Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 4103-1M2S-PPW
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu teoretycznych podstaw pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, współpracy z jego rodzicami oraz środowiskiem, z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Tematyka kursu realizowana będzie w obrębie następujących obszarów:
Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji.
Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka.
Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka.
Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi.
Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie odporności emocjonalnej.
Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje.
Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
K_W12 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
K_W15 zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W20 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U14 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U21 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań wychowawczych; potrafi generować rozwiązania konkretnych programów psychologicznych i pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań
K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K08 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej
Kryteria oceniania
Kontrola obecności na zajęciach
Prezentacja multimedialna (50% oceny końcowej)
Kolokwium pisemne (50% oceny końcowej)
Literatura
Gruszczyk-Kolczyńska, E./Zielińska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Janiszewska, B. (2011). Mam 6 lat i idę do szkoły. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Seventh Sea.
Karbowniczek, J./Kwaśniewska, M./ Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Klus-Stańska, D./Szczepska-Pustkowska, M. (red.). Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. [et al.]. . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska, D./Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica.
Kowalik, S. (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pamuła, M. (2009). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: