Dydaktyka ogólna 4103-3M3S-DO
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie dydaktyczne studentów do organizacji procesów nauczania i uczenia się języków obcych. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie formułowania celów nauczania, organizacji procesu kształcenia oraz projektowania działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów, kierowania klasą, diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia, a także wykorzystania języka jako narzędzie pracy nauczyciela Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy, nauczania na odległość z wykorzystaniem platformy e-learningowej oraz społecznych form uczenia się.
Omawiane zagadnienia to:
1.1. Dydaktyka i glottodydaktyka. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole.
1.2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa.
Współczesne koncepcje nauczania języków obcych.
Alternatywne metody nauczania języków obcych, szkolnictwo alternatywne.
Nauczyciel języków obcych jako refleksyjny praktyk.
1.3. Proces nauczania – uczenia się. Środowisko uczenia się, techniki uczenia się. Cele nauczania języków obcych – źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metody komunikacyjnej. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się (społeczne formy uczenia się, otwarte formy nauczania). Środki dydaktyczne, media w nauczaniu języków obcych.
1.4. System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie. Nauka języków obcych w polskim systemie szkolnictwa. Aspekty prawne funkcjonowania systemu oświaty i szkoły, elementy prawa oświatowego. Podstawa programowa, Europejskie Portfolio Językowe, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Wzorce i modele programów nauczania języków obcych. Programy nauczania dwujęzycznego. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej.
1.5. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Ład i dyscyplina w szkole i na lekcji języka obcego. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w na lekcji języka obcego. Edukacja włączająca. Indywidualizacja nauczania.
1.6. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania.
Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: przedszkola i szkoły ogólnodostępne, integracyjne oraz specjalne, klasy terapeutyczne, indywidualne nauczanie.
1.7. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrzszkolny system oceniania, sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.
1.8. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. Edukacyjne zastosowania mediów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA KIERUNKU STUDIÓW NAUCZANIE JĘZYKÓW OBCYCH „DYDAKTYKA OGÓLNA”
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej, właściwą dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych zorientowaną na zastosowania praktyczne w zakresie nauczania języków obcych H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu glottodydaktyki, zorientowaną na zastosowania praktyczne w zakresie nauczania języków obcych H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki H1P_W03
K_W04 ma podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych H1P_W06
K_W05 ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych H1P_W07
K_W06 ma podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach związanych z pracą w instytucjach edukacyjnych H1P_W09
Umiejętności
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02
K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych H1P_U03
K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem języków obcych H1P_U04
K_U05 posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości w nauczaniu języków obcych H1P_U06
K_U08 potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania H1P_U09
Kompetencje społeczne
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03
K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu H1P_K04
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
-pisemne testy zaliczeniowe (40%),
-przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych i praca własna z wykorzystaniem platformy e-learningowej (30%),
-aktywny udział w zajęciach - symulacje stosowania technik nauczania i prezentacja przygotowanych materiałów (30%).
Ocena końcowa wynika z sumy punktów uzyskanych za wykonanie poszczególnych prac. Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 - 2,0
60-68 - 3,0
69-78 - 3,5
79-88 - 4,0
89-96 – 4,5
Powyżej 97 – 5,0
Literatura
Albers, G. / Bolton, S. (1993) : Testen und Prüfen in der Grundstufe. Berlin / München: Langenscheidt.
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt
Bovet, G. / Huwendiek, V. (2000): Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf. Berlin: Cornelsen. S. 240 - 263
Dakowska, M. (2003): Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: UW
Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt
Głowacka B. (2005): Czego Janek się nauczy... Przewodnik metodyczny dla nauczycieli do Europejskiego Portfolio Językowego. Warszawa: CODN
Lehner, M. (2009): Allgemeine Didaktik. Bern: Haupt
Niemierko, B. (2002): Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP
Roche, J. (2005): Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Francke
Schwerdtfeger, I. C. (2005): Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin / München: Langenscheidt
Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt
Zawadzka, E. (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls
Zawadzka-Bartnik, E (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls
Ziebell, B. (2000): Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin / München: Langenscheidt
Czasopisma „Fremdsprache Deutsch“ i „Języki obce w szkole” – wybrane numery
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: