Egzamin odbywa się w sesji letniej i ma formę ustną.
Na egzamin wymagana jest:
– znajomość zagadnień przedstawionych i ćwiczonych na ćwiczeniach w ciągu całego roku akademickiego. (2 pytania)
– streszczenie tekstu z niemieckiej prasy codziennej
Kryteria oceny:
– słownictwo
– treść: związek wypowiedzi z tematem, samodzielność, kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość)
– poprawność gramatyczna
– poprawność fonetyczna
– płynność wypowiedzi
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa
• Menschen B1.2. Kursbuch und Arbeitsbuch. Hueber
• Sicher B1+. Kursbuch und Arbeitsbuch. Hueber
• Moodle-Kursraum dla polecanych podręczników. Hueber
• www.hueber.de/Menschen
• www.hueber.de/Sicher
• kurs online Lehrersprache – semestr letni
Inne materiały
- materiały radiowe,
- fragmenty filmów, reportaży telewizyjnych
- dodatkowe materiały leksykalne (np. teksty i artykuły z prasy niemieckojęzycznej) przygotowane przez prowadzącego zajęcia;
- materiały gramatyczne przygotowane przez prowadzącego zajęcia
- inne materiały, np. audiowizualne, przygotowane przez prowadzącego zajęcia;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: