Praktyka opiekuńczo-wychowawcza 4103-2M2S-PP
Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli poprzez:
• zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności poznanie wypełnianych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, personelu, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
• obserwowanie: aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci/młodzieży w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie, aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) - dziecko oraz interakcji między dziećmi/młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku), procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń, czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć, integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej itp., dynamiki grupy (klasy), ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci/młodzieży, działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;
• współdziałanie z opiekunem praktyk w placówce opiekuńczo-wychowawczej (nauczycielem-mentorem) w: sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, podejmowaniu działań na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
• pełnienie roli opiekuna-wychowawcy, a w szczególności: diagnozowanie dynamiki grupy oraz pozycji społecznej jednostek w grupie, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń, samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek, sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci, organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę, działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć, animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizacja pracy dzieci/młodzieży w grupach zadaniowych, podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych), odejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad, sprawowanie opieki nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki;
• analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
• ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), analiza oceny zewnętrznej przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań, omawianie gromadzonych doświadczeń w grupie studenckiej podczas zajęć przynależnych Modułowi 2.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W05 elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
K_W06 w uporządkowany sposób procesy wychowania i kształcenia oraz ich filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne, psychologiczne i medyczne podstawy
K_W11 w sposób podstawowy i uporządkowany różne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W13 w podstawowym zakresie strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W14 w sposób podstawowy różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W15 w elementarnym zakresie metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W16 w podstawowym zakresie budowę i funkcje systemu edukacji
K_W20 w podstawowym stopniu zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją
Umiejętności - absolwent potrafi:
K_U07 dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności psychopedagogicznej
K_U08 wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U11 ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej
K_U12 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań wychowawczych ; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów psychologicznych i pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań
K_U13 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U14 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
K_U27 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
K_K10 podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej
K_K11 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
K_K12 dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, postępowania zgodnie z zasadami etyki
K_K13 odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Student jest zobowiązany do dokumentacji odbywanej praktyki. Podstawą jej zaliczenia oraz oceny końcowej jest przedstawienie portfolio zawierającego:
1. Kartę zadań wraz z podpisem nauczyciela-mentora, potwierdzającego wykonanie zadań
2. Opis wykonanych zadań, przynależnych ocenie końcowej (zgodnie ze wskazaniami tabeli). Konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań,
omawianie gromadzonych doświadczeń w grupie studenckiej, ocena dokumentacji praktyki.
Zadanie Ocena końcowa za praktykę Modułu 2
1. Opis podstawowych zadań, funkcji i dokumentacji przedszkola w zakresie pracy wychowawczej i opiekuńczej.
2. Opis podstawowych zadań, funkcji i dokumentacji szkoły podstawowej w zakresie pracy wychowawczej i opiekuńczej
3. Przedstawienie 3 konspektów zajęć (wraz z ich dokumentacją) przeprowadzonych samodzielnie w świetlicy szkolnej Dostateczna (3)
4. Zaplanowanie (napisanie scenariusza) i przeprowadzenie zajęć o charakterze profilaktycznym lub wychowawczym w przedszkolu lub szkole podstawowej lub aktywne uczestnictwo w zajęciach animacji kulturalnej, oświatowej lub wychowawczej w przedszkolu lub szkole podstawowej (np. przygotowanie scenariusza zajęć krótkiej wycieczki, zajęć dramowych, teatralnych itp. , okolicznościowych występów dzieci i przeprowadzenie ich w przedszkolu lub szkole podstawowej. Dobra (4)
5. Zaplanowanie i przeprowadzenie pod opieką nauczyciela-mentora zajęć opartych na założeniach pedagogiki zabawy. Zajęcia mogą być przeprowadzone w przedszkolu lub szkole podstawowej (może to być również placówka integracyjna) Bardzo dobra (5)
6. Do wyboru:
a) Wstępne diagnozowanie trudności w nauce czytania, pisania lub/i liczenia lub też zaburzeń zachowania dziecka w wieku szkolnym (6-12 lat), zaplanowanie i przeprowadzenie fragmentu zajęć (lub jednej jednostki zajęć) reedukacyjnych lub terapeutycznych związanych z problemem zachowania (agresja, ADHD, fobia szkolna, wycofanie i nieśmiałość, lęk separacyjny itp.)
b) Zaplanowanie i przeprowadzenie fragmentu zajęć (lub jednej jednostki zajęć) przeznaczonych dla dzieci szczególnie uzdolnionych
c) Zaplanowanie i przeprowadzenie fragmentu zajęć (lub jednej jednostki zajęć) przeznaczonych dla dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością ruchową lub narządów zmysłów. Zadanie to należy wykonać w klasie integracyjnej lub świetlicy szkolnej w szkole integracyjnej.
Uwaga: wybrane zadanie a, b lub c musi odbywać się pod kierunkiem mentora szkolnego lub innego nauczyciela, nauczyciela wspierającego, pedagoga, reedukatora, psychologa szkolnego, logopedy itp. wskazanego przez mentora. Celująca (5!)
Literatura
Nie dotyczy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Nauczanie j. niemieckiego ze specjalnością dod. nauczanie j. angielskiego, stacjonarne I stopnia
- Nauczanie j. niemieckiego ze specjalnością dod. nauczanie j. francuskiego, stacjonarne I stopnia
- Nauczanie j. niemieckiego ze specj. dod. naucz. przedm. Historia i społeczeństwo, stacj. I stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: